Het vooraanzicht met de bekende koplampunits en grote grille blijft behouden en ook aan de zijkant zijn de verschillen minimaal. De meeste tijd kroop duidelijk in de achterzijde waar Porsche kiest voor een minder bolle vorm en langgerekte achterlichten die we eerder op de Panamera zagen. 19-inch wielen zijn standaard, maar via de optielijst behoren 20- en 21-inch exemplaren tot de mogelijkheden. Wie kiest voor de bredere velgen kan overigens de gloednieuwe optie Porsche Surface Coated Brake aanvinken. De remschijven krijgen dan een speciale tungsten-carbide coating die de frictiewaarden verhoogt en slijtage vermindert. De optie is visueel te herkennen dankzij de witte remklauwen en uniek glanzende remschijven.
In het interieur wordt de aandacht opgeëist door het 12,3-inch full-HD touchscreen dat vorig jaar debuteerde in de nieuwe Panamera. Porsche Connect Plus geeft toegang tot het internet en online diensten zoals de online navigatie met real-time verkeersinformatie. Achter het stuur zien we centraal nog steeds de snelheidsmeter, geflankeerd door twee 7-inch full-HD schermen die andere relevante, door de bestuurder geselecteerde informatie weergeven.
Belangrijke rijhulpsystemen zijn de Night Vision Assist met thermische beeldcamera, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist met verkeersbordenherkenning, Traffic Jam Assist, Park Assist met Surround View en Porsche InnoDrive met Adaptive Cruise Control.
Porsche benadrukt dat de nieuwe Cayenne dichter dan ooit aanleunt bij de 911. Zo beschikt de SUV voor het eerst over achterwielbesturing. Daarnaast zijn de rijeigenschappen verbeterd door standaard actieve vierwielaandrijving, 4D Chassis Control, 3-kamer luchtvering en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
Voorlopig blijft het aanbod beperkt tot de Cayenne en Cayenne S. Het instapmodel heeft een 3.0 liter zescilinder turbomotor met 340 pk en 450 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/h neemt 6,2 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 245 km/h. De Cayenne S heeft een nieuwe 2.9 liter V6 bi-turbomotor onder de kap en wat precies 100 pk en 100 Nm extra oplevert ten opzichte van de Cayenne. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 265 km/h. Porsche voorziet voor beide versies een Sport Chrono pakket. Wie dit bestelt kan opscheppen met een betere 0-100 tijd, namelijk 5,9 seconden voor de Cayenne en 4,9 seconden voor de Cayenne S. Net als bij de 911 zal het aanbod later geleidelijk aan uitgebreid worden met de GTS, Hybrid en Turbo versies.