Een punt van kritiek bij de huidige Clio R.S. is het ontbreken van een handbak. Gelukkig lijkt Renault Sport nu zelf ook in te zien dat een groot deel van de autoliefhebbers nog steeds liever zelf schakelt. Bij de nieuwe Megane R.S. kunnen klanten dan ook kiezen voor een 6-traps automaat met dubbele koppeling en schakelflippers aan het stuur of een manuele zesbak. Verder zorgt de 4Control vierwielbesturing voor meer stabiliteit bij het nemen van een bocht aan hoge snelheid.
In mei kregen we de nieuwe Megane R.S. al even in beeld en vorige maand was het opnieuw prijs. Het uiterlijk is dus geen echte verrassing meer. Dankzij de sportieve bodykit wordt de Megane R.S. vooraan 6 en achteraan 4 centimeter breder dan de standaardversie. Verder zien we grotere luchtinlaten, de R.S. VISION lichtsignatuur, een achterspoiler voor meer downforce, een diffuser, 18- of 19-inch velgen en nieuwe R.S logo’s. "Tonic Orange" is een nieuwe koetswerkkleur.
Binnenin monteert Renault sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, stoffen of alcantara bekleding en rode stiksels. Ook de nodige R.S. badges zijn uiteraard van de partij. Verder is het Multi-Sense systeem aanwezig. Dit geeft de bestuurder de keuze uit vijf rijmodi: Comfort, Normal, Sport, Race en Perso. Diverse rijhulpsystemen kunnen geactiveerd worden via de R-LINK 2 tablet.
Vanaf december aanvaardt Renault orders voor de nieuwe Megane R.S. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.