Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 10-02-2022

Audi lanceert de komende jaren een hele reeks elektrische wagens. De nieuwste toevoeging aan het gamma is de Q4 e-tron, het premium broertje van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Met of zonder verbrandingsmotor onder de motorkap, Audi blijft trouw aan de single-frame grille. Het designelement beslaat zowat de hele voorzijde en geeft de SUV meteen het nodige karakter, al voelt het gekozen materiaal jammer genoeg nogal goedkoop aan. De achterlichten zijn met elkaar verbonden door een ledstrip, een trend die ondertussen iets te gretig door verschillende merken is opgepikt maar desondanks hier wel mooi is uitgewerkt. De Q4 e-tron is 4,59 meter lang. Daarmee is de SUV zo’n 9 centimeter korter dan de Q5.

Onze testwagen valt extra op in het verkeer want het gaat om de "Edition One Grey", een speciale versie in Typhoon Grey met enkele zwarte accenten en matte, bronskleurige velgen. Het inbegrepen S line pakket zorgt voor de nodige sportieve elementen.

Audi steekt de laatste jaren veel energie in animaties voor de verlichting. Ook bij de Q4 e-tron is dat het geval. Je kan zelfs het patroon van de led-dagrijverlichting aanpassen. Leuk om aan de vrienden te vertellen na je aankoop, maar in praktijk natuurlijk minder belangrijk.

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)


Interieur

Hoewel het exterieur zeker niet verkeerd oogt, maakt de Q4 e-tron toch vooral indruk wanneer we instappen. Want interieurs bouwen, dat kunnen ze tegenwoordig zeer goed in Ingolstadt. Achter het stuur wordt je getrakteerd op Audi’s Virtual Cockpit en centraal vinden we een groot touchscreen. Door de innige band met Volkswagen vreesden we even voor een overvloed aan touch control knoppen. Gelukkkig houdt Audi vast aan traditionele, fysieke knoppen daar waar je ze verwacht. Verder zijn de lederen zetels zeer comfortabel en is de zitpositie in orde.

Puntjes van kritiek? Jazeker, we zijn bijvoorbeeld geen fan van het zeshoekige stuur. Futuristisch, maar tijdens het rijden blijft een rond stuur comfortabeler. Ook zijn er onder meer in de deurpanelen wat harde kunststof panelen te vinden. Jammer want verder in het interieur zijn wel veel zachte materialen gebruikt.

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)

Terwijl de Q4 e-tron qua buitenmaten in de buurt komt van de Q5 kan de elektrische SUV binnenin uitpakken met de interieurruimte van de Q7. Dat merk je vooral wanneer je plaatsneemt op de achterbank. Zelden zo’n riante beenruimte gezien bij een SUV in deze klasse, ook de hoofdruimte is ruim voldoende. Voorin versterkt de zwevende middenconsole nog dat gevoel van ruimte. Tenslotte bedraagt de kofferinhoud 520 liter. Klap je de achterbank neer, dan creëer je een bagageruimte van 1.490 liter.

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)


Aandrijflijn

We zijn op pad gegaan met de Q4 40 e-tron. Deze variant beschikt over een elektromotor bij de achteras met 204 pk en 310 Nm koppel. Een 77 kWh batterij zorgt volgens de technische gegevens voor een elektrisch rijbereik tussen 447 en 521 kilometer. Een sprint van 0 naar 100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u.

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)

Rijden

Wie twijfelt of 204 pk wel voldoende is voor een SUV met zwaar accupakket kunnen we geruststellen. Ondanks een leeggewicht van twee ton is de Q4 e-tron zeer vinnig en reageert de SUV vlot op het gaspedaal zonder dat je daarbij à la Tesla Model S Plaid tegen de rugleuning van je zetel gedrukt wordt. Via de paddles achter het stuur stel je het niveau van remregeneratie in. One pedal driving zit er echter niet in.

Audi verliest ook comfort niet uit het oog. De ophanging weet het hoge gewicht van de SUV mooi te camoufleren. Vervelende zoemgeluiden van de elektromotor blijven achterwege, enkel de brede banden van onze "Edition One" testwagen zorgen voor wat meer lawaai. Wij zouden voor een maatje kleiner opteren.

Positief is het verbruik in praktijk. We haalden namelijk 18,0 kWh, een cijfer dat weinig afwijkt van de officiële WLTP-waarden.

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraagt Audi in België minimaal 44.400 euro voor de Q4 e-tron. Voor dat bedrag rijdt je naar huis in een Q4 35 e-tron met een elektromotor van 170 pk en een batterij van 52 kWh. Wil je een groter rijbereik, dan ga je beter voor de geteste Q4 40 e-tron met een prijskaartje van minstens 50.440 euro. Tenslotte biedt Audi de Q4 e-tron ook aan met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. De vanafprijs voor de 45 e-tron bedraagt 54.550 euro, de krachtigere 50 e-tron mag mee naar huis voor 58.560 euro.

Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)

Conclusie

De Audi Q5 had het al niet makkelijk en met de nieuwe Q4 e-tron heeft de SUV er nog een sterke concurrent uit eigen stal bij. Vlotte rijprestaties, een knap interieur, een zee van binnenruimte en het nodige comfort. Deze elektrische SUV vinkt heel wat vakjes aan. De Q4 40 e-tron lijkt daarbij op papier de meest interessante versie met zijn groot accupakket en correcte prijszetting. Zeker in zakelijke kringen lijkt de Q4 e-tron nu al een succes, iets dat we na onze test perfect begrijpen.

Pluspunten
- Knap en ruim interieur
- Comfortabel
- Correct verbruik

Verbeterpunten
- Meerwaarde zeshoekig stuur
- Her en der harde kunststof panelen
- Materiaalkeuze single frame grille


Rijtest Audi Q4 40 e-tron (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Audi Q4 e-tron. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Audi Q4 40 e-tron exterieur en interieur in detail

Video Audi Q4 40 e-tron POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN