Test Alfa Romeo Junior Ibrida (2025)

Door Stijn Roggeman | 13-05-2025

Samenvatting

  • Pluspunten: uitgesproken Italiaans design, levendig rijgedrag, ruime koffer, complete standaarduitrusting, fysieke bedieningselementen
  • Minpunten: infotainmentscherm te laag gepositioneerd, harde kunststoffen binnenin, herkenbare Stellantis-techniek en knoppen
  • Ideaal voor: wie een karaktervolle compacte SUV zoekt met benzinemotor, aantrekkelijke vormgeving en vlotte rijdynamiek zonder meteen elektrisch te gaan
Voorzijde Alfa Romeo Junior Ibrida in de kleur Blu Navigli

Introductie

Even leek het erop dat Alfa Romeo vanaf 2027 uitsluitend nog elektrische modellen zou aanbieden, maar die plannen zijn inmiddels bijgesteld. En dus krijgen we, naast de volledig elektrische Junior, ook een mild hybride versie van deze compacte SUV. Die versie moet niet alleen het aanbod verbreden, maar ook zorgen voor grotere verkoopaantallen. Dat lijkt voorlopig te lukken: de Junior verkoopt vlot, zo blijkt uit de eerste cijfers. Maar is dat ook terecht? Wij gingen een week op pad met de Junior Ibrida om het antwoord te vinden.

Technische gegevens Alfa Romeo Junior Ibrida (2025)

Motor 1.2 Turbo, Mild hybrid benzine
Vermogen 145 pk / 107 kW
Versnellingsbak Automaat
0–100 km/h 8,9 s
Topsnelheid 206 km/h
Verbruik 4,6–5,2 l/100 km
CO2-uitstoot 110–117 g/km
Catalogusprijs België € 29.700

Video: Alfa Romeo Junior Ibrida in detail

Bekijk hier onze video van de Alfa Romeo Junior Ibrida. We tonen het exterieur en interieur van onze testwagen en nemen je mee onderweg voor een volledige POV-rijervaring. Zo ontdek je zelf hoe deze SUV eruitziet én rijdt.

Exterieur

De Junior borduurt visueel verder op de designtaal die Alfa Romeo introduceerde met de Tonale, maar voegt daar een duidelijk modern en eigen gezicht aan toe. Met een lengte van 4,17 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,5 meter staat de Junior compact en gespierd op zijn poten. De korte overhangen, bolle wielkasten en het afgeplatte achterste (‘Coda Tronca’) verwijzen naar het rijke erfgoed van het merk, met een knipoog naar de legendarische Giulia TZ.

De voorzijde oogt bijzonder gedurfd dankzij de kenmerkende '3+3' Full LED Matrix-koplampen en de klassieke 'Leggenda'-grille op onze testwagen. Voor wie een sportievere uitstraling verkiest, is er ook een 'Progresso'-variant van de grille beschikbaar. De carrosseriekleur Blu Navigli kost 900 euro extra, en wie het combineert met een contrasterend zwart dak (300 euro) geeft de Junior nog wat extra flair. Onze testwagen stond bovendien op optionele 18-inch “Fori” velgen, een upgrade van 750 euro ten opzichte van de standaard zwarte 17-inch Turbina velgen.

Achterzijde Alfa Romeo Junior Ibrida

Interieur

Binnenin valt meteen het ‘Cannochiale’-design van het digitale instrumentarium op, een moderne interpretatie van het klassieke Alfa-dashboard met diep verzonken klokken. Hoewel het scherm zelf gewoon rechthoekig is, geeft de omlijsting toch een sportieve indruk. Leuke details, zoals de verlichte, ronde ventilatieroosters naast de voordeuren, geven het interieur karakter. Helaas zijn er ook minpunten: harde kunststoffen op het dashboard en in de deurpanelen en een middenconsole die verdacht veel lijkt op die van andere Stellantis-modellen. Zo moeten we de ronde Alfa DNA-rijmodusknop missen die vervangen is door een generieke schakelaar.

Het infotainmentscherm meet 10,25 inch, maar voelt kleiner aan door zijn platte, brede vorm. Navigatiekaarten en camerabeelden komen daardoor niet echt tot hun recht. Bovendien is de homeknop vreemd gepositioneerd bovenaan het dashboard, wat tijdens onze eerste kennismaking met de Junior voor verwarring zorgde. Positief is wel dat het systeem naar de bestuurder is gericht en de menustructuur overzichtelijk en intuïtief is opgebouwd.

De rood-zwarte Spiga-interieurbekleding met rode sfeerverlichting oogt bijzonder geslaagd en geeft het interieur een levendige en luxueuze sfeer. De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie tilt het comfort naar een hoger niveau, al zijn deze extra’s alleen beschikbaar via het Pack Premium (2.500 euro). Wie het zich kan veroorloven, haalt daarmee wel het beste uit de Junior Ibrida. In de standaarduitrusting krijg je een blauw-zwarte bekleding.

Achterin biedt de Junior voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassen passagiers. De deurgreep van het achterportier is stijlvol geïntegreerd achter het raam, een subtiel eerbetoon aan vroegere Alfa’s. In- en uitstappen gaat vlot dankzij wijd openslaande deuren. Achterpassagiers krijgen één usb-c-poort en opbergvakken in de rugleuning, maar ventilatieroosters ontbreken. De kofferklep opent elektrisch en met een verstelbare vloer in twee niveaus is de laadvloer op het hoogste niveau mooi gelijk met de kofferdrempel. Het koffervolume bedraagt 415 liter. Dat is nog eens 15 liter meer dan de elektrische Junior en met neergeklapte achterbank beschik je over maximaal 1.280 liter. Let wel: in de hoogste stand is de laadvloer niet volledig vlak.

Interieur Alfa Romeo Junior Ibrida met stuurwiel, bestuurdersdisplay en infotainmentscherm

Aandrijflijn

Onder de motorkap van de Junior Ibrida ligt een mild hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 145 pk (107 kW) en 230 Nm koppel. Dat is iets meer dan de eerder gecommuniceerde 136 pk, omdat sinds kort ook het vermogen van de kleine elektromotor wordt meegeteld. In de praktijk blijft de krachtbron echter identiek. De sprint naar 100 km/h duurt 8,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 206 km/h. De voorwielaangedreven Junior beschikt over een compacte lithium-ion batterij van 0,89 kWh bruto (0,42 kWh netto), net genoeg voor een beetje elektrische ondersteuning. De motorkap opent comfortabel dankzij gasveren, een detail dat we kunnen waarderen.

Rijdende Alfa Romeo Junior Ibrida

Rijervaring

Tijdens onze testweek noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km. Gezien onze dynamische rijstijl is dat een aanvaardbare waarde en wie rustiger rijdt kan daar ongetwijfeld nog enkele tienden afhalen. Het lagere gewicht van deze hybride ten opzichte van de elektrische Junior maakt hem merkbaar levendiger. In bochten toont de Junior zich wendbaar en goed in balans. De directe besturing met voldoende feedback draagt bij aan het rijplezier, en de goed gevormde zetels bieden voldoende steun, zelfs tijdens sportiever stuurwerk.

Het onderstel is precies wat je van een Alfa Romeo verwacht: strak genoeg om de bochten met vertrouwen te nemen, maar ook voldoende comfortabel op langere ritten. De gasrespons is adequaat, al mist de Junior bij stevig accelereren een echte punch. Hier merk je dat het premiummerk Alfa Romeo binnen Stellantis helaas uit dezelfde motorische vijver moet vissen als Opel, Fiat en Peugeot. Dat drukt enigszins het premiumgevoel, ondanks de sportieve verpakking.

Tijdens het rijden storen we ons aan de lage positionering van het infotainmentscherm. Je moet je hoofd te veel draaien om informatie af te lezen, wat afleidt. Gelukkig beschikt het systeem over fysieke knoppen voor klimaatregeling en audio, een verademing in tijden van touch-only bediening. De rijhulpsystemen zijn eenvoudig te deactiveren via een aparte knop, wat vooral handig is voor het ergerlijke verplichte ISA-systeem. De achteruitrijcamera toont een scherp beeld met dynamische hulplijnen. Ook op vlak van geluidsisolatie doet de Junior het goed: wind- en rolgeluiden blijven keurig buiten.

Zijkant Alfa Romeo Junior Ibrida

Prijs

Met een basisprijs van 29.700 euro is de Junior Ibrida aanzienlijk goedkoper dan zijn elektrische broer, die begint vanaf 36.780 euro. Onze testwagen, met een aantal aantrekkelijke opties, komt volgens onze configuratie uit op 35.210 euro. Wie wil, kan zijn Junior verder personaliseren met pakketten zoals het Pack Premium (2.500 euro), het Pack Tech Lite (2.500 euro) of een panoramisch schuifdak (1.350 euro).

Koffer Alfa Romeo Junior Ibrida

Eindoordeel

De Alfa Romeo Junior Ibrida is een compacte SUV die de juiste snaar raakt voor wie op zoek is naar design, comfort en dynamiek zonder het prijskaartje van de grote jongens uit het gamma. De combinatie van een aantrekkelijke instapprijs en typisch Italiaanse flair maakt hem tot een sterke troef in het B-SUV-segment. Toch kunnen we niet om de vaststelling heen dat de aandrijflijn weinig onderscheidend is ten opzichte van de Stellantis-broertjes. Een krachtigere motor zou deze Alfa pas echt het premiumlabel geven dat hij verdient. Tot die tijd moeten we het doen met een zeer degelijke, aantrekkelijke en vlot rijdende SUV. En eerlijk? Dat is al meer dan voldoende voor heel wat kopers.


Volg Autotijd op YouTube

Op ons YouTube-kanaal CarStan POV Driving tonen we elk detail van het exterieur en interieur van onze testwagens en nemen we je mee voor een virtuele testrit. Volg ons net als 6.300 anderen en mis geen enkele nieuwe video!

POV testritten

Meer rijtesten