Vorige week ontstond plots het gerucht dat Renault Sport zou werken aan een extreme versie van de Clio R.S. Zopas is die wagen ook effectief voorgesteld in Monaco waar dit weekend de zesde GP van het Formule 1 seizoen gereden wordt. Maak kennis met de Clio R.S. 16.
Dat Renault de Clio R.S. 16 in Monaco onthult is geen toeval. Renault Sport viert met de concept hun terugkeer als renstal in de Formule 1. Daarnaast bestaat de RS-afdeling van Renault dit jaar precies veertig jaar. Redenen genoeg dus voor een feestnummer en een feest is misschien wel het beste woord om deze Clio R.S. 16 te omschrijven. Onder de kap ligt een 2.0 liter motor met 275 pk en 360 Nm koppel, hetzelfde blok dat ook in de Megane R.S. 275 Trophy-R te vinden is. Ook de manuele versnellingsbak en het koelsysteem zijn afkomstig van die wagen.
De
eerste foto’s hadden we eind vorige week al te pakken, dus een echte verrassing is het ontwerp van de wagen niet meer. Om de sportiviteit van de Clio R.S. 16 te benadrukken werd het koetswerk met 60 mm verbreed en heeft Renault Sport 19-inch wielen gemonteerd. Het uitlaatsysteem werd herbekeken om het volledige potentieel uit de motor te kunnen halen en ook de ophanging is aangepast. Het team van Renault Sport hechtte daarnaast veel belang aan het uitlaatgeluid waardoor de keuze viel op een systeem van Akrapovic. De Sirius gele koetswerkkleur in combinatie met enkele zwarte accenten is een exacte kopie van het kleurschema van de
R.S. 16 F1-bolide. Een opvallend detail is de LED R.S. VISION lichtsignatuur in de vorm van een geruite vlag naar de Formule 1.
De ontwikkeling van de Clio R.S. 16 Concept nam slechts vijf maanden in beslag. Of Renault Sport de wagen daadwerkelijk in productie gaat nemen, is voorlopig nog onduidelijk. Wel maakt de Clio R.S. 16 na zijn debuut in Monaco nog zijn opwachting op het Goodwood Festival of Speed in West Sussex (23 t.e.m. 26 juni).