Als wagen van de toekomst beschikt de Symbioz Demo Car uiteraard over een elektrische aandrijflijn. Twee elektromotoren bevinden zich achteraan en sturen maximaal 681 pk en 660 Nm naar de achterwielen. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 6 seconden. De voeding heeft een spanning van 700 volt om krachtige acceleraties te verzekeren. Voorlopig heeft Renault de demowagen uitgerust met een batterijpakket van 72 kWh. Dankzij de nodige voorzieningen bij de ontwikkeling van de wagen vormt ook de installatie van grotere pakketten tot 100 kWh geen probleem. De batterij voor 80 procent opladen neemt dertig minuten in beslag. Een goede wegligging wordt verzekerd door het 4Control-chassis met vier sturende wielen.
De Symbioz Demo Car is 4,92 meter lang, 1,92 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,07 meter. Het exterieur is duidelijk een evolutie van de huidige designtaal. Het bovenste gedeelte van de Symbioz bestaat vrijwel volledig uit glas wat zorgt zowel voor een betere lichtinval en een maximaal zicht naar buiten. Renault focust daarnaast sterk op aerodynamica met verschillende luchtinlaten en -uitlaten en een dakspoiler die tevoorschijn komt bij een snelheid van 70 km/h. Voor de geïnteresseerden melden we dat de koetswerkkleur "Champagne" heet en een parelmoereffect heeft, maar echt interessant wordt het pas bij het interieur. Autonome technologie heeft namelijk grote gevolgen voor het hele concept van autorijden. Inzittenden hoeven zich niet meer te focussen op de weg waardoor er tijd vrijkomt voor andere activiteiten.
Om te beginnen heeft Renault de voorruit naar voren geschoven om meer opbergruimte te creëren ter hoogte in het dashboard. In autonome rijmodus wordt dat dashboard trouwens samen met het stuur 12 centimeter ingetrokken. Verder verdwijnt de middenconsole en het verluchtingssysteem is aangepast zodat de Symbioz een vlakke vloer krijgt tot onder het dashboard. Uitgebreid verstelbare fauteuils doen het geheel op een salon lijken. Drie OLED-schermen geven de rij-, navigatie en interieurgegevens weer.
Renault stelt drie rijmodi beschikbaar via Multi-Sense 3.0: de comfortmodus Classic, het sportievere Dynamic en uiteraard de Autonomous Driving modus die geactiveerd wordt door een druk op het Renault-logo in het stuur.
Eigenaars van de Symbioz met een drukke agenda kunnen al hun toekomstige verplaatsingen laten weergeven op de televisie of tablet in het interieur. Zowel de reisgegevens (bestemming, route, hotelreserveringen, ...) als data over de wagen (rijbereik, laadstatus, ...) kunnen bekeken worden. Dankzij "Valet Parking" kan de Symbioz bij het vertrek zelfstandig zijn parkeerplaats verlaten en naar een aangeduide plaats rijden om de inzittenden op te pikken.