Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is nieuw vlaggenschip

Porsche breidt haar gamma van hybrides uit met de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Een hele mond vol, die naam, maar dat mag wel voor een vlaggenschip.
Auteur: Stijn | 26-09-2017
De nieuwe plug-in hybride Turbo S E-Hybrid combineert een 550 pk sterke 4.0 liter V8 met een elektromotor van nog eens 136 pk waardoor het totale vermogen klimt naar 680 pk. Het maximale koppel bedraagt 850 Nm en is al vanaf 1.400 tpm beschikbaar. Bijgevolg sprint de nieuwkomer in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h en nog eens 8,5 seconden later gaat de wijzer voorbij 200 km/h. Uiteindelijk houdt het feest op bij 310 km/h. Een 8-traps PDK automaat met dubbele koppeling stuurt het vermogen naar de vier wielen. Mooi meegenomen is het gemiddelde verbruik van 3,0 l/100 km volgens de NEDC meetmethode. Puur elektrisch rijden is mogelijk over een afstand van maximaal 49 kilometer en aan een snelheid van maximaal 140 km/h.

Uiteraard beschikt de Turbo S E-Hybrid Sport Turismo over alle innovaties van de tweede generatie Panamera. Reken dus maar op de digitale Porsche Advanced Cockpit, rijhulpsystemen zoals Porsche InnoDrive met adaptive cruise control en de optionele achterwielbesturing. Voor de dakspoiler bestaan er drie standen naargelang de rijomstandigheden en gekozen instellingen. Bovendien zorgt deze voor meer downforce (tot 50 kg) op de achteras.

Net zoals bij de andere uitvoeringen biedt de Panamera Sport Turismo plaats aan vijf personen, al gaat het om een 4+1 configuratie. Twee elektrisch verstelbare, individuele zetels achterin zijn leverbaar als optie. In de koffer is plaats voor 425 liter bagage. De achterste zetels kunnen echter neergeklapt worden (40:20:40) waarna het laadvolume toeneemt tot 1.295 liter.

De nieuwe Turbo S E-Hybrid is meteen te bestellen. De vanafprijs in Duitsland bedraagt 188.592 euro (incl. btw). Dat is niet min, al maakt de standaarduitrusting veel goed. Onder meer Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport), Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), keramische remmen, een sperdifferentieel achteraan en het Sport Chrono Package zijn inbegrepen.


Recent Porsche nieuws

Elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo S officieel voorgesteld

Elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo S officieel voorgesteld

Vandaag stond bij Porsche één van de belangrijkste onthullingen van dit decennium op het programma. Dit zijn de elektrische Porsche Taycan Turbo en Turbo ...
Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk

Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk

Porsche pakt vandaag uit met twee premières in de vorm van de Cayenne Turbo S E-Hybrid en gelijknamige Cayenne Coupé. Beide plug-in hybrides zijn meteen de krachtigste versies van de Cayenne ...
Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder met zescilinder

Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder met zescilinder

Porsche heeft het doek gehaald van de 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder, twee nieuwe topmodellen met zowaar een gloednieuwe, atmosferische 4.0 zescilinder boxermotor en een ...
Officieel: nieuwe Porsche Cayenne S Coupé

Officieel: nieuwe Porsche Cayenne S Coupé

Amper acht weken geleden kon de wereld kennismaken met de Porsche Cayenne Coupé. Klanten konden kiezen uit de standaardversie en een 550 pk sterke Turbo. Vandaag wordt het gamma verder opgevuld met ...
Exclusieve Porsche 911 Speedster beleeft debuut in New York

Exclusieve Porsche 911 Speedster beleeft debuut in New York

Vorig jaar toonde Porsche niet één maar twee concepts voor een nieuwe 911 Speedster op basis van de 991.2-generatie. Hoewel we ondertussen al kennismaakten met de nieuwe 992-generatie van de 911 ...
Dit is de nieuwe Porsche Cayenne Coupé

Dit is de nieuwe Porsche Cayenne Coupé

Tegenwoordig tel je als premiummerk niet meer mee zonder een Coupé-SUV in het gamma. Ook Porsche gaat nu overstag en presenteert de Cayenne ...