Dieselgate in het kort: de Amerikaanse milieudienst EPA heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren. Via extra software in de motor was men in staat om specifieke NOx-emissietesten te herkennen en kon de uitslag ervan "groener" voorgesteld worden dan in werkelijkheid het geval was. Bij dagelijks gebruik stoten de dieselmotoren 10 tot 40 maal meer schadelijke stoffen uit dan toegelaten.
Lees ook dieselgate
deel 1,
deel 2,
deel 3,
deel 4 en
deel 5.
Duitsland stelt VW voor ultimatum
Ondertussen is Volkswagen voor een ultimatum gesteld door Duitsland. Vindt het concern voor 7 oktober geen oplossing om de dieselmotoren te laten voldoen aan de wettelijke regels, dan mogen de betrokken dieselmotoren niet meer verkocht worden in het land.
Andere landen gaan nog drastischer te werk. Zo schortte importeur D’Ieteren in ons land al de verkopen op van in totaal 3.200 dieselwagens en geldt er in Zwitserland eveneens een tijdelijk verkoopverbod. Zonet maakte ook PON, de importeur van de VW-groep in Nederland, bekend om de verkopen van wagens uitgerust met de 1.6 TDI en 2.0 TDI, te staken. Let op: het gaat in de drie landen om de oudere Euro 5 dieselmotoren. De verkoop van de nieuwe Euro 6 diesels gaat gewoon door.
Software ontwikkeld door Bosch, enkel bedoeld voor testen
De software van Volkswagen die in staat is om emissietesten te herkennen, werd een tiental jaar geleden door Bosch ontwikkeld. De technologie-gigant zou Volkswagen echter al in 2007 (!) verwittigd hebben dat de software enkel voor interne testen bedoeld was en in geen geval legaal kon verwerkt worden in productiemodellen, zo schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag. Als dit bericht waar blijkt, heeft dit twee gevolgen. Ten eerste kan Bosch met dit document zijn onschuld aantonen. Ten tweede moet de top van Volkswagen al lang op de hoogte geweest zijn van het geknoei met de emissiewaarden van de dieselmotoren. Ze namen dus al die jaren een enorm risico, onbegrijpelijk voor een bedrijf van die omvang.
2,1 miljoen Audi’s - 1,2 miljoen Skoda’s
In totaal zouden zo’n 11 miljoen wagens van de Volkswagen Groep betrokken zijn bij dieselgate. Sinds vorige week weten we dat Volkswagen zelf 5 miljoen exemplaren voor haar rekening neemt. Deze week zijn de dochterbedrijven aan de beurt. Audi beet deze voormiddag de spits af en kwam naar buiten met het aantal Audi’s die zouden uitgerust zijn met de geviseerde software. Het gaat volgens persbureau Reuters om 2,1 miljoen exemplaren van de A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 en Q5. Daarvan rijden 1,4 miljoen wagens rond in West-Europa en bijna 13.000 stuks in de VS. Vlak na de bekendmaking hebben al enkele topmannen binnen Audi hun ontslag gekregen. Over wie het precies gaat is echter nog niet bekend.
We schakelen snel over naar Tsjechië want daar is er pas binnengelopen nieuws van Skoda. De situatie bij het merk ziet er volgens persbureau Reuters evenmin rooskleurig uit met 1,2 miljoen wagens die uitgerust zijn met illegale software.
We doen even snel een rekensommetje en komen uit bij 3,5 miljoen wagens die nog moeten gelinkt worden aan een dochtermerk van VW. Bij Seat en Porsche houdt men de lippen voorlopig nog stijf op elkaar. Stilte voor de storm want de komende dagen verwachten we ook van deze merken meer details over hun betrokkenheid bij dieselgate.