Dieselgate in het kort: de Amerikaanse milieudienst EPA heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren. Via extra software in de motor was men in staat om specifieke NOx-emissietesten te herkennen en kon de uitslag ervan "groener" voorgesteld worden dan in werkelijkheid het geval was. Bij dagelijks gebruik stoten de dieselmotoren 10 tot 40 maal meer schadelijke stoffen uit dan toegelaten.
Lees ook dieselgate
deel 1,
deel 2,
deel 3 en
deel 4.
Matthias Müller nieuwe CEO, Michael Horn blijft
Laten we beginnen met het meest verrassende nieuws: Michael Horn, de topman van Volkswagen in de VS, weet zijn vel te redden en blijft op post. Ondertussen is Matthias Müller zoals verwacht officieel aangesteld als nieuwe CEO van Volkswagen. Hij moet het tij doen keren voor het autoconcern, maar voorlopig is het einde van dieselgate nog lang niet in zicht. Overigens blijft Müller ook zijn vorige functie als CEO van Porsche behouden tot een geschikte opvolger gevonden wordt.
Dieselgate barst nu ook los in EU
In deel 4 van het dossier rond dieselgate meldden we reeds dat Volkswagen ook in Europa zou geknoeid hebben met de uitstoot van de 1.6 TDI en 2.0 TDI dieselmotoren. Gisteren werd daar nog een schepje bovenop gedaan en blijkt de bewuste software ook bij de 1.2 TDI gebruikt te zijn. Als dit bericht na afloop van het onderzoek wordt bevestigd, zal dit betrekking hebben op tal van modellen van Skoda, Seat en Audi.
Verbod op verkoop dieselmotoren VW in Zwitserland
Zwitserland neemt drastische maatregelen tegenover Volkswagen na dieselgate. Het verbiedt de verkoop van wagens die zijn uitgerust met een Euro5-dieselmotor van Volkswagen. De beslissing zou een invloed hebben op zo’n 180.000 onverkochte wagens. De Euro6-dieselmotoren blijven buiten schot.
Reclame stopgezet
Ondertussen heeft Volkswagen zijn geloofwaardigheid inzake zuinige dieselmotoren volledig verloren in de VS. Het concern heeft dan ook besloten om zijn reclame-boodschappen voor schone diesel voorlopig stop te zetten. Volgens het officiële bericht zal VW de reclames wel hervatten wanneer de bewuste dieselmotoren weer beschikbaar zijn. De vraag is alleen of benzineland VS nog zit te wachten op dieselmotoren?
Update:
D’Ieteren heeft zonet bekendgemaakt dat het de verkoop van dieselwagens van de Volkswagen Group in België voorlopig staakt. In totaal gaat het "slechts" om 3.200 wagens omdat enkel de Euro5-dieselmotoren onder de loep genomen worden. Volgens Kris Peeters van CD&V zijn in totaal in België zo’n half miljoen betrokken bij dieselgate.