Nieuwe Porsche Cayenne is officieel

Volgende week volgt een belangrijk moment voor Porsche. Het grote publiek kan dan op de IAA in Frankfurt kennismaken met de derde generatie van de Cayenne, Porsches grootste SUV.
Auteur: Stijn | 09-09-2017
Het is alweer vijftien jaar geleden dat Porsche het doek haalde van hun eerste SUV. Sommige liefhebbers van het merk zagen het als heiligschennis, maar de verkopen gaven de critici ongelijk. Ondertussen zijn we aanbeland bij generatie nummer drie. De nieuweling staat op het MLBevo-platform en groeit meer dan zes centimeter waardoor de totale lengte nu 4,92 meter bedraagt. In de breedte komt er zo’n vier centimeter bij terwijl de hoogte net één centimeter afneemt. Al bij al dus een stevige groeischeut en dat resulteert in een kofferruimte van 770 liter, maar liefst 100 liter meer dan bij zijn voorganger. Om het gewicht te drukken maakt Porsche gebruik van meer aluminium. De nieuwe Cayenne weegt dan ook 65 kilogram minder dan voorheen.

Het vooraanzicht met de bekende koplampunits en grote grille blijft behouden en ook aan de zijkant zijn de verschillen minimaal. De meeste tijd kroop duidelijk in de achterzijde waar Porsche kiest voor een minder bolle vorm en langgerekte achterlichten die we eerder op de Panamera zagen. 19-inch wielen zijn standaard, maar via de optielijst behoren 20- en 21-inch exemplaren tot de mogelijkheden. Wie kiest voor de bredere velgen kan overigens de gloednieuwe optie Porsche Surface Coated Brake aanvinken. De remschijven krijgen dan een speciale tungsten-carbide coating die de frictiewaarden verhoogt en slijtage vermindert. De optie is visueel te herkennen dankzij de witte remklauwen en uniek glanzende remschijven.

In het interieur wordt de aandacht opgeëist door het 12,3-inch full-HD touchscreen dat vorig jaar debuteerde in de nieuwe Panamera. Porsche Connect Plus geeft toegang tot het internet en online diensten zoals de online navigatie met real-time verkeersinformatie. Achter het stuur zien we centraal nog steeds de snelheidsmeter, geflankeerd door twee 7-inch full-HD schermen die andere relevante, door de bestuurder geselecteerde informatie weergeven.

Belangrijke rijhulpsystemen zijn de Night Vision Assist met thermische beeldcamera, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist met verkeersbordenherkenning, Traffic Jam Assist, Park Assist met Surround View en Porsche InnoDrive met Adaptive Cruise Control.

Porsche benadrukt dat de nieuwe Cayenne dichter dan ooit aanleunt bij de 911. Zo beschikt de SUV voor het eerst over achterwielbesturing. Daarnaast zijn de rijeigenschappen verbeterd door standaard actieve vierwielaandrijving, 4D Chassis Control, 3-kamer luchtvering en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).

Voorlopig blijft het aanbod beperkt tot de Cayenne en Cayenne S. Het instapmodel heeft een 3.0 liter zescilinder turbomotor met 340 pk en 450 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/h neemt 6,2 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 245 km/h. De Cayenne S heeft een nieuwe 2.9 liter V6 bi-turbomotor onder de kap en wat precies 100 pk en 100 Nm extra oplevert ten opzichte van de Cayenne. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 265 km/h. Porsche voorziet voor beide versies een Sport Chrono pakket. Wie dit bestelt kan opscheppen met een betere 0-100 tijd, namelijk 5,9 seconden voor de Cayenne en 4,9 seconden voor de Cayenne S. Net als bij de 911 zal het aanbod later geleidelijk aan uitgebreid worden met de GTS, Hybrid en Turbo versies.


Recent Porsche nieuws

Elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo S officieel voorgesteld

Elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo S officieel voorgesteld

Vandaag stond bij Porsche één van de belangrijkste onthullingen van dit decennium op het programma. Dit zijn de elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo ...
Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk

Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk

Porsche pakt vandaag uit met twee premières in de vorm van de Cayenne Turbo S E-Hybrid en gelijknamige Cayenne Coupé. Beide plug-in hybrides zijn meteen de krachtigste versies van de Cayenne ...
Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder met zescilinder

Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder met zescilinder

Porsche heeft het doek gehaald van de 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder, twee nieuwe topmodellen met zowaar een gloednieuwe, atmosferische 4.0 zescilinder boxermotor en een ...
Officieel: nieuwe Porsche Cayenne S Coupé

Officieel: nieuwe Porsche Cayenne S Coupé

Amper acht weken geleden kon de wereld kennismaken met de Porsche Cayenne Coupé. Klanten konden kiezen uit de standaardversie en een 550 pk sterke Turbo. Vandaag wordt het gamma verder opgevuld met ...
Exclusieve Porsche 911 Speedster beleeft debuut in New York

Exclusieve Porsche 911 Speedster beleeft debuut in New York

Vorig jaar toonde Porsche niet één maar twee concepts voor een nieuwe 911 Speedster op basis van de 991.2-generatie. Hoewel we ondertussen al kennismaakten met de nieuwe 992-generatie van de 911 ...
Dit is de nieuwe Porsche Cayenne Coupé

Dit is de nieuwe Porsche Cayenne Coupé

Tegenwoordig tel je als premiummerk niet meer mee zonder een Coupé-SUV in het gamma. Ook Porsche gaat nu overstag en presenteert de Cayenne ...