Renault toont mobiliteitsvisie voor 2030 met Symbioz concept

Renault maakt van het autosalon van Frankfurt gebruik om hun visie op mobiliteit in 2030 te delen. Het merk doet dat met de Symbioz, een elektrische concept die autonoom door het verkeer kan en communiceert met andere voertuigen, de weginfrastructuur en zelfs je woning.
Auteur: Stijn | 24-09-2017
Amper 13 jaar, dat is het verschil tussen de huidige generatie wagens en de Symbioz concept. Toch zal de manier waarop we de auto gebruiken sterk veranderen tegen 2030. Zo zal de bestuurder zich niet meer moeten concentreren op de weg dankzij de autonome technologieën die aan boord zijn. Bijgevolg wordt de ruimte binnenin volgens Renault steeds belangrijker. Het interieur is ruimer in vergelijking met een wagen met "ouderwetse" verbrandingsmotor, aangezien de aandrijflijn van de Symbioz bestaat uit twee elektromotoren op de achteras en het accupakket optimaal wordt verdeeld onder de vloer. Verder is het dashboard van de Symbioz intrekbaar en kunnen de zetels vooraan gedraaid worden om een gesprek aan te gaan met de passagiers achterin of simpelweg een boek te lezen. Bovendien worden zaken zoals de afstelling van de zetels, sfeerverlichting en muziek in het interieur automatisch gepersonaliseerd volgens het profiel van de inzittenden.

We komen nog even terug op de elektrische aandrijflijn voor het nodige cijfermateriaal. De twee elektromotoren zijn samen goed voor 500 kW en een maximumkoppel van 600 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/h afwerken is zo mogelijk in minder dan zes seconden.

Een primeur is dat de Symbioz en de woning van de eigenaar een zogenaamde "smart grid" delen die de beschikbare kilowatturen verdeelt volgens de behoeften van de gebruikers. Een concreet voorbeeld: thuis heb je ’s avonds veel energie nodig voor alle lichten, schermen en huishoudtoestellen. De Smart grid zal dan automatisch beroep doen op energie die nog beschikbaar is in de Symbioz en die transferen naar het huis.

Renault’s nieuwste concept is niet zomaar een leuk tussendoortje, binnenkort brengt het merk namelijk een demowagen op de markt die geïnspireerd is op de Symbioz. Die demowagen zal een vooruitblik zijn op de mobiliteit in 2023 waarbij technologieën gebruikt worden die binnenkort hun intrede doen in productiemodellen. Een voorbeeld is een nieuwe versie van het Multi-Sense systeem dat de sfeer en rijervaring afstemt op het humeur van de bestuurder. Verder zal de demowagen over het Easy Connect systeem. Autonome rijfuncties zullen geleidelijk aan toegevoegd worden onder de naam "Easy Drive".

Wie plaatsneemt in de Symbioz demowagen kan kiezen uit verschillende rijmodi, waaronder Classic, Dynamic en AD (autonoom rijden). Autoliefhebbers zullen vooral tevreden zijn over die Dynamic modus want die is gericht op extra rijplezier in de achterwielaangedreven concept.

Tal van bedrijven zijn betrokken bij de ontwikkeling van de Symbioz demowagen. LG staat in voor de Human-Machine Interface, Ubisoft neemt de virtuele ervaring voor zijn rekening, Devialet zorgt voor het audiosysteem, Sanef werkt aan de communicatie tussen de wagen en de weginfrastructuur, TomTom houdt zich bezig met de geolokalisatie en IAV deelt zijn kennis inzake autonoom rijden.


Recent Renault nieuws

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Met de Megane R.S. Trophy heeft Renault een ware hot hatch in de aanbieding met 300 pk. Op basis van die versie heeft Renault Sport nu een R.S. Trophy-R ontwikkeld die meteen al een record te pakken ...
Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Eén van de grootste succesverhalen bij Renault van de afgelopen jaren is de Captur, een crossover gebaseerd op de Clio. Aangezien die laatste aan een nieuwe generatie toe is, lanceert Renault ook ...
Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Renault had met de Zoe zeven jaar lang het rijk voor zich alleen in het segment van betaalbare elektrische wagens, maar vanaf 2020 komen er heel wat alternatieven op de markt zoals de Peugeot e-208 ...
Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

De Renault Koleos is in Europa nog maar twee jaar op de markt, maar toch krijgt de grootste SUV van het merk in 2019 al een opfrisbeurt. Vooral op motorisch vlak is er nieuws te ...
Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Renault heeft vandaag het doek gehaald van de nieuwe Clio. De vijfde generatie van de Franse B-segmenter behoudt het kenmerkende koetswerkdesign van zijn voorganger, maar wordt binnenin helemaal ...
Facelift voor Renault Twingo

Facelift voor Renault Twingo

Renault heeft hoog ingezet met de huidige Twingo, maar de guitige stadswagen kon de hoge verwachtingen niet echt inlossen. Voor een geheel nieuwe generatie is het na vier jaar nog te vroeg, maar de ...