Test Toyota Yaris Hybrid 130 (2025)

Door Stijn Roggeman | 23-04-2025

Samenvatting

  • Pluspunten: krachtige en efficiënte hybride, intuïtief infotainment, aantrekkelijk design
  • Minpunten: rumoerige motor bij acceleratie, geluidsisolatie, storend ISA-systeem, prijs loopt snel op met opties
  • Ideaal voor: wie een compacte, zuinige én vlot rijdende stadswagen zoekt met een stevige uitrusting en bewezen betrouwbaarheid
Voorzijde Toyota Yaris Hybrid 130 in de kleur Neptune Blue

Introductie

Toen de huidige generatie Toyota Yaris in 2020 op de markt kwam, maakte het Japanse merk een gedurfde stijlbreuk met het verleden. Het stoffige imago van de compacte B-segmenter werd ingeruild voor een dynamischer en hipper design, mét een zuinige hybride aandrijflijn als troef. Wij waren toen al onder de indruk van zijn efficiëntie. Voor modeljaar 2024 gaf Toyota de Yaris een update: onderhuids werd de hybridetechniek verfijnd, met als resultaat de nieuwe Hybrid 130. Tegelijk kreeg het model enkele technologische vernieuwingen mee. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking.

Technische gegevens Toyota Yaris Hybrid 130 (2025)

Motor 1.5 liter 3-in-lijn, hybride benzine
Vermogen 130 pk / 96 kW
Versnellingsbak Automaat (CVT)
0–100 km/h 9,2 s
Topsnelheid 175 km/h
Verbruik 4,2–4,3 l/100 km
CO2-uitstoot 96–97 g/km
Catalogusprijs België € 33.670

Video: Toyota Yaris Hybrid 130 in detail

Bekijk hier onze video van de Toyota Yaris Hybrid 130. We tonen het exterieur en interieur van onze testwagen en nemen je mee onderweg voor een volledige POV-rijervaring. Zo ontdek je zelf hoe deze auto eruitziet én rijdt.

Exterieur

Visueel bleef bij de opfrisbeurt zowat alles bij het oude. De basisvorm blijft behouden, met korte overhangen en een uitgesproken wigvorm die de Yaris een sportieve uitstraling geven. Onze testwagen is de Premiere Edition, uitgevoerd in het opvallende Neptune Blue met zwart dak – een bi-tone lak die nu enkel nog beschikbaar is in de Style-uitvoering, zonder meerprijs. Verder herkennen we de nieuw ontworpen 17-inch zwarte velgen. Het design is nog altijd fris en onderscheidend in het segment.

Achterzijde Toyota Yaris Hybrid 130

Interieur

Binnenin zijn de verschillen groter. Zo beschikt onze Style-uitvoering over een volledig digitaal instrumentencluster van 12,3 inch, met een scherm dat ook leesbaar blijft als de zon fel schijnt. Dat was bij onze vorige test nog een minpunt. Instapversies moeten het wel stellen met een kleiner 7-inch scherm.

Een nieuwigheid is het Toyota Smart Connect-multimediasysteem, dat in onze testwagen achter een 10,5 inch touchscreen schuilgaat. De interface is duidelijk verbeterd, sneller en intuïtiever. Navigatie werkt via de cloud, met actuele verkeersinformatie. Dankzij over-the-air updates blijft alles up-to-date, inclusief de veiligheidsfuncties van Toyota Safety Sense. Zowel Apple CarPlay als Android Auto zijn draadloos beschikbaar en dat maakt het systeem in praktijk aangenaam in gebruik.

Het dashboard is opgetrokken uit harde kunststof, maar dankzij slimme designdetails en contrasterende blauwe stiksels oogt het geheel verzorgd. De voorstoelen zijn vernieuwd met een nieuw patroon en bieden een goede ondersteuning. De bestuurdersstoel is niet elektrisch verstelbaar, maar daar maken we in dit segment geen probleem van. Het panoramisch dak is een aangename extra (al kost het je € 2.600 via het optiepakket “Comfort Pack + Pano Roof”).

Achterin is de ruimte voldoende voor volwassenen, al zouden de deuren iets verder mogen opengaan voor een makkelijkere instap. Hoofd- en beenruimte zijn net toereikend, maar passagiers moeten het stellen zonder centrale ventilatieroosters en usb-aansluitingen. De achterbank is wel mooi afgewerkt, met dezelfde sierstiksels als voorin. Het koffervolume bedraagt 286 liter met een verstelbare vloer in twee niveaus en een vrij vlakke laadvloer bij neergeklapte rugleuning. De 60/40-verdeling laat toe om tot 947 liter volume te benutten.

Interieur Toyota Yaris Hybrid 130 met stuurwiel, bestuurdersdisplay en infotainmentscherm

Aandrijflijn

De grootste vernieuwing zit onder de motorkap. De nieuwe Hybrid 130 maakt gebruik van dezelfde 1.5-liter driecilinder benzinemotor als voorheen, maar koppelt die aan een krachtigere elektromotor. Het systeemvermogen stijgt zo van 116 naar 130 pk, terwijl het koppel toeneemt van 141 naar 185 Nm – een toename van ruim 30 procent.

De aandrijving gebeurt via een e-CVT automaat, die de krachten soepel naar de voorwielen stuurt. De motorkap moet je nog altijd handmatig openen, zonder gasveren.

De prestaties zijn merkbaar beter dan bij de vorige hybrideversie: de sprint naar 100 km/h duurt 9,2 seconden, en de topsnelheid ligt op 175 km/h. Toch blijft het officiële WLTP-verbruik beperkt tot zo'n 4,3 l/100 km, dankzij de efficiënte vijfde generatie hybridetechnologie.

Rijdende Toyota Yaris Hybrid 130

Rijervaring

Tijdens onze testweek, met daarin een heel stuk snelweg en een aantal stevigere acceleratietesten, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km. Een uitstekende score en volgens het instrumentenpaneel reden we vaak 40 tot 45% van de tijd elektrisch.

De extra power van de Hybrid 130 is wel degelijk voelbaar. De Yaris komt vlot op gang en de hernemingen zijn krachtiger dan bij de 116 pk-versie. De driecilinder laat zich wel horen bij forse acceleraties, mede door de e-CVT, maar het blijft binnen aanvaardbare grenzen.

De stuurinrichting is licht, direct en zonder dode zone in de middenstand. Dat zorgt voor vertrouwen op de snelweg, waar je zelden moet corrigeren. Helaas laat de Yaris op vlak van geluidsisolatie steken vallen: een mix van motor- en bandengeluiden zijn nadrukkelijk aanwezig vanaf zo’n 100 km/h wat het voeren van lange gesprekken of wegdromen bij je favoriete muziek bemoeilijkt.

Het onderstel is goed uitgebalanceerd: strak genoeg om dynamisch aan te voelen, maar zonder het comfort te schaden. Ook de stoelen dragen bij tot het algemene rijcomfort.

Wat bediening betreft blijft Toyota trouw aan fysieke knoppen, bijvoorbeeld voor de klimaatregeling en de bediening op het stuur. Dat is niet alleen gebruiksvriendelijk, het verhoogt ook de veiligheid.

Het beeld van de achteruitrijcamera is voldoende scherp, maar dynamische hulplijnen zoals bij de Toyota RAV 4 2025 GR Sport rijtest ontbreken helaas. Ook de Intelligent Speed Assistance (ISA) werkt niet optimaal: je kan de hinderlijke piepjes niet met één druk op de knop uitschakelen. Dat zou Toyota dringend moeten verbeteren.

Zijkant Toyota Yaris Hybrid 130

Prijs

De Yaris Hybrid is er niet meer met benzinemotor zonder elektromotor. Je kiest dus tussen de bestaande Hybrid 116 en deze nieuwe Hybrid 130. De Hybrid 116 is er vanaf 27.600 euro. Van de Hybrid 130 bestaan op dit moment twee uitvoeringen, namelijk de Style vanaf 33.670 euro en de sportievere GR Sport vanaf 35.520 euro. Optiepakketten zijn het “High Tech Pack” (€ 1.750), “Comfort Pack” (€ 1.950) en het “Comfort Pack + Pano Roof” (€ 2.600). Daarmee gaat een rijk uitgeruste Yaris al snel richting de 37.000 euro.

Koffer Toyota Yaris Hybrid 130

Eindoordeel

Toyota toont met de Yaris Hybrid 130 nog maar eens zijn meesterschap in hybride technologie. De motor voelt sterker aan dan voorheen, het verbruik blijft indrukwekkend laag en het multimediasysteem kreeg een flinke update. Ook het rijgedrag overtuigt, met een precieze besturing en degelijk onderstel.

Toch is niet alles rozengeur: het geluidscomfort op hoge snelheid blijft een aandachtspunt en de prijs is fors – zeker als je weet dat sommige concurrenten, zoals de Renault Clio E-Tech Hybrid, flink goedkoper zijn.

Maar wie op zoek is naar een compacte, vlot sturende en efficiënte stadswagen met bewezen betrouwbaarheid én 10 jaar garantie kan met een gerust hart kiezen voor deze vernieuwde Yaris. Het is en blijft een van de sterkste spelers in het B-segment.


Volg Autotijd op YouTube

Onder de naam "CarStan POV Driving" maakt Autotijd video's over geteste wagens op YouTube.

POV testritten

Meer rijtesten