Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 31-03-2022

De Dacia Duster heeft al sinds de eerste generatie een zeer herkenbaar, stoer ontwerp. Ook bij de facelift van vorig jaar werd de SUV slechts minimaal bijgepunt. Niet verwonderlijk want Dacia verkocht ondertussen al meer dan 2 miljoen exemplaren. Hoog tijd om deze populaire, budgetvriendelijke SUV uit te testen. Autotijd reed met de Prestige TCE 150 EDC.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Nieuwigheden aan de buitenkant zijn de koplampen met led-dagrijverlichting en zelfs led-knipperlichten. Ook de grille, bumpers, dakrails en achterlichten zijn gewijzigd. Verder beschikt elke Duster voortaan over een aangepaste dakspoiler om de aerodynamica te verbeteren. Dat zorgt meteen voor een lager verbruik, iets wat toekomstige eigenaars met de huidige brandstofprijzen zeker zullen appreciëren.

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)


Interieur

Achter het stuur geen digitaal instrumentarium, maar wel analoge klokjes met in het midden een digitaal schermpje voor het gemiddeld verbruik, de gemiddelde snelheid en een aantal andere zaken. Het dashboard bestaat uit enkele grote panelen van hard plastic. Op zich zijn goedkope materialen perfect aanvaardbaar bij Dacia. Het is alleen jammer dat die plastics niet onderbroken worden door een stoffen bekleding in een lichtere kleur zoals bij de Sandero. Die laatste oogt daardoor binnenin heel wat frisser en moderner.

Het infotainmentsysteem is vrij basic, maar werkt wel prima en snel. Het enige minpunt is dat je via het 8-inch touchscreen niet kan swipen doorheen menu’s met meerdere pagina’s. Je moet telkens op een pijltje drukken. Ook in- en uitzoomen op de kaart van de navigatie kan enkel via een knop. De kans dat je die kaart gebruikt is echter vrij klein. Het infotainmentsysteem is namelijk compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)

Tussen de voorstoelen zit sinds de facelift een verschuifbare armsteun met aan de achterzijde 2 usb-poorten. Ook de hoofdsteunen zijn nieuw, deze werden iets smaller. Onze testwagen is verder uitgerust met een aantal opties waaronder lederen zetels, zetelverwarming en een handige 360-graden camera.

Op de achterbank is het aangenaam vertoeven. Zowel hoofd- als beenruimte zijn ruim voldoende. Ook van de partij tegenwoordig: elektrisch bedienbare ruiten. Een armsteun achterin blijft dan weer achterwege. De kofferinhoud bedraagt 445 liter. Klap je de achterbank neer, dan creëer je een bagageruimte van 1.478 liter.

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)


Aandrijflijn

Onze testwagen is uitgerust met de meest krachtige benzinemotor bij Dacia. Het gaat om een 1.3 TCe met 150 pk die gekoppeld is aan een 6-traps automaat en met voorwielaandrijving. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6,3 l/100 km en de CO2-uitstoot ligt op 142 g/km. Andere benzineversies zijn de TCe met 90 of 130 pk. Dieselrijders zijn aangewezen op een 1.5 Blue dCi met 115 pk. Deze dieselversie is net zoals de TCe 150 ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)

Rijden

De TCe 150 blijkt meteen een aangename combinatie met de Duster. De motor heeft voldoende pit en de automatische versnellingsbak doet uitstekend zijn werk. Heb je echter toch wat meningsverschillen met de automaat, weet dan dat je ook gewoon zelf kan schakelen. Jazeker, Dacia heeft zowaar een manuele modus voorzien via de versnellingspook. Best verrassend voor deze budgetvriendelijke Roemeen.

Over die versnellingspook gesproken: wanneer je van D naar R wil schakelen, belandt je soms meteen in P door een gebrek aan weerstand tussen de verschillende standen. Zelfs aan het eind van onze testweek zetten we de pook nog af en toe per vergissing in de P-stand. De bediening vraagt dus zeker enige gewenning.

Met deze motorisatie kan je rekenen op verrassend veel rijplezier op voorwaarde dat je het rustig aandoet in de bochten. Neem je die wat enthousiast, dan helt de Duster nogal over. De ophanging is duidelijk meer op comfort afgesteld.

Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het brandstofverbruik 6,3 l/100 km. Zelf kwamen we na een week uit op 6,9 l/100 km. Geen echt zuinigheidswonder dus, maar ook zeker geen slechte score.

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag staat de Dacia Duster in de Belgische showrooms met een vanafprijs van 13.990 euro. Voor dat bedrag wordt je de eigenaar van een TCe 90 met een handgeschakelde zesbak. Onze testwagen met uitrustingsniveau Prestige verandert voor 24.410 euro van eigenaar. De duurste uitvoering is de TCe 150 Prestige in combinatie met een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. Daarvoor betaal je minimaal 23.390 euro.

Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)

Conclusie

Met een vanafprijs van 13.990 euro blijft de Dacia Duster heer en meester in het segment van betaalbare SUV’s. Toch merk je dat Dacia via enkele hogere uitrustingsniveaus handig inspeelt op klanten die zich ondertussen al iets meer luxe kunnen permitteren. Lederen zetelbekleding, zetelverwarming of een 360 camera, het kan allemaal. In combinatie met de TCe 150 kan je zeer vlot mee met het verkeer, in die mate zelfs dat we eigenlijk eerder de TCe 130 met manuele zesbak zouden aanraden. De Duster hoort immers toch vooral een budgetvriendelijke SUV te blijven.

Pluspunten
- Stoer, herkenbaar ontwerp
- Prestaties TCe 150
- Prijs-kwaliteitverhouding

Verbeterpunten
- Aankleding dashboard
- Gebrek aan weerstand schakelpook


Test Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Dacia Duster. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Dacia Duster exterieur en interieur in detail

Video Dacia Duster POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN