Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 30-07-2023

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat 500e voor. Is de nieuwe Abarth 500e een volwaardige hot hatch of wil het merk met deze wagen eerder een breder publiek bereiken? Autotijd zocht het uit.

Met dank aan Garage De Linde, officiële Stellantis-verdeler in Aartselaar, voor de testwagen.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

De merknaam op de voorzijde, zijschorten en achterklep laat er geen twijfel over bestaan. Hier staat geen Fiat, maar wel een echte Abarth. Dat valt ook af te leiden uit andere details. Het bovenste gedeelte van de dagrijverlichting in de motorkap is bijvoorbeeld vervangen door een zwarte plastic cover. Zo oogt de 500e een stuk agressiever. Verder zorgen de Italianen voor een voorbumper met honingraatpatroon, een diffuser, bredere wielkasten, 18-inch Titanium Grey velgen en een geëlektrificeerd schorpioen-logo. Al deze elementen versterken zeker het sportieve karakter, maar tegelijk lijkt Abarth zich nog wat in te houden met het oog op meer extreme versies in de toekomst.

Wie zich waagt aan de fluogroene koetswerkkleur van onze testwagen dient de kleur "Acid Green" aan te vinken. Alternatieve kleuren zijn blauw, rood, wit en zwart. De introductieversie van de 500e kreeg ook stickers aan de zijkant, een designelement dat naar onze mening eigenlijk op elke Abarth thuishoort. Verrassend genoeg behoort dat momenteel echter niet tot de opties. Lijkt ons nochtans een makkelijke cash grab.

Test Abarth 500e Cabrio (2023)


Interieur

De voorpassagier krijgt een stoel die manueel verstelbaar is, maar niet in de hoogte. Verder spotten we mooi Alcantara op het dashboard van deze Turismo uitvoering en een prima handschoenkastje. Op de armsteun van het deurpaneel zien we mooie blauwe en groene stiksels, niet toevallig ook de twee introductiekleuren voor deze Abarth. Om uit te stappen is een elektronische drukknop voorzien in plaats van een traditionele deurgreep. Mocht daar ooit een probleem mee zijn, weet dan dat er onderaan het deurpaneel nog steeds een deurgreep te vinden is als back-up. Achterin is plaats voor maximaal twee personen. De achterbank zelf zit best comfortabel. Alleen jammer van de beperkte hoofd- en beenruimte waardoor je zitpositie niet ideaal is.

Net zoals de voorpassagier krijgt de bestuurder een manueel verstelbare stoel. Het grote verschil is dat je ook de hoogte kan aanpassen. Bovendien is er meer goed nieuws want ook het stuurwiel kan zowel in de hoogte als in de diepte versteld worden. Zo vind je makkelijk een goede zitpositie, iets dat in de oude Abarth 695 (rijtest) en 595 met benzinemotor niet mogelijk was. Het stuur, trouwens met fysieke knoppen, is sportief bekleed met Alcantara en leer. Daarachter vinden we een helder 7-inch instrumentenpaneel. Hier kan je ook de veelbesproken sound generator in- en uitschakelen, maar daarover later meer.

Centraal bevindt zich het infotainmentsysteem met een 10,25-inch touchscreen. De menustructuur is oké zonder meer. Ook de reactietijd is over het algemeen goed, met uitzondering van enkele menu’s die net wat te traag laden. Leuk is het speciale “Drag Race” menu in deze Abarth. Zo kan je je 0 naar 60 of 0 naar 100 sprinttijd meten en opslaan. In de middenconsole is zowel een USB-A als USB-C aansluiting voorzien. Ook de voorziene opbergvakken volstaan zeker voor je kleinere spullen.

Tenslotte kijken we nog even naar boven want we zijn onderweg met de 500e Cabrio. Het softtop-dakje opent zeer stil in een dertiental seconden. Daarbij kan je kiezen of je enkel het dak opent of ook het gedeelte met de achterruit neerlegt.

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Koffer

Aangezien het gaat om de Cabrio moet je rekening houden met een kleine kofferklep. Wanneer je de koffer opent bij regenweer worden de druppels van de kofferklep jammer genoeg niet goed afgeleid en vallen ze recht op je bagage. De kofferinhoud bedraagt 185 liter. Dat is niet veel, zelfs voor een wagen in het A-segment. Gooi je de achterbank plat, dan creëer je wel een kofferruimte van 550 liter, maar verwacht daarbij geen vlakke laadvloer. Tenslotte voorziet Abarth ook geen hendel aan de binnenzijde van de kofferklep om de koffer te sluiten. Opnieuw bij regenweer levert dat natte en eventueel vuile handen op.

Test Abarth 500e Cabrio (2023)


Aandrijflijn

Onder de motorkap van de elektrische 500e vind je geen frunk. Abarth heeft namelijk alle ruimte nodig voor de elektromotor. Die motor beschikt over 155 pk en 235 Nm koppel, wat 37 pk en 15 Nm meer is dan de krachtigste Fiat 500e. Snelladen kan aan maximaal 85 kW. Een 42 kWh batterij en een officieel verbruik van 18 kWh bezorgen deze hot hatch een elektrisch rijbereik van 253 kilometer.

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Rijden

Vertrekken doen we in de Turismo rijmodus. Die is meer gericht op efficiënt rijden en gebruikt niet het volledige vermogen. Desondanks kan de 500e vlot mee met het verkeer. Ook een pluspunt is de aanwezigheid van “one pedal driving” waardoor de wagen dus volledig tot stilstand komt zonder dat je het rempedaal hoeft aan te raken. De opgewekte energie wordt hierbij opgeslagen in de batterij en dat is te merken aan het gemiddeld verbruik. Bij een rustige rit op wegen tussen 30 en 70 km/h (zomerperiode, airco uitgeschakeld) haalden we een verbruik van amper 12,2 kWh. Een combinatie met zo’n 50% plattelandswegen en 50% autosnelweg zorgde voor een cijfer van 16,3 kWh, wat nog steeds verrassend weinig is rekening houdend met het officiële WLTP-cijfer.

Natuurlijk, dit is en blijft een Abarth dus waarom zou je het volledige vermogen niet benutten…? We veranderen daarom de rijmodus van Turismo naar Scorpion Street. Jammer genoeg reageert de fysieke knop die je daarvoor nodig hebt niet altijd even vlot (althans in onze testwagen, zie 3:25 in exterieur en interieur video). Soms druk je vijf keer vooraleer de rijmodus daadwerkelijk switcht. Ook de gelijkaardige knop voor het volume is trouwens niet heel precies.

In de Scorpion Street rijmodus accelereer je iets vlotter, maar liefhebbers van pure hot hatches blijven wellicht op hun honger zitten. Hoewel de acceleratietijd van 7,0 seconden voor 0 naar 100 km/h in de buurt komt van de oude 695 is dat cijfer voor een EV allerminst wereldschokkend. Bovendien is de topsnelheid van de Abarth 500e begrensd op 155 km/h dus ook een tripje naar de Duitse Autobahn loont de moeite niet.

Het plezier van deze wagen moet je dan ook vooral zoeken in bochtige wegen waar het aangepakte onderstel zijn ding doet. Hoewel we op de openbare weg uiteraard niet het onderste uit de kan kunnen halen, merk je gewoon dat de wagen erg vlot door de bochten gaat en daarbij heel stabiel blijft met een goede ondersteuning door de sportstoelen. Ook de betere zitpositie en directe besturing dragen bij tot een leuke rijervaring. Ondanks de aangepaste vering en demping blijft de wagen trouwens voldoende comfortabel voor de dagdagelijkse ritten. Alles samen zijn er heel wat elementen die deze Abarth interessant maken voor een breder publiek.

Voor de start van onze test waren we nogal sceptisch over de veelbesproken Sound Generator van Abarth. Hierbij wordt het geluid van een oude Abarth met verbrandingsmotor gesimuleerd via een speaker op de plaats van het oude uitlaatsysteem. Twee jaar hebben de ingenieurs hieraan gewerkt en het resultaat is … eigenlijk best geslaagd! Oké, het is geen echt geluid, maar eens je dat aanvaardt draagt het wel degelijk bij tot de funfactor van deze 500e. Sterker nog, we schakelden de Sound Generator even uit om rond te rijden in een stille Abarth, maar al snel voel je toch dat er iets ontbreekt. Als Abarth nu nog de traditionele schakelmomenten van een handgeschakelde vijfbak kan integreren in dat geluid, dan wordt het helemaal perfect.

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Prijzen

Bij de publicatie van dit testverslag bedraagt de vanafprijs voor de naamloze basisversie van de Abarth 500e Berline precies 36.790 euro. De Turismo uitvoering met onder meer 18-inch velgen en standaard sound generator kost minimaal 40.790 euro. De Cabrio heeft in beide uitvoeringen een meerprijs van 3.000 euro.

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Conclusie

Het eindoordeel over de Abarth 500e hangt af vanuit welk standpunt je deze wagen bekijkt. De kleine groep liefhebbers die hadden gerekend op een extreme hot hatch als opvolger voor hun oude Abarth 695 blijven voorlopig op hun honger zitten. Wil Abarth echter met deze 500e een breder publiek bereiken, dan is het daar met glans in geslaagd. Zo blijft het rijplezier aanwezig, is de zitpositie fel verbeterd, kreeg het interieur een serieuze kwaliteitsinjectie en blijft het strakkere onderstel voldoende comfortabel voor dagdagelijkse ritten. Het prijskaartje is even slikken, behalve dan voor de zelfstandige want die heeft plots zicht op een 100% fiscaal aftrekbare Abarth.

Pluspunten
- Elektrische Abarth behoudt funfactor
- Sound generator draagt bij tot Abarth-gevoel
- Ideale zitpositie achter stuur mogelijk
- Opgewaardeerd interieur

Verbeterpunten
- Knop voor rijmodi reageert niet altijd even snel
- Kleine koffer + kleine kofferopening voor Cabrio
- Stevig prijskaartje


Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Bekijk hieronder onze video's voor de Abarth 500e. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Abarth 500e Cabrio POV testrit

Abarth 500e Cabrio exterieur en interieur in detail

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
rijtest Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Al meer dan tien jaar geleden geloofde Renault sterk in het concept van elektrische wagens. Het resultaat waren modellen zoals de Fluence Z.E. en de ...
ALLE RIJTESTEN