Vier jaar geleden nam de wereld afscheid van de opvallende Citroën C6. Het model was de laatste poging van een Frans merk om de concurreren met gevestigde waarden zoals de Mercedes E-Klasse en BMW 5 Reeks. Helaas bracht de C6 net zoals zijn voorganger, de XM, niet het verhoopte succes voor Citroën en dus ging de stekker er eind 2012 definitief uit.
Een opvolger voor de C6 hoeven we in Europa niet meer te verwachten, daar is het segment voor grote sedans te klein voor geworden. Helemaal ander liggen de kaarten in China waar het welgestelde deel van de bevolking dergelijke modellen best kan smaken, het liefst dan nog met wat
extra beenruimte.
Een nieuw vlaggenschip voor de Chinese markt stond dus hoog op de prioriteitenlijst bij Citroën, maar die wagen volledig in eigen huis ontwikkelen zou het merk opzadelen met een onmogelijke business case. Uiteindelijk werd besloten om de Chinese Dongfeng Fengshen A9 (foto 4 en 5) als basis te nemen voor de nieuwe C6.
Het eindresultaat van de samenwerking tussen Dongfeng en Citroën is nu vroegtijdig op het internet beland. We zien een klassiek gelijnde sedan met een nogal anonieme achterzijde. Van het excentrieke Franse design van zijn voorganger is geen spoor meer te bekennen. Toch maar lekker in China houden, die nieuwe C6...