Toen ontwerper Laurens Van den Acker in 2010 de Renault DeZir Concept voorstelde, oogstte de Nederlander meteen veel lof. De sportwagen ging zelf uiteindelijk niet in productie, maar het ontwerp diende wel als basis voor het hele huidige gamma van de Franse autobouwer. Met de nieuwe Scenic heeft het laatste model de designtaal van de DeZir overgenomen, dus is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk. Renault pakt daarom in Parijs uit met een nieuwe sportwagen. Maak kennis met de TreZor Concept.
Waar de DeZir duidelijk volledig brak met het verleden van Renault kan deze TreZor eerder beschouwd worden als een logische evolutie van de huidige designtaal. Zo is de C-vormige lichtsignatuur aan de voorzijde al terug te vinden op enkele productiemodellen waaronder de
Megane en
Talisman. Ook de achterlichtunits die deels doorlopen naar het merklogo kennen we al. De concept zou nog enkele aanwijzingen over de nieuwe designrichting moeten geven, al denken we niet dat de zeshoekige vlakken op de motorkap meteen het productiestadium zullen halen. Hetzelfde geldt ongetwijfeld voor de manier waarop de gehele voor- en bovenzijde van de TreZor kan geopend worden...
Over naar het interieur dan waar de maximaal twee inzittenden omgeven worden door rood leder en hout. Alle informatie voor de bestuurder wordt afgebeeld op een grote display De kofferruimte bevindt zich opvallend genoeg vooraan en biedt plaats aan twee op maat gemaakte koffers.
Een concept is anno 2016 pas echt af als een elektrische krachtbron zorgt voor de aandrijving en er een autonome functie is inbegrepen. Renault haalt wat betreft een topscore. De aanwezige elektromotor van 350 pk en 380 Nm komt over van hun Formule E racers en brengt de TreZor in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/h. Die snelle sprinttijd wordt mede mogelijk gemaakt door het koolstofvezel monocoque waardoor de concept niet meer dan 1.600 kilogram weegt. Verder geeft Renault de bestuurder de keuze uit drie rijmodi: neutraal, sport en jawel… autonoom.