Dieselgate in het kort: de Amerikaanse milieudienst EPA heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren. Via extra software in de motor was men in staat om specifieke NOx-emissietesten te herkennen en kon de uitslag ervan "groener" voorgesteld worden dan in werkelijkheid het geval was. Bij dagelijks gebruik stoten de dieselmotoren 10 tot 40 maal meer schadelijke stoffen uit dan toegelaten.
Lees ook dieselgate
deel 1,
deel 2 en
deel 3.
Stoelendans binnen top VW
Dieselgate spreidt zich als een olievlek uit over de Volkswagen groep en ver daarbuiten. De CEO van Volkswagen, Martin Winterkorn, liet de eer gisteren aan zichzelf en stapte op. Toch valt de man weinig te verwijten voor wat betreft dieselgate want de beslissing om onwettige software te installeren op bepaalde dieselmotoren werd reeds in 2005 genomen. Dat beseft Volkswagen zelf ook en het zal daarom volgens de laatste berichten morgen niet alleen de naam van de nieuwe CEO bekendmaken, maar ook namen noemen van mensen die echt verantwoordelijk worden gesteld voor het gesjoemel met de dieselmotoren. Heinz-Jacob Neusser (Ontwikkeling aandrijflijnen Volkswagen Group), Ulrich Hackenberg (Technical Development Volkswagen Group) en Wolfgang Hatz (R&D Porsche en hoofd van Motorendivisie Volkswagen Group) zouden alvast bij de "gelukkigen" horen. Daarnaast mag volgens persbureau Reuters ook de topman van Volkswagen in de VS, Michael Horn, inpakken.
Ondertussen weten we zo goed als zeker dat de 62-jarige Matthias Müller de nieuwe CEO van de Volkswagen Group wordt. Tot vandaag was hij aan de slag als CEO bij Porsche, een functie die vanaf morgen aan Oliver Blume zou toevertrouwd worden. Hoe blij Müller precies is met zijn promotie valt nog af te wachten. Hem wacht immers de moeilijke taak om de geleden imago- en financiële schade zo snel mogelijk te herstellen en de aandeelhouders gerust te stellen.
Software ook in Europese motoren van VW
Hoewel eerder door Volkswagen snel werd ontkend dat de bewuste software ook bij de Europese motoren van VW zou aanwezig zijn, meldt de Duitse minister van verkeer en transport vandaag dat er wel degelijk afwijkingen zijn gevonden bij de Europese 1.6 TDI en 2.0 TDI. Wordt ongetwijfeld snel vervolgd ...
BMW volgende slachtoffer ?
Het Duitse automagazine Autobild beweerde deze ochtend dat de BMW X3 xDrive de Europese normen voor uitstoot van schadelijke gassen sterk zou overschrijden. BMW was er als de kippen bij om de manipulatie van hun dieselmotoren in alle toonaarden te ontkennen via een officieel persbericht, maar het kwaad was al geschied. De aandelenkoers van BMW stortte in en sloot uiteindelijk af met een verlies van bijna 9 procent.
Ook merken die voorlopig niets te maken hebben met dieselgate delen in de klappen op de verschillende beurzen. Zo ging het aandeel van PSA vandaag met meer dan 6 procent achteruit en verloren de aandelen van Renault en Daimler beiden 4 procent van hun waarde.