Lexus staat al jaren bekend om hun fijne hybrides, maar er komt een moment dat het merk de overschakeling naar geheel elektrische modellen zal moeten maken. Met de UX 300e wil Lexus tonen dat het daar klaar voor is. Wij testten deze crossover enkele dagen uit.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Aerodynamica is vaak één van de topprioriteiten bij elektrische wagens, maar Lexus heeft ervoor gekozen om de UX 300e geen eigen ontwerp te geven. De grote Spindle grille die op de hybride UX mooi tot zijn recht komt blijft dus gewoon behouden, net als de uit de kluit gewassen wielkasten en doorlopende achterlichten. Uiteraard is de uitlaat wel verdwenen en prijkt er een 300e-badge op de achterklep, maar dat is het zowat qua verschillen.
Bij de vooras zit een elektromotor die maximaal 204 pk naar de voorwielen stuurt. Een sprint van 0 naar 100 km/u gaat in een vlotte 7,5 seconden. Dankzij een accu van 54,3 kWh haalt de Lexus UX 300e een rijbereik van 300 kilometer volgens de WLTP.
De UX 300e kwam pas recent op de markt, maar om de crossover thuis op te laden ben je aangewezen op een 1-fase AC-lader van 6,6 kW. Dat is toch wel een teleurstelling voor een premium merk als Lexus. Voor elk nieuw elektrisch model anno 2021 verwachten we minstens 3-fase laden aan 11 kW. Andere merken, zoals Renault met de Megane E-Tech Electric, pronken zelfs al met 22 kW laden. Snelladen (DC) kan bij de UX tot 50 kW, wederom het minimum om nog van snelladen te kunnen spreken.
Binnenin voert Lexus geen besparingen door om de hoge kost van de batterijen te compenseren. Het resultaat is een interieur met hoogwaardige materialen en een puike afwerking. Alles straalt kwaliteit uit en voelt erg robuust aan. Ook zijn er mooie accenten zoals het klokje naast het infotainmentscherm.
Toch is niet alles zo uitstekend. Neem nu de bediening van het infotainmentsysteem. Dat gebeurt niet via een touchscreen of fysieke draaiknop, maar wel via de Lexus Remote Touchpad. Met je vinger bestuur je een cursor op het infotainmentscherm. Wellicht gaat het na enige weken wennen, maar binnen onze testperiode zorgde de touchpad toch meerdere malen voor de nodige frustraties.
Ook passagiers achterin hebben reden tot klagen. De UX is oorspronkelijk ontwikkeld als hybride, pas later kwam men aanzetten met de elektrische variant. Bij een grote SUV kan je dan het accupakket nog wel verspreid over een aantal plaatsen verstoppen, maar bij een compacte crossover zoals de UX is dat moeilijker. Bijgevolg heeft het accupakket een plaats gekregen onder de achterbank en de voorstoelen. De vloer achterin is daardoor een stuk hoger dan bij de hybride UX waardoor je met je benen duidelijk hoger opgetrokken zit. Bovendien betekent de hogere vloer onder de voorstoelen dat de uitsparing voor je voeten quasi verdwenen is. Niet echt comfortabel dus voor langere ritten.
Waar de UX 300e wel de maat neemt van de hybride versie is op vlak van kofferinhoud. In de elektrische versie raak je 367 liter kwijt tegenover 320 liter in de hybride of slechts 283 liter in diezelfde hybride met vierwielaandrijving.
Onze testwagen was een UX 300e Privilege Line, het meest complete uitrustingsniveau voor de crossover en dat is te merken aan alle extra’s. Standaard krijg je onder meer een 'adaptive high beam system', een 10,3-inch multimediascherm, head-up display, Lexus Premium Navigation, een Panoramic View Monitor, een audiosysteem met 13 luidsprekers en een Blind Spot Monitor met Rear Cross Traffic Alert and Braking. Aan de buitenkant zijn er 18-inch velgen en een elektrisch bedienbare kofferklep met hoogtegeheugen.
Al vanaf de eerste kilometers valt op hoe stil het is aan boord van de UX 300e. Dat lijkt evident bij elektrische wagens, maar ook binnen die categorie zijn er grote verschillen. Vooral het zoemgeluid durft wel eens een stoorzender zijn, maar daar merk je bij deze Lexus erg weinig van. Verder is de zitpositie ok en heeft Lexus het onderstel erg goed afgesteld. Oneffenheden in het wegdek worden telkens mooi weggewerkt.
Dankzij zijn 204 pk sterke elektromotor accelereert deze elektrische crossover erg vlot zonder je daarbij achteruit tegen de rugleuning van je stoel te drukken. Duw je vanuit stilstand het gaspedaal meteen volledig in zoals bij onze acceleratietest, dan zoekt de crossover eerst heel even naar grip, maar onder normale omstandigheden accelereert de UX 300e gewoon erg soepel en zonder aarzeling.
Volgens de WLTP testcyclus moet een rijbereik van 300 kilometer mogelijk zijn. Dat cijfer hebben we tijdens onze zomerse testperiode niet gehaald. Zeker met een mix van stedelijke ritten en snelwegen is 250 kilometer al een stuk realistischer. Dat is evenwel nog steeds voldoende voor de dagelijkse verplaatsingen van de meeste Belgen.
Prijzen voor de UX 300e starten bij 53.100 euro. Met de naamloze basisuitvoering, Business Line, Executive Line en Privilege Line laat Lexus je kiezen uit vier uitrustingsniveaus. Voor onze testwagen, een Privilege Line, betaal je minimaal 64.700 euro.
Met 1-fase laden, een te beperkte been- en voetruimte achterin en een hoog prijskaartje maakt Lexus het zichzelf voorlopig niet makkelijk binnen het segment van elektrische crossovers. Hoewel de UX 300e erg prettig rijdt en kan rekenen op een uitstekend onderstel, kunnen we in deze prijsklasse moeilijk de concurrentie negeren. En die is stevig met namen zoals de Polestar 2, Volvo XC40 Recharge en Tesla Model Y. Lexus blijft dus voorlopig vooral een kei in het bouwen van hybrides. Misschien toch eens de hybride UX 250h overwegen?
Pluspunten
- Besturing en onderstel
- Afwerking interieur
Verbeterpunten
- Laadsnelheid AC en DC
- Been- en voetruimte achterin
- Hoge vanafprijs
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Lexus UX. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.