Het nieuwe jaar is in zicht en dat betekent dat er binnenkort weer een nieuwe Car of the Year award wordt uitgereikt. De lijst bestond dit jaar uit 40 wagens, maar dat is nu herleid tot slechts zeven kandidaten.
Liefhebbers van alternatieve aandrijflijnen moeten we al meteen teleurstellen want zowel de elektrische
Tesla Model X als de
Toyota Mirai op waterstof hebben de laatste ronde niet overleefd. Ook de
Alfa Romeo Giulia doet niet meer mee.
Audi A4
De eerste finalist is de
Audi A4. Aan de buitenkant koos Audi voor een (zeer) lichte evolutie ten opzichte van zijn voorganger, maar binnenin zijn de verschillen een stuk groter. Vooral de "virtual cockpit" springt in het oog. De wagen staat ook op een gloednieuw platform waardoor het gewicht flink afnam.
Skoda Superb
De
Skoda Superb is ruim, betrouwbaar en relatief goedkoop. Dat is een combinatie die het vaak goed doet bij de jury. Toch achten we de kans eerder klein dat Skoda volgend jaar de trofee mee naar huis neemt. Allereerst is er het dieselschandaal, iets waar ook de Audi A4 hinder van kan ondervinden. De tweede reden is de "Car of the Year" van 2015. Dat is namelijk de Volkswagen Passat, het iets oudere broertje van de Superb. Kiest de jury nu voor de Superb, dan hebben we eigenlijk twee jaar na elkaar dezelfde wagen van het jaar…
Jaguar XE
Hé, een Jaguar in de lijst met favorieten? Dat moet geleden zijn van... geen idee wanneer. Met de
XE maakt het Britse merk ook echt kans om de award van Car of the Year te winnen. De wagen wordt volop geprezen voor zijn mooie design en sportieve weggedrag. Trekt de jury zijn stoute schoenen aan, dan kiezen ze voor de Jaguar XE.
BMW 7 Reeks
Het
vlaggenschip van BMW werd deze zomer vernieuwd en is als vanouds voorzien van alle luxe en de nieuwste veiligheidssystemen. Een topper zonder meer, al kan de hoge prijs een doorn in het oog zijn van de jury.
Mazda MX-5
De
Mazda MX-5 is een levende legende die met de lancering van de nieuwe generatie nóg beter werd. Een geweldige lichtgewicht reisgenoot met hoge funfactor. Wat ons betreft mag Mazda daarvoor wel eens in de bloemetjes gezet worden.
Opel Astra
Opel zal de eerste zijn om toe te geven dat het met de vorige generatie Astra de bal redelijk missloeg. De afstand met zijn grootste rivalen zoals de VW Golf en Renault Megane werd groter, maar dat maakt Opel weer helemaal goed met de
nieuwe Astra. Of het genoeg is om tot “Car of the Year” gekroond te worden durven we niet te voorspellen, maar een goed geprijsde, populaire C-segmenter lijkt de perfecte opvolger voor de Peugeot 308 en Volkswagen Passat.
Volvo XC90
Volvo beleeft een topjaar en dat heeft het grotendeels te danken aan de populariteit van de
nieuwe XC90. Na een carrière van maar liefst twaalf jaar moest zijn voorganger wijken. Volvo maakte van de gelegenheid gebruik om het nieuwe familiegezicht te introduceren en ook het SPA-platform was een primeur. Verder zit de SUV volgepropt met allerlei veiligheidssystemen en is het binnenin dankzij het typisch Zweedse interieur aangenaam vertoeven.
Op 29 februari wordt de winnaar van de Car of the Year award bekendgemaakt.