Drie jaar na de introductie van de tweede generatie Kuga komt Ford met een facelift voor hun SUV. Verrassend zijn de wijzigingen niet, aangezien de Kuga gewoon de Europese versie van de vernieuwde Amerikaanse Escape is.
Zowel het front als de achterzijde zijn onder handen genomen. De grille krijgt een hexagonale vorm waardoor de SUV dichter aanleunt bij de nieuwe
Edge. Aan de achterzijde vallen vooral de nieuwe lichtunits op die geïnspireerd lijken op de exemplaren van de huidige
Focus. Verder zijn er nieuwe koetswerkkleuren en velgen beschikbaar.
Belangrijker zijn de wijzigingen binnenin. Daar doet het SYNC 3 infotainmentsysteem zijn intrede met ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay. Volgens Ford is de bediening van dit systeem veel gebruiksvriendelijker en zijn de mogelijkheden qua spraakcommando’s sterk toegenomen. Bovendien reageert het 8-inch touchscreen net als bij je smartphone op allerlei swipe-bewegingen.
Niet alleen het infotainmentsysteem werd opgewaardeerd, ook op vlak van veiligheid scoort de Kuga beter dankzij de Active Park Assist en Cross Traffic Alert. Active City Stop werkt voortaan bij snelheden tot 50 km/h.
De Kuga wordt geleverd met drie diesels en drie benzineversies. De instapversie voor dieselrijders wordt de 1.5 liter TDCi met 120 pk en een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km. Een trede hoger staat de 2.0 TDCi met 150 pk die zo’n 4,7 l/100 km verbruikt. Klanten die meer vermogen zoeken kunnen die laatste motor ook als versie met 180 pk bestellen. Het gemiddeld verbruik stijgt dan naar 5,2 l/100 km. Vierwielaandrijving is enkel verkrijgbaar in combinatie met de 2.0 liter dieselmotor.
Benzinerijders kunnen rekenen op een 1.5 EcoBoost met 120 of 150 pk en een verbruik van 6,2 l/100 km. Een versie met 182 pk en vierwielaandrijving behoort ook tot de mogelijkheden. Die laatste verbruikt wel 7,4 l/100 km.