Nieuwe Renault Megane R.S. is officieel en krijgt handbak

Renault heeft in Frankfurt de derde generatie Megane R.S. voorgesteld aan het grote publiek. De hot hatch krijgt niet alleen een vermogensboost, maar wordt in tegenstelling tot de Clio R.S. leverbaar met een handbak.
Auteur: Stijn | 15-09-2017
Zoals verwacht lepelt Renault Sport de motor van de nieuwe Alpine A110 in de Megane R.S. Zo krijgen we meteen de bevestiging dat die 1.8 liter viercilinder turbomotor tot meer in staat is dan eerst gedacht. De A110 beschikt namelijk over 252 pk en 320 Nm terwijl de Megane kan rekenen op 280 pk en 390 Nm. Renault levert de R.S. voorlopig in twee uitvoeringen, namelijk de Sport en de Cup. Liefhebbers van de Trophy hoeven echter niet te wanhopen. Die topversie verschijnt aan het eind van 2018 en krijgt 300 pk en 400 Nm.

Een punt van kritiek bij de huidige Clio R.S. is het ontbreken van een handbak. Gelukkig lijkt Renault Sport nu zelf ook in te zien dat een groot deel van de autoliefhebbers nog steeds liever zelf schakelt. Bij de nieuwe Megane R.S. kunnen klanten dan ook kiezen voor een 6-traps automaat met dubbele koppeling en schakelflippers aan het stuur of een manuele zesbak. Verder zorgt de 4Control vierwielbesturing voor meer stabiliteit bij het nemen van een bocht aan hoge snelheid.

In mei kregen we de nieuwe Megane R.S. al even in beeld en vorige maand was het opnieuw prijs. Het uiterlijk is dus geen echte verrassing meer. Dankzij de sportieve bodykit wordt de Megane R.S. vooraan 6 en achteraan 4 centimeter breder dan de standaardversie. Verder zien we grotere luchtinlaten, de R.S. VISION lichtsignatuur, een achterspoiler voor meer downforce, een diffuser, 18- of 19-inch velgen en nieuwe R.S logo’s. "Tonic Orange" is een nieuwe koetswerkkleur.

Binnenin monteert Renault sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, stoffen of alcantara bekleding en rode stiksels. Ook de nodige R.S. badges zijn uiteraard van de partij. Verder is het Multi-Sense systeem aanwezig. Dit geeft de bestuurder de keuze uit vijf rijmodi: Comfort, Normal, Sport, Race en Perso. Diverse rijhulpsystemen kunnen geactiveerd worden via de R-LINK 2 tablet.

Vanaf december aanvaardt Renault orders voor de nieuwe Megane R.S. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.


Recent Renault nieuws

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Met de Megane R.S. Trophy heeft Renault een ware hot hatch in de aanbieding met 300 pk. Op basis van die versie heeft Renault Sport nu een R.S. Trophy-R ontwikkeld die meteen al een record te pakken ...
Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Eén van de grootste succesverhalen bij Renault van de afgelopen jaren is de Captur, een crossover gebaseerd op de Clio. Aangezien die laatste aan een nieuwe generatie toe is, lanceert Renault ook ...
Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Renault had met de Zoe zeven jaar lang het rijk voor zich alleen in het segment van betaalbare elektrische wagens, maar vanaf 2020 komen er heel wat alternatieven op de markt zoals de Peugeot e-208 ...
Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

De Renault Koleos is in Europa nog maar twee jaar op de markt, maar toch krijgt de grootste SUV van het merk in 2019 al een opfrisbeurt. Vooral op motorisch vlak is er nieuws te ...
Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Renault heeft vandaag het doek gehaald van de nieuwe Clio. De vijfde generatie van de Franse B-segmenter behoudt het kenmerkende koetswerkdesign van zijn voorganger, maar wordt binnenin helemaal ...
Facelift voor Renault Twingo

Facelift voor Renault Twingo

Renault heeft hoog ingezet met de huidige Twingo, maar de guitige stadswagen kon de hoge verwachtingen niet echt inlossen. Voor een geheel nieuwe generatie is het na vier jaar nog te vroeg, maar de ...