Een maand na de onthulling van de vernieuwde Clio vindt Renault Sport het tijd voor het echte werk. Maak kennis met de gefacelifte Clio R.S.
De Clio staat dit jaar volop in de spotlights. Eerst was er de
R.S. 16 Concept en niet lang daarna was de
gefacelifte standaardversie een feit. Het meest opvallende nieuws aan de buitenzijde is het R.S. VISION verlichtingssysteem, de nieuwe lichtsignatuur in dambordpatroon van Renault Sport waarmee we bij de onthulling van de R.S. 16 Concept kennismaakten. Niet alleen de verlichting haalt trouwens het productiestadium, ook het exclusieve uitlaatsysteem van Akrapovic is voortaan in de optielijst terug te vinden. Verder beschikt de Clio R.S. onder meer over launch control, een R.S. Monitor app en het R.S. Drive systeem met drie rijmodi (Normal, Sport en Race).
De Clio R.S. is leverbaar met twee benzinemotoren en drie chassistypes. Klanten die opteren voor de 200 EDC motor kunnen deze combineren met een sport- of cup-chassis. Bij die eerste ligt de focus op dagelijks gebruiksgemak en veelzijdigheid. Zowel 17-inch als 18-inch velgen behoren hierbij tot de mogelijkheden. Het Cup-Chassis is dan weer het ideale compromis tussen weg- en circuitgebruik. Hiervoor biedt Renault enkel 18-inch velgen aan. Wie kiest voor de 220 EDC Trophy beschikt automatisch over het Trophy-chassis en 18-inch velgen. Bovendien wordt het koetswerk vooraan 20 millimeter en achteraan 10 millimeter verlaagd. Een sprint van 0 naar 100 lukt met deze versie in 6,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/h.
Op een rijtest met de vernieuwde Clio R.S. zal het nog even wachten zijn. Gelukkig hebben we net de
pre-facelift versie uitgetest voor jullie.