Wie Cupra zegt denkt aan krachtige modellen van Seat, maar sinds kort is er ook de Formentor, het eerste eigen model van Cupra. Deze SUV Coupé is verkrijgbaar met heel wat sterke motoren, maar verrassend genoeg start het gamma al met een bescheiden 1.5 TSI met 150 pk. Past die aandrijflijn bij de sportieve aspiraties van Cupra? We zochten het uit via een rijtest.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
We mogen dan wel op pad zijn met de instapversie, toch oogt deze Formentor nog bijzonder sportief dankzij zijn aflopende daklijn, grote achterspoiler, mooi vormgegeven bumpers en brede uitlaat. Enkele koetswerkpanelen worden steeds uitgevoerd in een grijze kleur wat zorgt voor een mooi contrast, zeker in combinatie met het geweldige "Desirerood" van onze testwagen. Echt een aanrader, die koetswerkkleur. Niet van de partij op deze basisversie: een diffuser en vier ronde uitlaatpijpen.
Het ontwerp van de Formentor is op zich zeer geslaagd, maar toch hebben we ook kritiek. Zo blijft de familieband met Seat te goed zichtbaar. De lichten en grille lijken zo overgenomen te zijn van de Seat Leon. Een unieke lichtsignatuur zou al helpen, maar zelfs die heeft Cupra niet gewijzigd. Duikt er in de verte een tegenligger op in een Formentor, dan lijk je een "gewone" Seat te zien terwijl je die wagen net meteen als Cupra wil kunnen herkennen. Een geslaagd design dus, maar laat ons hopen dat de ontwerpers toch even brainstormen over de introductie van enkele unieke designelementen.
Wat opvalt bij het instappen is de lage zitpositie in de Formentor. Daardoor krijg je meteen dat sportwagen-gevoel. Het ontbreken van een startknop en een Cupra-knop voor de rijmodi op het stuurwiel verraadt echter dat je met een basisversie onderweg bent.
De standaarduitrusting is behoorlijk met onder meer een 10,2-inch digital cockpit. Alle belangrijke gegevens worden duidelijk weergegeven en de lay-out is sterk personaliseerbaar. Centraal vinden we het infotainmentsysteem met touchscreen. Het scherm reageert snel, maar de lay-out vraagt enige gewenning. Echt intuïtief is het namelijk niet. Verder helaas geen fysieke knoppen voor de climate control in de Formentor. We hopen nog steeds dat dit om een tijdelijk fenomeen gaat bij de Volkswagen groep.
Achterin vormt de aflopende daklijn absoluut geen probleem. De hoofdruimte is ruim voldoende en ook aan beenruimte hebben passagiers op de achterbank geen gebrek. In de koffer is plaats voor 450 liter aan bagage. Daarmee scoort de Formentor minder goed dan de Ateca (485 liter), maar wel een stuk beter dan de Leon (270 liter).
Onder de kap van onze testwagen ligt de welbekende 1.5 TSI benzinemotor van de Volkswagen groep met 150 pk en 250 Nm, gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat. Die laatste is trouwens optioneel. Standaard wordt dit blok gecombineerd met een handgeschakelde zesbak.
Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,9 seconden en een topsnelheid van 203 km/u blijven de prestaties van deze Formentor naar Cupra-normen erg bescheiden. Toch heb je nooit het gevoel dat je power mist om vlot met het verkeer mee te kunnen. Bovendien rijdt de SUV Coupé best fijn met een goede gasrespons en een rijgedrag dat naar de sportievere kant neigt, zeker met de DSG automaat in de Sport-stand.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag biedt Cupra de Formentor aan vanaf 33.800 euro. Voor dat bedrag krijg je een 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk en een handgeschakelde zesbak. Opteer je voor de 7-traps DSG automaat zoals bij onze testwagen, dan betaal je minimaal 35.980 euro. Uiteraard zijn er ook krachtigere motoren beschikbaar. De Formentor VZ met 310 pk sterke 2.0 TSI is de voorlopige topversie en kost minimaal 49.640 euro. Eind dit jaar volgt echter de Formentor VZ5 met maar liefst 390 pk dankzij die geweldige vijfcilinder uit de rekken van Audi.
De echte liefhebbers van Cupra zullen de Formentor ongetwijfeld configureren met een krachtige motor. Zonder hulp van een Seat-variant moet Cupra echter zelf voor de nodige aantallen zorgen en dan is de toevoeging van een bereikbare instapversie niet meer dan logisch. De 1.5 TSI vervult die rol meer dan behoorlijk. Uiteraard hoef je met 150 pk geen wereldschokkende acceleraties te verwachten, maar los daarvan stuurt de SUV Coupé wel prettig. Hou je van een betaalbare SUV Coupé met sportieve looks, dan is deze basisversie van de Cupra Formentor zeker een aanrader.
Pluspunten
- Sportief design op basisversie
- Interieurruimte
- Meest betaalbare Cupra
Verbeterpunten
- Veel designelementen van Seat
- Gebrek aan fysieke knoppen voor basisfuncties
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Cupra Formentor. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.