Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening neemt. Er bestaan echter nog meer modelvarianten. De sedan werd dit jaar dan wel uit het aanbod geschrapt, maar de hatchback is nog steeds van de partij. Wij gingen op pad met de gefacelifte Corolla Hatchback 1.8L GR Sport.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Toyota beperkt zich voor het exterieur tot een lichte bijpuntsessie. Logisch want de huidige Corolla scoort al goed bij het grote publiek. Concreet spotten we modernere led-verlichting en een aangepaste grille. In de configurator vind je verder een aantal nieuwe exterieurkleuren en velgen. Wat de kleuren betreft: een Bi-Tone exterieur behoort nog steeds tot de mogelijkheden via de GR Sport uitvoering. Die onderscheidt zich verder met nieuwe 18-inch velgen en een sportievere achterbumper.
Het instrumentarium van de Corolla kon wel een upgrade gebruiken en dat is precies waar de aandacht van Toyota naartoe is gegaan. Een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel behoort nu steeds tot de standaarduitrusting. Centraal valt ons oog meteen op het 10,5-inch touchscreen, standaard op de duurdere uitvoeringen waaronder de GR Sport. Voor de klimaatregeling houdt Toyota vast aan een reeks fysieke knoppen en dat vinden we prima.
Onze GR Sport testwagen kan verder rekenen op verwarmde sportstoelen en de nodige GR-logo’s op de instaplijsten, hoofdsteunen en startknop. Rode stiksels doorheen het interieur beklemtonen het sportieve karakter.
De e-CVT automaat bedien je nog steeds via een klassieke pook. Hoewel de bediening op zich vlot verloopt zouden we in een toekomstige generatie toch liever een compacte schakelaar zien zoals bij heel wat concurrenten reeds het geval is. Daardoor zou in de middenconsole meer opbergruimte vrijkomen.
Het grote verschil met de Corolla Touring Sports is de beenruimte achterin. De wielbasis van de hatchback is namelijk 6 centimeter korter en dat merk je meteen. Ook het feit dat het achterportier niet ver openzwaait (wat we al vaker opmerkten bij Toyota) is nadelig voor de passagiers op de achterbank. Verder valt er achterin weinig te klagen. De zitpositie op de achterbank is comfortabel en de hoofdruimte is oké.
Naast beenruimte boet je in de Corolla hatchback ook in aan kofferruimte. Het volume van onze testwagen bedraagt 361 liter. Let wel, dit geldt enkel voor de 1.8 liter hybride. Kies je voor de krachtigere 2.0 motor, dan moet je tevreden zijn met slechts 313 liter.
Het echte nieuws bij de opgefriste Corolla vinden we onder de motorkap. Toyota introduceert namelijk hun vijfde generatie hybridetechnologie en brengt die op de markt in twee varianten. De 1.8L beschikt over 140 pk terwijl de 2.0L tegenwoordig goed is voor 196 pk. Met de instapversie sprint je in 9,1 seconden van 0 naar 100 km/h terwijl de CO2-uitstoot daalt naar 100 g/km. De GR Sport uitvoering zorgt enkel voor visuele extra’s en heeft dus geen gevolgen voor de prestaties.
We konden eerder via de Corolla Cross al kennismaken met Toyota’s nieuwste hybride aandrijflijn en het mag duidelijk zijn dat die vijfde generatie alweer een flinke stap vooruit is. Het vermogen van de 1.8 liter motor steeg van 122 pk naar 140 pk waardoor de wagen 1,8 seconden sneller van 0 naar 100 km/h sprint. Terwijl we vorig jaar misschien nog de krachtigere versie zouden hebben aangeraden, komen we met de nieuwe 1.8 op geen enkel moment power te kort. Dat maakt de keuze voor deze instapversie een stuk makkelijker dan voorheen. Gebruik het vrijgekomen budget voor de GR Sport uitvoering en je krijgt een interessant totaalpakket.
De werking van de nieuwe hybride aandrijflijn is ook duidelijk stiller. Het typische geluid van de CVT blijft in zekere mate aanwezig, maar eens op snelheid draait het hybride systeem op een lager toerental wat leidt tot minder decibels. Het stuurgevoel en de gasrespons zijn prima, maar daar was voor de facelift al weinig op aan te merken.
Op papier wordt ons volgens de WLTP een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km beloofd. Met een praktijkverbruik van 4,6 l/100 km wijken we daar amper van af. Een mooi resultaat, zeker aangezien we bij een test toch wat minder zuinig omspringen met het gaspedaal dan de gemiddelde Belg.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraag Toyota minimaal 32.200 euro voor de Corolla Hatchback. Kies je voor de krachtigere 2.0 benzinemotor, dan betaal je minstens 40.460 euro. Onze testwagen, de Corolla 1.8 GR Sport, heeft een vanafprijs van 38.440 euro.
In tegenstelling tot bij de Yaris GR Sport blijft de invloed van het sportieve label bij de Corolla Hatchback GR Sport louter visueel. Leuk voor de liefhebbers, maar deze wagen overtuigt vooral met zijn nieuwe hybridetechnologie, laag verbruik en fijne besturing. Minder fijn is de beperkte beenruimte achterin en de relatief kleine koffer. Het prijsverschil met de Corolla Touring Sports GR Sport bedraagt amper 1.160 euro. Interessant dus, deze hatchback, maar met de Touring Sports krijg je nog meer waar voor je geld.
Pluspunten
- Hybride is zuiniger en stiller dan ooit
- Moderner interieur
- GR Sport zorgt voor leuke visuele extra's
Verbeterpunten
- Instap en beenruimte achterin
- Kleine koffer
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota Corolla. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.