Bugatti heeft aan de vooravond van het autosalon van Genève het doek gehaald van de langverwachte Chiron. Met de wagen wil de Volkswagen groep tonen tot wat het allemaal in staat is. Missie geslaagd wat ons betreft.
Zoals verwacht leent de Chiron veel stijlelementen van de recente
Vision Gran Turismo. Zelfs de historisch verantwoorde blauwe introductiekleur komt overeen. Op motorisch gebied is de nieuwe hypercar nog een stuk indrukwekkender dan de Veyron. De 8.0 liter W16 motor krijgt versterking van vier turbo’s wat het totale vermogen op 1.500 pk brengt bij 6.700 tpm. Het maximale koppel van 1.600 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 6.000 tpm en schakelen gebeurt via een 7-traps DCT.
Wat leveren die specs nu op? Wel, een sprint van 0 naar 100 km/h lukt met behulp van de launch control in amper 2,2 seconden. Na 13,6 seconden gaat de wijzer al voorbij 300 km/h en de topsnelheid bedraagt een duizelingwekkende 420 km/h. Bugatti meldt dan ook dat ze het snelheidsrecord voor productiewagens opnieuw willen verbreken.
Koolstofvezel is bij veel supercars het toverwoord bij uitstek, zo ook bij de Chiron. Niet alleen de "monocoque" is uit het lichte maar ultrasterke materiaal gemaakt, ook de gehele achterzijde van de wagen is er uit opgebouwd. Verder kan de afstelling van het chassis aangepast worden naargelang de snelheid die op dat moment gehaald wordt. Er is zelfs een heuse "Easy to drift" modus...
De Bugatti Chiron komt er in een oplage van 500 stuks en heeft een prijskaartje van zo’n 2,4 miljoen euro. Toch wist het merk al meer dan 150 exemplaren te verkopen. Toch maar eens een kans wagen bij de volgende Euro Millions-trekking...?