Enkele dagen geleden onstond plots het gerucht dat Porsche zou werken aan een ultieme rijdersauto op basis van de 911. De wagen zou 911 R genoemd worden net zoals zijn iconische voorganger van alweer vijf decennia geleden. En we hebben de eerste schets te pakken gekregen!
De 911 R wordt een gelimiteerde editie en is jammer genoeg al hopeloos uitverkocht. De wagen onderscheidt zich van de rest van het 911-gamma met koolstofvezel koetswerkpanelen en een ander rooster over de motorkap. Om het gewicht verder naar beneden te krijgen doet Porsche een beroep op plexiglas voor de achterruitjes.
De krachtbron wordt geleend van de 911 GT3. Kenners weten daarmee dat we een atmosferische 3.8 liter zescilinder boxermotor mogen verwachten met 475 pk en 438 Nm. Aangezien de 911 R echter een ware rijdersauto moet worden wordt die motor niet gekoppeld aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling uit de GT3, maar wel aan een handgeschakelde zesbak.
In de loop van volgend jaar zal Porsche de 911 R officieel voorstellen. Een historisch verantwoorde keuze want dan is het precies vijftig jaar geleden dat de originele 911 R zijn debuut beleefde.