Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest bijzondere creatie is echter de LC en daar gingen wij bij Autotijd een week mee op pad.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
"Knappe wagen, is dat een nieuw model van Lexus?" Dat mocht ik meermaals van passanten horen bij het fotograferen van deze Lexus LC 500h. Die positieve reacties over het exterieurdesign zijn wat ons betreft wel terecht want de wagen maakt indruk met zijn brede, lage en langgerekte koets. Nieuw is de LC echter allerminst want deze coupé dateert van 2017. Dat legt meteen ook een pijnpunt bloot want zes jaar later is de LC nog steeds een nobele onbekende op onze wegen.
We zijn onderweg in de exclusieve LC Hokkaido Edition waarvan de oplage in Europa beperkt blijft tot 80 exemplaren. Mocht het je interesseren: Hokkaido is een vulkanisch eiland in Noord-Japan waar onder meer de iconische LFA en deze LC ontwikkeld en geperfectioneerd zijn. Deze editie is onder meer verkrijgbaar in Radiant Red, een koetswerkkleur die we warm zouden aanbevelen. Verder voorziet Lexus zwarte 21-inch velgen en een zwarte Spindle grille voor wat extra sportiviteit. Over de excentrieke Spindle grille van Lexus werd lang geklaagd, maar op de LC komt dit designelement naar onze mening eindelijk perfect tot zijn recht. Leuk voor de ontwerpers die zo op het nippertje nog hun gelijk halen voordat de Spindle grille definitief plaatsmaakt voor een "Spindle body" zoals bij de nieuwe RX en RZ.
Stap je in, dan valt je oog meteen op de smaakvolle interieurbekleding met een mix van zwart en bordeauxrood leder. Zelfs het design van de deurhendel binnenin, iets waar we in een testverslag normaal nooit aandacht aan besteden, is bijzonder fraai en verdient daarom een eervolle vermelding. Nog een unieke feature is het centrale ronde klokje in het digitaal instrumentenpaneel dat je via een druk op een knop naar rechts kan schuiven zodat meer info over de wagen verschijnt. Verder stralen alle elementen kwaliteit uit, nergens hoor je een kraakje of een piepje.
Helaas is er ook minder goed nieuws want de LC kan zijn hoge leeftijd binnenin niet verbergen. Dan hebben we het niet over het leuke analoge klokje op het dashboard, maar wel over het infotainmentsysteem. Dit stelt zwaar teleur met een verouderde lay-out, te klein scherm en onhandige bediening via een touchpad. Ook de aanwezigheid van een cd-speler hadden we niet meteen verwacht in deze coupé. Wel op onze wenslijst stonden een USB-C aansluiting en draadloze smartphonelader, maar dat bleek ijdele hoop.
De LC 500h is een 2+2 coupé. Met andere woorden, op de achterbank kunnen kleine kinderen het wel een tijdje uithouden, maar als volwassene zijn de enige realistische plaatsen vooraan te vinden. Om de koffer te openen moet je jammer genoeg eerst een knop op de sleutel indrukken voordat je de kofferklep verder manueel omhoog kan tillen. Een knopje op de kofferklep was handiger geweest. De kofferinhoud blijft beperkt tot 172 liter. De LC 500 doet het zonder batterij iets beter met een volume van 197 liter.
De LC 500h wordt aangedreven door een 3.5 liter V6 met 359 pk, gekoppeld aan een soort CVT-automaat. De benzinemotor zorgt voor 299 pk, een elektromotor doet daar nog eens 179 pk bovenop. Een sprintje van 0 naar 100 km/h neemt precies vijf seconden in beslag. Daarmee is de hybride versie slechts drie tienden trager dan de LC 500 met V8 motor. Bovendien blijft het verbruik binnen de perken met een gemiddelde van 8,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 184 g/km.
Het GT-label lijkt wel gemaakt te zijn om de Lexus LC te omschrijven. Naast de luxueuze uitstraling valt vanaf de eerste kilometer het rijcomfort op. De LC 500h is duidelijk gemaakt om je in alle rust en relatieve stilte te laten genieten van elke rit. Wellicht ligt de focus bij de LC 500 meer op prestaties, maar bij deze hybride versie lijkt dat van ondergeschikt belang. Begrijp ons niet verkeerd: druk je het gaspedaal eens wat steviger in, dan komt de LC 500h bijzonder vlot voor de dag. Alleen klinkt het allemaal niet inspirerend. De hybride motor is dan ook gekoppeld aan een soort CVT-automaat, wat tijdens acceleraties leidt tot het kenmerkende monotoon gebrom.
Gaan we op enkele bochtige wegen de sportievere toer op, dan verliest de LC achteraan soms wat sneller grip dan we verwachtten. Toegegeven: de banden onder onze testwagen hadden wel hun beste tijd gehad dus er zijn verzachtende omstandigheden. Al bij al zouden we de LC 500h omschrijven als bijzonder vlot met gegarandeerd een flinke dosis rijplezier, maar niet gemaakt om echt de limieten op te zoeken.
De hybride Lexus LC 500h Hokkaido Edition heeft een prijskaartje van 128.290 euro. Dezelfde editie als LC 500 met 5.0 liter V8 kost enigszins verrassend slechts 500 euro meer. Kijken we naar de gewone uitvoeringen, dan kan je zowel de LC 500 als LC 500h bestellen vanaf 119.520 euro.
Het verhaal van de Lexus LC doet ons terugdenken aan de LFA. Die supercar groeide ondertussen uit tot een icoon, maar destijds vonden de 500 exemplaren ondanks positieve reviews maar met moeite een nieuwe eigenaar. Ook de LC blijft voorlopig een echte zeldzaamheid ondanks dat onze test bewijst dat de coupé beter verdient. We waarderen het tijdloze exterieurdesign en het zeer stijlvolle, tot in de puntjes afgewerkte interieur. Bekijk de LC niet als een rasechte sportwagen, maar als een karaktervolle GT die indien nodig zijn V6 laat grommen. Wacht wel even tot modeljaar 2024 want dan krijgt het infotainmentsysteem een broodnodige update. En gezien het minieme prijsverschil… misschien toch beter de LC 500 met V8 bestellen?
Pluspunten
- Tijdloos exterieurdesign
- Erg stijlvol en kwalitatief hoogstaand interieur
- GT rijeigenschappen: comfort, luxe, power
Verbeterpunten
- Fel verouderd infotainment met irritante touchpad
- CVT-gebrom van automaat
- Kleine koffer
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Lexus LC. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.