Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 11-01-2023

Abarth blijft onverstoorbaar speciale edities uitbrengen van de 595 en 695. Toch is het binnenkort definitief uit met de benzinepret bij de Italianen, maar niet voordat wij op pad gingen met de exclusieve 695 Esseesse Collectors Edition.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

De Abarth 695 draait ondertussen zolang mee dat het ontwerp geen verrassingen meer kent. Of toch, want met deze Esseesse Collectors Edition wou Abarth de acceleratie en wegligging verder optimaliseren. Een nieuwe aluminium motorkap en Akrapovic uitlaat zorgen voor een gewichtsreductie van 10 kilogram. Verder krijgt deze editie een manueel verstelbare achterspoiler waarvan we je de Italiaanse benaming uit het persbericht niet willen onthouden: "Spoiler ad Assetto Variabile". Wat klinkt dat toch weer mooi, al heeft het uiteraard ook effectief een invloed op de prestaties. Ga je voor de maximale topsnelheid, dan haal je de inbussleutel boven en leg je de spoiler plat (0°). Wij gokken echter dat de hoogste stand met maximale downforce (60°) populairder zal zijn bij de toekomstige eigenaars want dan is de Abarth-naam op de onderkant mooi zichtbaar.

Die toekomstige eigenaars, dat zijn precies 1.390 gelukkigen. Geen lukraak getal want de oplage wordt verdeeld in 695 exemplaren in de kleur "Nero Scorpione" en evenveel in "Grigio Campovolo". Beiden krijgen het gezelschap van witte accenten op de bumpers, spiegelkappen en flanken. Andere unieke elementen zijn de witte 17-inch velgen met rode naafdoppen, rode Brembo remklauwen en de nodige 695-badges.

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)


Interieur

Binnenin kan de Abarth 695 zijn hoge leeftijd niet verbergen. De knoppen en indeling van het dashboard ogen gedateerd en ook het infotainmentsysteem scheert geen hoge toppen. Dat is echter niet de reden waarom je een hot hatch zoals deze koopt, dus zwaar tillen we hier niet aan. We gaan meteen over naar het echte nieuws zoals de Sabelt kuipstoelen met "One of 695" op de hoofdsteun en rode stiksels. Ook de knalrode veiligheidsgordels springen in het oog. Verder is het dashboard bekleed met Alcantara en krijgen het stuur en de versnellingspook koolstofvezel accenten.

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)

Hoewel de focus bij de ontwikkeling van deze Collectors Edition lag op prestaties blijft de achterbank wel degelijk behouden. Positief is dat je daar de witte achterschelp van de kuipstoelen kan bewonderen. Verder wilden we eerlijk gezegd zo snel mogelijk opnieuw in de bestuurderstoel plaatsnemen want ruim is het achterin hoegenaamd niet. Hetzelfde kan gezegd worden van de koffer waarvan de inhoud beperkt blijft tot 185 liter. Wel kan je de achterbank neerklappen voor meer opbergruimte.

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)


Aandrijflijn

De Abarth 695 Esseesse Collectors Edition kan rekenen op een 1.4 T-jet met 180 pk en 250 Nm koppel. Indien je perfect schakelt met de handgeschakelde vijfbak moet een sprint van 0 naar 100 km/h mogelijk zijn in 6,7 seconden. Een sequentiële gerobotiseerde transmissie met paddle shifters is overigens op verzoek verkrijgbaar. De topsnelheid bedraagt 225 km/h als je de achterspoiler plat legt.

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)

Rijden

Voor we onze Abarth de sporen geven, zoeken we nog even naar een ideale zitpositie. Dat blijkt echter lastiger dan gedacht met een stuur dat niet in de diepte verstelbaar is en kuipstoelen die niet in de hoogte verstelbaar zijn. Bovendien kan je ook onmogelijk bij de draaiknop om de rugleuning aan te passen, daarvoor moet je eerst de deur opnieuw openen.

Een aarzelende start dus, maar dat kan niet gezegd worden van de 1.4 T-jet benzinemotor. Met 180 pk en 250 Nm koppel beschikt deze 695 over voldoende power om al snel een grijns op ons gezicht te toveren. De handgeschakelde vijfbak is daar een cruciaal onderdeel van want deze schakelt lekker vlot. Laat die optionele, gerobotiseerde transmissie dus maar achterwege. Wil je ook de andere chauffeurs laten meegenieten, dan activeer je gewoon de Scorpion-modus. Eén druk op de knop en de Akrapovic uitlaat klinkt nog wat brutaler.

Hoewel deze Collectors Edition zou uitgerust zijn met Koni schokdempers met FSD (Frequency Selective Damping) worden we er voortdurend aan herinnerd in welke erbarmelijke staat onze Belgische wegen verkeren. Ook de harde kuipstoelen helpen de zaak niet vooruit. Nee, voor het comfort hoef je deze Abarth niet te kopen.

Waar die kuipstoelen dan weer wel in uitblinken is het bieden van zijdelingse steun op een bochtig parcours. Dat lijkt ook de natuurlijke habitat van deze 695 te zijn want de besturing is direct, de wagen blijft heel stabiel en de Brembo remmen reageren voortreffelijk. Op publieke wegen bereikten we allerminst de limieten van deze hot hatch. Helaas hadden we geen circuit ter beschikking, maar als eigenaar zouden we meteen enkele trackdays inplannen. Fun verzekerd!

Laat je je begrijpelijkerwijs meeslepen door het speelse karakter van de 695, dan hou je best rekening met een gemiddeld verbruik van meer dan 8,0 l/100 km. Toch waren we ook blij verrast toen we na één van onze beschaafde ritten zowaar 6,6 l/100 km aflazen op het digitaal instrumentenpaneel.

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)

Prijzen

We schreven al dat de 695 Esseesse Collectors Edition een exclusief beestje is. Helaas zijn alle exemplaren ondertussen verkocht, dus vermelden we hier de prijzen van het Abarth gamma voor 2023. Het aanbod start bij de 595 met 165 pk en een handgeschakelde vijfbak. Die krijgt een vanafprijs van 25.100 euro. De 180 pk sterke 695 met manuele vijfbak verandert van eigenaar vanaf 27.611 euro.

De beschikbare versie die het dichtst in de buurt komt van onze testwagen is de Abarth 695 in de kleur Nero Scorpione met Pack Competizione en Pack Tech. Die konden we bij de publicatie van dit testverslag configureren voor 27.840 euro.

Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)

Conclusie

Met deze Collectors Edition bewijst Abarth opnieuw dat het de kleine 500 probleemloos weet om te toveren tot een karaktervolle hot hatch. Italiaans design, een pittig benzineblok en tonnen rijplezier, het blijft een gouden combinatie die anno 2023 bij geen enkele concurrent nog te vinden is.

Pluspunten
- Tijdloos ontwerp met knappe Abarth accenten
- Rijplezier
- Exclusiviteit

Verbeterpunten
- Prijzig
- Krap achterin
- Gedateerd interieur


Test Abarth 695 Esseesse Collectors Edition (2022)

Bekijk hieronder onze video voor de Abarth 500. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Abarth 695 Esseesse Collectors Edition POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN