Renault Symbioz Demo Car blikt vooruit op 2023

Renault werkt volop aan autonome technologie voor hun toekomstige wagens en heeft daarvoor de Symbioz ontwikkeld. Op het autosalon van Frankfurt debuteerde de Symbioz Concept die vooruitblikt naar het autorijden in 2030. Vandaag volgt de Symbioz Demo Car die Renault in staat stelt om de theorie in de praktijk om te zetten.
Auteur: Stijn | 09-12-2017
In tegenstelling tot bij de Symbioz Concept kijkt Renault met de demoversie niet zo ver in de toekomst. De autonome rijtechnologie die de wagen aan boord heeft moet de auto van het jaar 2023 voorstellen. De Symbioz Demo Car voldoet aan de voorwaarden voor niveau 4 van autonoom rijden. Concreet kan de wagen zelfstandig afstand houden ten opzichte van zijn voorganger, in files rijden, op rechte stukken en in bochten een bepaalde rijstrook blijven volgen en van rijstrook veranderen om bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre uit te voeren of een afrit te nemen. In het geval van een onverwachte situatie in de omgeving van de Symbioz Demo Car kan de wagen zich zelfstandig in veiligheid brengen.

Als wagen van de toekomst beschikt de Symbioz Demo Car uiteraard over een elektrische aandrijflijn. Twee elektromotoren bevinden zich achteraan en sturen maximaal 681 pk en 660 Nm naar de achterwielen. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 6 seconden. De voeding heeft een spanning van 700 volt om krachtige acceleraties te verzekeren. Voorlopig heeft Renault de demowagen uitgerust met een batterijpakket van 72 kWh. Dankzij de nodige voorzieningen bij de ontwikkeling van de wagen vormt ook de installatie van grotere pakketten tot 100 kWh geen probleem. De batterij voor 80 procent opladen neemt dertig minuten in beslag. Een goede wegligging wordt verzekerd door het 4Control-chassis met vier sturende wielen.

De Symbioz Demo Car is 4,92 meter lang, 1,92 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,07 meter. Het exterieur is duidelijk een evolutie van de huidige designtaal. Het bovenste gedeelte van de Symbioz bestaat vrijwel volledig uit glas wat zorgt zowel voor een betere lichtinval en een maximaal zicht naar buiten. Renault focust daarnaast sterk op aerodynamica met verschillende luchtinlaten en -uitlaten en een dakspoiler die tevoorschijn komt bij een snelheid van 70 km/h. Voor de geïnteresseerden melden we dat de koetswerkkleur "Champagne" heet en een parelmoereffect heeft, maar echt interessant wordt het pas bij het interieur. Autonome technologie heeft namelijk grote gevolgen voor het hele concept van autorijden. Inzittenden hoeven zich niet meer te focussen op de weg waardoor er tijd vrijkomt voor andere activiteiten.

Om te beginnen heeft Renault de voorruit naar voren geschoven om meer opbergruimte te creëren ter hoogte in het dashboard. In autonome rijmodus wordt dat dashboard trouwens samen met het stuur 12 centimeter ingetrokken. Verder verdwijnt de middenconsole en het verluchtingssysteem is aangepast zodat de Symbioz een vlakke vloer krijgt tot onder het dashboard. Uitgebreid verstelbare fauteuils doen het geheel op een salon lijken. Drie OLED-schermen geven de rij-, navigatie en interieurgegevens weer.

Renault stelt drie rijmodi beschikbaar via Multi-Sense 3.0: de comfortmodus Classic, het sportievere Dynamic en uiteraard de Autonomous Driving modus die geactiveerd wordt door een druk op het Renault-logo in het stuur.

Eigenaars van de Symbioz met een drukke agenda kunnen al hun toekomstige verplaatsingen laten weergeven op de televisie of tablet in het interieur. Zowel de reisgegevens (bestemming, route, hotelreserveringen, ...) als data over de wagen (rijbereik, laadstatus, ...) kunnen bekeken worden. Dankzij "Valet Parking" kan de Symbioz bij het vertrek zelfstandig zijn parkeerplaats verlaten en naar een aangeduide plaats rijden om de inzittenden op te pikken.


Recent Renault nieuws

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Nieuwe Renault Megane R.S. Trophy-R pakt record op Nürburgring

Met de Megane R.S. Trophy heeft Renault een ware hot hatch in de aanbieding met 300 pk. Op basis van die versie heeft Renault Sport nu een R.S. Trophy-R ontwikkeld die meteen al een record te pakken ...
Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Nieuwe Renault Captur officieel onthuld

Eén van de grootste succesverhalen bij Renault van de afgelopen jaren is de Captur, een crossover gebaseerd op de Clio. Aangezien die laatste aan een nieuwe generatie toe is, lanceert Renault ook ...
Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Tweede generatie Renault Zoe officieel voorgesteld

Renault had met de Zoe zeven jaar lang het rijk voor zich alleen in het segment van betaalbare elektrische wagens, maar vanaf 2020 komen er heel wat alternatieven op de markt zoals de Peugeot e-208 ...
Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

Renault Koleos krijgt subtiele facelift en nieuwe motoren

De Renault Koleos is in Europa nog maar twee jaar op de markt, maar toch krijgt de grootste SUV van het merk in 2019 al een opfrisbeurt. Vooral op motorisch vlak is er nieuws te ...
Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Nieuwe Renault Clio: herkenbaar en toch heel anders

Renault heeft vandaag het doek gehaald van de nieuwe Clio. De vijfde generatie van de Franse B-segmenter behoudt het kenmerkende koetswerkdesign van zijn voorganger, maar wordt binnenin helemaal ...
Facelift voor Renault Twingo

Facelift voor Renault Twingo

Renault heeft hoog ingezet met de huidige Twingo, maar de guitige stadswagen kon de hoge verwachtingen niet echt inlossen. Voor een geheel nieuwe generatie is het na vier jaar nog te vroeg, maar de ...