Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 25-09-2021

Lexus staat al jaren bekend om hun fijne hybrides, maar er komt een moment dat het merk de overschakeling naar geheel elektrische modellen zal moeten maken. Met de UX 300e wil Lexus tonen dat het daar klaar voor is. Wij testten deze crossover enkele dagen uit.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Aerodynamica is vaak één van de topprioriteiten bij elektrische wagens, maar Lexus heeft ervoor gekozen om de UX 300e geen eigen ontwerp te geven. De grote Spindle grille die op de hybride UX mooi tot zijn recht komt blijft dus gewoon behouden, net als de uit de kluit gewassen wielkasten en doorlopende achterlichten. Uiteraard is de uitlaat wel verdwenen en prijkt er een 300e-badge op de achterklep, maar dat is het zowat qua verschillen.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)


Aandrijflijn

Bij de vooras zit een elektromotor die maximaal 204 pk naar de voorwielen stuurt. Een sprint van 0 naar 100 km/u gaat in een vlotte 7,5 seconden. Dankzij een accu van 54,3 kWh haalt de Lexus UX 300e een rijbereik van 300 kilometer volgens de WLTP.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Premium wagen, niet premium laden

De UX 300e kwam pas recent op de markt, maar om de crossover thuis op te laden ben je aangewezen op een 1-fase AC-lader van 6,6 kW. Dat is toch wel een teleurstelling voor een premium merk als Lexus. Voor elk nieuw elektrisch model anno 2021 verwachten we minstens 3-fase laden aan 11 kW. Andere merken, zoals Renault met de Megane E-Tech Electric, pronken zelfs al met 22 kW laden. Snelladen (DC) kan bij de UX tot 50 kW, wederom het minimum om nog van snelladen te kunnen spreken.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)


Interieur

Binnenin voert Lexus geen besparingen door om de hoge kost van de batterijen te compenseren. Het resultaat is een interieur met hoogwaardige materialen en een puike afwerking. Alles straalt kwaliteit uit en voelt erg robuust aan. Ook zijn er mooie accenten zoals het klokje naast het infotainmentscherm.

Toch is niet alles zo uitstekend. Neem nu de bediening van het infotainmentsysteem. Dat gebeurt niet via een touchscreen of fysieke draaiknop, maar wel via de Lexus Remote Touchpad. Met je vinger bestuur je een cursor op het infotainmentscherm. Wellicht gaat het na enige weken wennen, maar binnen onze testperiode zorgde de touchpad toch meerdere malen voor de nodige frustraties.

Ook passagiers achterin hebben reden tot klagen. De UX is oorspronkelijk ontwikkeld als hybride, pas later kwam men aanzetten met de elektrische variant. Bij een grote SUV kan je dan het accupakket nog wel verspreid over een aantal plaatsen verstoppen, maar bij een compacte crossover zoals de UX is dat moeilijker. Bijgevolg heeft het accupakket een plaats gekregen onder de achterbank en de voorstoelen. De vloer achterin is daardoor een stuk hoger dan bij de hybride UX waardoor je met je benen duidelijk hoger opgetrokken zit. Bovendien betekent de hogere vloer onder de voorstoelen dat de uitsparing voor je voeten quasi verdwenen is. Niet echt comfortabel dus voor langere ritten.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Kofferruimte

Waar de UX 300e wel de maat neemt van de hybride versie is op vlak van kofferinhoud. In de elektrische versie raak je 367 liter kwijt tegenover 320 liter in de hybride of slechts 283 liter in diezelfde hybride met vierwielaandrijving.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Alle luxe met Privilege Line

Onze testwagen was een UX 300e Privilege Line, het meest complete uitrustingsniveau voor de crossover en dat is te merken aan alle extra’s. Standaard krijg je onder meer een 'adaptive high beam system', een 10,3-inch multimediascherm, head-up display, Lexus Premium Navigation, een Panoramic View Monitor, een audiosysteem met 13 luidsprekers en een Blind Spot Monitor met Rear Cross Traffic Alert and Braking. Aan de buitenkant zijn er 18-inch velgen en een elektrisch bedienbare kofferklep met hoogtegeheugen.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Rijden

Al vanaf de eerste kilometers valt op hoe stil het is aan boord van de UX 300e. Dat lijkt evident bij elektrische wagens, maar ook binnen die categorie zijn er grote verschillen. Vooral het zoemgeluid durft wel eens een stoorzender zijn, maar daar merk je bij deze Lexus erg weinig van. Verder is de zitpositie ok en heeft Lexus het onderstel erg goed afgesteld. Oneffenheden in het wegdek worden telkens mooi weggewerkt.

Dankzij zijn 204 pk sterke elektromotor accelereert deze elektrische crossover erg vlot zonder je daarbij achteruit tegen de rugleuning van je stoel te drukken. Duw je vanuit stilstand het gaspedaal meteen volledig in zoals bij onze acceleratietest, dan zoekt de crossover eerst heel even naar grip, maar onder normale omstandigheden accelereert de UX 300e gewoon erg soepel en zonder aarzeling.

Volgens de WLTP testcyclus moet een rijbereik van 300 kilometer mogelijk zijn. Dat cijfer hebben we tijdens onze zomerse testperiode niet gehaald. Zeker met een mix van stedelijke ritten en snelwegen is 250 kilometer al een stuk realistischer. Dat is evenwel nog steeds voldoende voor de dagelijkse verplaatsingen van de meeste Belgen.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Prijzen

Prijzen voor de UX 300e starten bij 53.100 euro. Met de naamloze basisuitvoering, Business Line, Executive Line en Privilege Line laat Lexus je kiezen uit vier uitrustingsniveaus. Voor onze testwagen, een Privilege Line, betaal je minimaal 64.700 euro.

Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Conclusie

Met 1-fase laden, een te beperkte been- en voetruimte achterin en een hoog prijskaartje maakt Lexus het zichzelf voorlopig niet makkelijk binnen het segment van elektrische crossovers. Hoewel de UX 300e erg prettig rijdt en kan rekenen op een uitstekend onderstel, kunnen we in deze prijsklasse moeilijk de concurrentie negeren. En die is stevig met namen zoals de Polestar 2, Volvo XC40 Recharge en Tesla Model Y. Lexus blijft dus voorlopig vooral een kei in het bouwen van hybrides. Misschien toch eens de hybride UX 250h overwegen?

Pluspunten
- Besturing en onderstel
- Afwerking interieur

Verbeterpunten
- Laadsnelheid AC en DC
- Been- en voetruimte achterin
- Hoge vanafprijs


Rijtest Lexus UX 300e met 204 pk (2021)

Bekijk hieronder onze video's voor de Lexus UX. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Lexus UX 300e POV rijtest

Video Lexus UX 300e POV rijtest (nacht)

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN