Dieselgate in het kort: de Amerikaanse milieudienst EPA heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren. Via extra software in de motor was men in staat om specifieke NOx-emissietesten te herkennen en kon de uitslag ervan "groener" voorgesteld worden dan in werkelijkheid het geval was. Bij dagelijks gebruik stoten de dieselmotoren 10 tot 40 maal meer schadelijke stoffen uit dan toegelaten.
Lees ook dieselgate
deel 1,
deel 2,
deel 3,
deel 4,
deel 5 en
deel 6.
We dachten het na zes delen voor bekeken te houden, maar Volkswagen zorgt nu zelf voor een nieuw hoofdstuk in dieselgate. Waar de beschuldigingen van de Amerikaanse milieudienst EPA enkel te maken hadden met te hoge stikstofwaarden voor de dieselmotoren van het concern, komt de Volkswagen Groep nu zelf naar buiten met gesjoemel op gebied van de CO2-uitstoot.
Op zich is het niet verwonderlijk dat de VW groep dit nieuws nu zelf met de wereld deelt. Dieselgate is wereldwijd toch al voorpaginanieuws geweest en alle mogelijke instanties houden de groep nauwlettend in de gaten. Het kwaad is met andere woorden al geschied en dus kan er nog wel een nieuw schandaaltje bij. Daarna kan de groep dan volop inzetten op herstel zonder het risico te lopen dat er nieuwe lijken uit de kast vallen.
Concreet is de CO2-uitstoot te hoog bij 800.000 wagens die uitgerust zijn met een 1.4, 1.6 en 2.0 liter dieselmotor of een 1.4 liter benzinemotor met cilinderuitschakeling. Modellen die op die manier betrokken worden bij het schandaal zijn de VW Polo, Golf en Passat, de Audi A1 en A3, de Seat Ibiza en Leon en de Skoda Octavia, allen gebouwd na 2012. De economische schade van het nieuwe schandaal kan oplopen tot zo’n € 2 miljard euro.
EPA: Volkswagen sjoemelt ook met 3.0 liter TDI
De Amerikaanse milieudienst EPA bijt zich duidelijk als een pitbull vast in dieselgate en gooit nog wat olie op het vuur door te beweren dat ook in de 3.0 liter V6 TDI dieselmotoren vanaf 2014 illegale software geïnstalleerd is om de emissietesten te manipuleren. Dat bericht werd vrijwel meteen in alle toonaarden ontkend door de top van de Volkswagen groep, maar ondertussen kregen de Amerikaanse dealers van het merk toch al de opdracht om de verkopen van dieselwagens met die motor te staken...
De tijd zal ongetwijfeld uitwijzen wie de waarheid spreekt. Indien de 3.0 liter V6 TDI inderdaad een hogere NOx-uitstoot zou hebben dan wat de officiële testen laten uitschijnen, mag Volkswagen een terugroepactie beginnen inplannen voor de Porsche Cayenne, de Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8(L) en Q5 en de Volkswagen Touareg.
Volkswagen zal ongetwijfeld nog lang de gevolgen dragen van dieselgate. Op de beurs werd de Volkswagen groep alvast meteen afgestraft door een daling van het aandeel met meer dan 10 procent.