Met de iX3 stelde BMW vorig jaar zijn eerste elektrische SUV voor. In tegenstelling tot de iX gaat het hier niet om een volledig nieuw model, maar wel een versie afgeleid van de gewone X3 met verbrandingsmotor. Heeft BMW daardoor veel compromissen moeten sluiten? We zochten het uit via een rijtest.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Bij de elektrische i3, i8 en gloednieuwe iX heeft BMW telkens gekozen voor een opvallend design. De elektrische iX3 is echter geen volledig nieuw model, maar een afgeleide van de X3. Veel verrassingen op gebied van design zijn er dan ook niet. Toch kan je de elektrische versie makkelijk herkennen dankzij enkele ingrepen die de aerodynamica van de SUV ten goede komen. Voorbeelden zijn de gesloten grille, nieuwe bumpers, een nieuwe achterspoiler en andere velgen.
Ook de talrijke blauwe accenten op onze testwagen maken duidelijk dat onder de motorkap geen verbrandingsmotor te vinden is. Val je met de iX3 liever niet op in het verkeer, dan voert BMW deze accenten desgewenst zonder meerprijs uit in een grijze kleur.
Geen verbrandingsmotor dus, maar welke motor ligt er dan wel onder de motorkap? Wel, het juiste antwoord is geen enkele. BMW heeft namelijk gezorgd voor een elektromotor met 286 pk en 400 Nm koppel en die heeft een plaats gekregen bij de achteras. De aandrijving gebeurt ook volledig via de achterwielen. Off-road avonturen lijken dus niet meteen weggelegd voor de iX3. Met het vermogen is op papier niets mis. Vergelijk je echter even met de Duitse buren, dan merk je dat de Audi e-tron (313 of 408 pk) en Mercedes EQC (408 pk) toch een stuk krachtiger zijn.
Onder de vloer van de iX3 ligt een accupakket van 74 kWh. Dat is goed voor een rijbereik van 460 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Zelfs tijdens de wintermaanden blijft het bereik dus zeker nog voldoende groot voor al je dagelijkse verplaatsingen. Blijkt de accu onderweg toch bijna leeg, dan hoeft dat nog geen probleem te zijn. Snelladen kan namelijk tot 150kW. In 32 minuten laadt je de batterijen zo weer op van 10 tot 80 procent.
Eenmaal binnenin is het zoeken naar verschillen met de normale X3. BMW heeft zich beperkt tot het toevoegen van enkele i-badges en blauwe accenten. Op het materiaalgebruik is weinig aan te merken. Hetzelfde geldt voor het digitaal instrumentarium en iDrive infotainmentsysteem.
Ook achterin is het aangenaam vertoeven. BMW heeft het accupakket namelijk keurig weggestopt zonder de vloer te verhogen. Je zit dus even comfortabel als in de X3 met verbrandingsmotor.
De koffer valt met 510 liter net wat kleiner uit dan bij de reguliere X3. Het verschil van 40 liter zou makkelijk gecompenseerd kunnen worden door de toevoeging van een extra kofferruimte onder de motorkap (frunk). Helaas bleek dit geen prioriteit voor BMW en dus vind je onder de kap vooral één grote leegte. Nochtans ondervinden we dat zo'n frunk in praktijk de beste plek is om laadkabels op te bergen. Dat merk je bijvoorbeeld wanneer je na het inladen van heel wat bagage in de koffer plots bedenkt dat de laadkabels nog helemaal onderin liggen, maar ook bij regenweer is het gewoon handig dat een vuile laadkabel niet tussen je bagage rondslingert.
Rijden in de stilte van een elektrische wagen creëert telkens een soort rust en dat is bij de iX3 niet anders. Toch wou BMW net meer geluid creëren in het interieur en daarvoor deed het beroep op de vermaarde componist Hans Zimmer. Hoe zijn "IconicSounds" precies klinken ontdek je in onze video onderaan. Normaal gezien kunnen we het werk van de heer Zimmer wel smaken, maar in de iX3 zijn we geen fan van het resultaat. Deze optie was dan ook snel uitgeschakeld via het infotainmentsysteem.
Het rijden zelf dan. Met zijn gewicht vanaf 2.260 kilogram is de iX3 niet bepaald een pluimgewicht. Toch heeft BMW dat goed weten te maskeren. De rijeigenschappen zijn op niveau met een scherpe besturing en de vering is niet te stug afgesteld waardoor oneffenheden keurig worden weggewerkt. Verder is het maximumkoppel van 400 Nm meteen beschikbaar. Ook dat draagt bij tot het feit dat deze iX3 gewoon heel fijn rijdt.
Op de versnellingspook vind je naast de D-stand ook een B-stand. Die letter staat voor "brake" en maakt one-pedal-driving mogelijk. In plaats van vrij uit te rollen remt de SUV dan meteen sterk af op de motor van zodra je het gaspedaal loslaat. Het vraagt enige gewenning, maar vooral in de stad kunnen we deze B-stand zeker aanraden.
Ook in de normale D-stand voel je de iX3 in bepaalde omstandigheden zelfstandig afremmen. Dat gebeurt op basis van gps-data en camera’s vooraan. Terwijl je als bestuurder bijvoorbeeld bij een trage voorligger of een rotonde pas laat in de remmen zou gaan, grijpt de iX3 zelf al eerder in om zoveel mogelijk remenergie te recupereren. Een prima stukje techniek.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraagt BMW minimaal 69.950 euro voor de iX3. Daarmee is het één van de duurdere uitvoeringen van de SUV. Zo starten de prijzen voor de plug-in hybride X3 xDrive30e bijvoorbeeld al bij 62.450 euro, een verschil van 7.500 euro. Het verschil in total cost of ownership tussen beide versies zal na een aantal jaar weliswaar lager uitvallen dankzij de lagere onderhoudskosten en uitgespaarde brandstofkosten.
De iX3 is gebaseerd op de gewone X3 en dat zorgt voor de nodige compromissen. Toch heeft BMW binnen de mate van het mogelijke een erg goed product neergezet. Het groot accupakket dat mooi weggestopt is onder de vloer en de elektrische aandrijflijn die erg compact werd gehouden zijn zaken waarmee de iX3 punten scoort. Ook de kwaliteit van het interieur, het comfort en rijgedrag zijn zoals we die bij elke BMW verwachten. Door het prijskaartje haken particuliere klanten waarschijnlijk af, maar voor zakelijke rijders valt deze iX3 zeker te overwegen.
Het toeval wil dat BMW net na onze rijtest kwam aandraven met een facelift voor de iX3 en dat amper een jaar na de introductie. Afgezien van een aantal visuele updates blijft alles wel bij het oude. Ons verslag blijft dus relevant voor modeljaar 2022.
Pluspunten
- Rijgedrag
- Comfort
- Accupakket heeft geen nadelige gevolgen voor interieurruimte
Verbeterpunten
- Geen koffer voorin
- Facelift na 1 jaar, meteen "verouderd" model
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de BMW X3. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.