De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame verschijning blijft op onze wegen. Maakt Lexus met de nieuwe RX wel een kans tegen de gevestigde waarden? We zochten het uit via een test met de hybride RX 500h.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De vorige RX was misschien wel het toppunt van de excentrieke designtaal bij Lexus de afgelopen jaren. Wat dat betreft doet de nieuwe RX het rustiger aan. Zo heeft de Spindle grille plaatsgemaakt voor een Spindle body, zijn de wielkasten mooi rond en zijn de lijnen en vouwen overal wat minder scherp. Een aantal karakteristieke elementen blijven wel overeind zoals de illusie van het zwevende dak bij de D-stijl.
We zijn op pad met de 500h die enkel verkrijgbaar is in de uitvoering "F Sport Performance". Dat betekent dat je met de 500h automatisch sportievere bumpers krijgt, net als matzwarte 21-inch velgen, zwarte dakrails en buitenspiegels en een sportiever maaspatroon voor de grille. Bovendien kan je kiezen voor de opvallende lakkleur van onze testwagen, genaamd "Sapphire Blue". Verder zijn de wielkasten meegespoten in de koetswerkkleur, maar dat geldt bij deze generatie ook voor de 350h en 450h+ varianten.
Geen touchpad-toestanden meer in het interieur van de nieuwe RX, Lexus monteert een 14-inch touchscreen in combinatie met fysieke knoppen voor de temperatuur en volumeregeling. Het infotainmentsysteem kennen we ondertussen van andere Toyota en Lexus modellen. Het werkt naar behoren met een duidelijke menustructuur en snelle reactietijd. Toch zullen velen waarschijnlijk switchen naar Apple CarPlay (draadloos) of Android Auto (bekabeld) waarmee het systeem compatibel is.
Een minder grote fan zijn we van het stuurwiel, meer bepaald de anonieme knoppen (Touch Tracer-schakelaars) waar Lexus verschillende functies achter verstopt heeft. Een deel van die functies kan je zelf bepalen via het infotainmentscherm. Een head-up display projecteert dan het logo en de beschrijving van elke functie op de voorruit. Lexus ontwikkelde dit ongetwijfeld met de beste bedoelingen. Het laat je namelijk toe om meer functies te bedienen zonder je handen van het stuur te halen. In praktijk kan het ons echter, ondanks een volledige testweek, niet overtuigen. Te complex en naar onze mening niet voldoende intuïtief voor de gemiddelde chauffeur. Zo zijn de instelbare functies bijvoorbeeld verstopt achter een tweede tab waardoor je al minstens driemaal op een knop moet drukken om één van deze functies te selecteren. Zonder instructies ben je ook even zoet om uit te dokteren hoe je die functies nu precies aanpast.
De ene innovatie is de andere niet, want over de deurhendels van de RX zijn we wel zeer te spreken. In die mate dat we ons afvragen waarom niemand eerder op dit idee kwam. Concreet druk je bij het uitstappen de deurhendel in in plaats van de traditionele hendel die je naar jou toe trekt. Daardoor kan je in één vloeiende beweging uitstappen. Hopelijk zien we dit in de toekomst op meer modellen terug.
Verder verdient Lexus een pluim voor het materiaalgebruik in het interieur. Alles voelt zeer degelijk aan en de zetels zijn zeer comfortabel. Ook achteraan is het aangenaam vertoeven met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De wielbasis van de RX is dan ook met zes centimeter toegenomen. Net als bij de vorige generatie bedraagt het koffervolume 612 liter. Ruim voldoende, maar wel iets minder dan de Mercedes GLE (630l) en BMX X5 (650l).
Goed nieuws voor zij die hun neus ophalen voor de CVT-automaat van Lexus. De aandrijflijn van de RX 500h bestaat namelijk uit een turbobenzinemotor met 371 pk en een gewone 6-traps automaat. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 6,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Volgens de WLTP ligt het gemiddeld verbruik op 8,1 l/100 km met een CO2-uitstoot tussen 182 en 189 g/km.
Hoewel de naam en designelementen van de uitvoering anders laten vermoeden, zet de RX 500h F Sport Performance toch vooral in op comfort. Wat dat betreft lijkt hij sterk op de kleinere NX. Een Sport-rijmodus bestaat wel, maar is weggemoffeld in het infotainmentsysteem. Terechte keuze wat ons betreft, tijdens onze test voelden we op geen enkel moment de noodzaak om de Sport-stand in te schakelen. We genoten eerder van het comfort dat deze SUV te bieden heeft.
De CVT-automaten van Lexus en Toyota werken tegenwoordig een stuk stiller dan voorheen. Toch blijft het koffiemolen-effect een dingetje volgens sommige mensen. Voor hen zal de 6-traps automaat van de RX 500h vast en zeker een verademing zijn. Verder blijft de SUV mooi in balans bij het betere bochtenwerk. Ook mooi meegenomen daarbij is de vierwielsturing. Die zorgt eveneens voor een kleinere draaicirkel zodat manoeuvreren een stuk makkelijker gaat.
In theorie zou de RX 500h iets meer dan acht liter per honderd kilometer mogen verbruiken, maar daar zaten wij toch een stuk boven. Na een week klokten we af op 10,8 l/100 km. Wie een zuinige RX wil kijkt dus beter uit naar een 350h of plug-in hybride 450h+.
Bij de publicatie van dit testverslag ligt de vanafprijs voor de nieuwe Lexus RX op 70.130 euro. Voor dat bedrag krijg je een RX 350h Base. De plug-in hybride 450h+ kost minimaal 85.300 euro. Voor de RX 500h, uitsluitend verkrijgbaar als F Sport Performance, betaal je dan weer minstens 96.950 euro.
De nieuwe Lexus RX zet mooie stappen vooruit op vlak van design, interieurkwaliteit en infotainment. Op het weggedrag valt weinig aan te merken, maar zelfs in zijn sportiefste vorm maakt de RX toch vooral indruk met zijn rijcomfort. Of dit alles voldoende is om mensen uit hun X5 of GLE te lokken zal moeten blijken. Lexus lijkt zich in elk geval maximaal te hebben ingespannen om de SUV ook in Europa een kans op slagen te geven. Waarschijnlijk zal een eventueel succes vooral te danken zijn aan de fiscaal gunstige 450h+ plug-in hybride. Heb je toch het lef om een RX 500h aan te schaffen, kies dan meteen voor de lakkleur "Sapphire Blue". Dat fleurt het straatbeeld meteen op.
Pluspunten
- Rijcomfort
- Materiaalgebruik en kwaliteit interieur
- Nieuwe bediening deurhendels
Verbeterpunten
- Verbruik duidelijk hoger dan opgegeven WLTP waarde
- Touch Tracer-schakelaars op stuurwiel
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Lexus RX. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.