Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 20-02-2022

Ondanks de introductie van drie SUV’s bij Seat blijft de Leon toch één van de speerpunten van het Spaanse merk. Wij gingen op pad met de Leon Break, in andere markten bekend onder de naam Sportstourer.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

De Seat Leon was altijd het sportievere broertje van de Skoda Octavia en Volkswagen Golf. Ook bij deze vierde generatie kozen de ontwerpers voor strakke lijnen die zowel op de hatchback als break zeer goed tot hun recht komen. Aan de zijkant en achteraan zien we een mooie mix van convexe en concave oppervlakken.

Over doorlopende lichtbalken bij nieuwe wagens is al veel geschreven. Bij de introductie van de Leon in 2020 kon dit nog hip en trendy genoemd worden. Helaas werd het designelement sindsdien massaal toegepast op andere modellen, van de Porsche Taycan tot de pas onthulde Alfa Romeo Tonale. We hopen dus stiekem dat Seat op een nieuwe lichtsignatuur voor de achterlichten zit te broeden om deze bij een facelift te introduceren.

Onze testwagen kan pronken met zijn sportieve FR-uitrusting. Dat bestaat onder meer uit een zwarte grille, een sportievere voorbumper, knappe 18-inch lichtmetalen velgen en een chromen rand rond de (fake) uitlaat achteraan. Een FR-badge op de kofferklep mag uiteraard niet ontbreken.

In profiel valt op dat deze generatie opnieuw wat langer is geworden. Dat blijkt ook uit de specificaties. Met zijn 4,64 meter doet deze generatie bijna 10 centimeter beter dan zijn voorganger en ook de wielbasis nam toe.

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)


Interieur

Die grotere buitenafmetingen brengen ons naadloos bij het interieur waar logischerwijs meer binnenruimte wordt verwacht. Op de achterbank is effectief ruim voldoende been- en hoofdruimte, maar vooral op vlak van de kofferruimte scoort de Leon Break. Om precies te zijn kan je in deze stationwagon 620 liter aan bagage kwijt. Bovendien kan je door de dubbele laadvloer de laaddrempel volledig elimineren, zie daarvoor ook onze detailvideo onderaan (4:25).

Door de materiaalkeuzes maakt het interieur een degelijke indruk, maar het geheel oogt wel vrij zakelijk. We missen hier wat van Seat’s "emoción". Wil je toch een kleurrijk accent in de Leon Break, dan kies je maar beter voor de FR-uitvoering. Het lederen sportstuur en de zetels zijn dan afgewerkt met oranje stiksels.

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)

Achter het stuur monteert Seat een digitaal instrumentenpaneel dat je volledig naar eigen smaak kan instellen. De lay-out en structuur van Seat’s infotainmentsysteem is ons ondertussen welbekend. Desondanks blijft het soms zoeken naar enkele functies en zelfs gewoon terugkeren naar een vorig scherm blijkt een hele opgave. Hier is dus nog veel ruimte voor verbetering. Gelukkig staat de reactiesnelheid van het systeem wel op punt.

Net onder het infotainmentscherm bedien je de klimaatregeling. Helaas geen fysieke knoppen hier, swipen is de boodschap. Ook zijn er geen traditionele knoppen voor de lichtcluster. Seat kiest daar voor touch sensitive knoppen waarvan we de meerwaarde niet meteen zien.

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)


Aandrijflijn

Het motorenaanbod voor de Leon Break is zeer compleet, gaande van dieselmotoren en een versie op CNG tot milde hybrides en een zuinige plug-in hybride uitvoering. Die laatste is op moment van schrijven wel tijdelijk niet beschikbaar volgens de configurator wegens productieproblemen. Onze testwagen beschikt over een 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat.

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)

Rijden

Wie Seat zegt denkt wellicht aan een wat sportiever rijgedrag en redelijk strakke ophanging. Daar lijkt het merk echter van af te stappen. De huidige Leon Break zet duidelijk meer in op comfort. Hoewel Seat een "Sport" rijmodus voorziet moet je voor het sportieve werk toch echt bij de collega’s van Cupra aankloppen. Dat gezegd zijnde, de prestaties van deze 150 pk sterke 1.5 TSI volstaan absoluut voor de dagelijkse ritten. Het blok beschikt over voldoende koppel en de 7-traps DSG automaat levert uitstekend werk. De besturing is ook voldoende scherp en de zetels van onze FR-uitvoering bieden een goede ondersteuning.

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag levert Seat de Leon Break vanaf 23.810 euro. Voor de sportieve FR-uitrusting van onze testwagen betaal je minimaal 28.380 euro.

Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)

Conclusie

De Seat Leon staat meer dan ooit synoniem voor Duitse degelijkheid in een Spaans jasje. Een aantrekkelijk jasje, zeker wanneer de sportieve FR-uitvoering binnen je budget past. De Leon Break kan op vlak van interieur- en kofferruimte concurreren met de toppers in dit segment. Het infotainmentsysteem en gebrek aan fysieke knoppen voor enkele basisfuncties zijn de zwakste punten. Als bestuurder zal je vooral het rijcomfort en de directe besturing appreciëren. De 1.5 TSI met 150 pk en DSG automaat is een uitstekende match voor de Leon Break en loodst je vlot door het verkeer.

Pluspunten
- Directe besturing
- Interieur- en kofferruimte
- Meerwaarde FR-uitrusting

Verbeterpunten
- Structuur infotainmentsysteem
- Ontbreken fysieke knoppen voor basisfuncties
- Zakelijk interieur


Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Seat Leon Break. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Seat Leon Break exterieur en interieur in detail

Video Seat Leon Break POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN