Test Cupra Born (2022)

Test Cupra Born (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 06-11-2022

Wie Cupra zegt, denkt misschien nog aan snelle uitvoeringen van Seat, maar tegenwoordig fungeert het als volwaardig merk met eigen modellen. Eén daarvan is de elektrische Cupra Born. Autotijd ging op pad met de versie met 204 pk en een accupakket van 58 kWh.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Het basisontwerp komt je wellicht bekend voor want de Cupra Born is het broertje van de Volkswagen ID.3. Een sportiever broertje weliswaar en dat is duidelijk te zien aan het ontwerp. Zowel de voor- als achterzijde bevatten heel wat stoere en sportieve elementen, zoals gewoonlijk bij Cupra afgewerkt met koperkleurige accenten. Kleuren genoeg op deze elektrische Born want de spiegelkappen en het paneel rond de nummerplaat achteraan zijn steeds donkergrijs. Onze testwagen is bovendien in Aurorablauw uitgevoerd, een interessante optionele lakkleur die afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht voor een heel ander effect zorgt. De eveneens optionele 19-inch Typhoon Copper velgen maken het plaatje compleet.

Test Cupra Born (2022)


Interieur

Met het exterieur als sterke opener zijn onze verwachtingen hooggespannen voor het interieur. Helaas blijven we daar toch wat op onze honger zitten. Positief zijn alvast de standaard kuipstoelen die meteen de sportieve insteek van Cupra bevestigen en tegelijk zeer comfortabel zitten. Onze testwagen is uitgevoerd met optionele kuipstoelen in Dinamica grijs met leuke koperkleurige accenten. Meer leuke designdetails vinden we op het dashboard waar echter ook te veel harde plastics te vinden zijn. Hetzelfde probleem hebben we met de deurpanelen waar de gebruikte materialen te goedkoop aanvoelen voor een wagen in deze prijscategorie. Ook het feit dat je slechts twee knoppen krijgt om de vier zijruiten te bedienen verwacht je misschien bij een budgetmerk, maar niet bij Cupra.

Op vlak van het infotainmentsysteem stellen we vast dat heel wat concurrenten het beter doen. De reactiesnelheid is nog net oké, maar de menustructuur is te complex. Ook de complete afwezigheid van fysieke knoppen voor belangrijke functies, wat trouwens een weerkerend thema is in het interieur, helpt het gebruiksgemak niet vooruit.

Test Cupra Born (2022)

Passagiers achterin zullen de voortreffelijke hoofd- en beenruimte van de Born zeker weten te appreciëren. De vloer is bovendien volledig vlak zodat ook een derde passagier op de achterbank met voldoende comfort kan genieten van elke autorit. De kofferinhoud bedraagt 385 liter wat ongeveer te verwachten valt in dit segment. Klap je de achterbank neer, dan krijg je een bagageruimte van 1.267 liter. Een frunk (extra koffer voorin) is niet aanwezig.

Test Cupra Born (2022)


Aandrijflijn

De Cupra Born is momenteel in twee smaken verkrijgbaar. Onze geteste versie beschikt over een elektromotor met 204 pk en een accupakket van 58 kWh. Daarnaast levert Cupra sinds kort de Born e-Boost met 231 pk. Beide versies hebben achterwielaandrijving en mogen rekenen op een WLTP-rijbereik van zo’n 420 kilometer. Kies je voor een groter accupakket van 77 kWh, dan neemt de range toe tot een mooie 540 kilometer. AC-laden kan met 11 kW, snelladen tot 125 kW.

Test Cupra Born (2022)

Rijden

Onze Cupra Born deelt zijn aandrijflijn met de Volkswagen ID.3 en ook tijdens het rijden is de vergelijking met zijn VW-broertje nooit ver weg. Dat is echter een pluspunt aangezien de Cupra net zo vlot accelereert en zijn neus niet ophaalt voor het betere bochtenwerk. Op die momenten komen de kuipstoelen trouwens goed van pas ter ondersteuning. Zoals we wel vaker merken bij elektrische (en dus zware) wagens zijn de vering en demping relatief strak afgesteld. Toch blijft de Born zeker comfortabel genoeg voor lange afstanden.

We kunnen de Born niet echt betrappen op foutjes tijdens het rijden. Toch missen we een vleugje speelse Spaanse sportiviteit (ja ja, Autotijd allitereert) dat Cupra zou moeten onderscheiden van de modellen van Seat. We hebben het gevoel dat deze Born vooral op veilig speelt en zo de verkoopcijfers moet opkrikken. Achter de schermen wordt echter gewerkt aan een nieuwe topversie dus misschien mogen we ons daarbij aan de echte Cupra-ervaring verwachten.

Tenslotte nog een woordje over het verbruik. Tijdens onze testweek in de zomer doken we net onder 17 kWh per 100 kilometer. Dat is iets meer dan de officiële WLTP cijfers (15,6 - 16,8 kWh/100 km). Rekening houdend met een hoger verbruik tijdens de wintermaanden zouden we toch de optionele warmtepomp warm (pun intended) aanbevelen. Cupra vraagt hier 1.135 euro voor, maar je krijgt er een lager verbruik en dus een grotere range voor in de plaats.

Test Cupra Born (2022)

Prijzen

Op dit moment vraagt Cupra minimaal 46.830 euro voor de Born met 204 pk en een 58 kWh batterij. De e-Boost versie met 231 pk en hetzelfde accupakket verandert van eigenaar vanaf 47.070 euro. Tenslotte kan je de e-Boost uitvoering ook combineren met een 77 kWh accupakket. Het prijskaartje loopt dan op tot 49.770 euro.

Test Cupra Born (2022)

Conclusie

De Cupra Born overtuigt meteen met zijn sportieve looks en interieurruimte. Combineer dat met voortreffelijke rijeigenschappen en je lijkt tot een mooi eindoordeel te komen. Helaas laat het Spaanse merk steken vallen in het interieur. Vooral de vele aanraakgevoelige knoppen en het infotainmentsysteem zorgen voor de nodige irritaties. Hoe sneller Cupra die zaken nog aanpakt, hoe groter de kans dat deze Born alsnog hoge ogen zal gooien in het C-segment.

Pluspunten
- Mooi exterieurdesign
- Interieurruimte
- Rijplezier

Verbeterpunten
- Werking infotainmentsysteem
- Klimaatregeling, volume en verlichting via aanraakgevoelige knoppen
- Geen warmtepomp (wel als optie verkrijgbaar)


Test Cupra Born (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Cupra Born. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Cupra Born 2022 review

Cupra Born POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN