Dacia weet waar het goed in is, namelijk betaalbare, betrouwbare wagens bouwen zonder veel toeters en bellen. Tegelijk moet het merk ook mee met zijn tijd en dus kan het sommige nieuwe technologieën niet langer negeren. Slaagt Dacia erin om de Sandero voldoende te moderniseren of doet het merk te veel toegevingen om een lage vanafprijs te garanderen? We deden de test met de Sandero TCe 90.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Goedkope wagens laten vaak steken vallen op gebied van ontwerp, maar het koetswerk van de Sandero is verrassend goed geslaagd. De gewijzigde proporties hebben daar veel mee te maken. Zo is de nieuwe generatie langer, breder en lager dan zijn voorganger. Bovendien volgt Dacia duidelijk het lijnenspel van de vorige en huidige Renault Clio. Een slimme zet wat ons betreft want dat model gaat al jaren als zoete broodjes over de toonbank.
De Sandero wordt onder meer geleverd met een atmosferische driecilinder SCe benzinemotor met 65 pk, maar voor deze test waren we onderweg met de 90 pk sterke TCe, de versie met turbo dus. Die is gekoppeld aan een, overigens vlot schakelende, manuele zesbak. 90 pk is zeker voldoende voor een wagen als de Sandero en dankzij het hoge koppel kan je vlot mee met het verkeer. We zouden bij een configuratie dan ook meteen voor deze TCe 90 opteren en niet voor de SCe 65.
Een punt van kritiek is het motor- en turbogeluid van de TCe 90 dat goed doordringt tot in de cabine. Wil je dat zelf vaststellen, bekijk dan zeker de POV video van onze testrit (zie onderaan).
Het interieur maakt een mooie sprong in de tijd. Harde, hoekige kunststof panelen zijn in groten getale aanwezig, maar in deze prijsklasse stoort dat niet. Bovendien worden deze panelen afgewisseld door stroken met een stoffen bekleding waardoor het eindresultaat best fraai oogt. Verder is het stuur voortaan standaard in de hoogte en optioneel in de diepte verstelbaar. Ook fijn zijn de draaiknoppen voor de klimaatregeling die sneller werken dan sommige moderne systemen van duurdere concurrenten. Tenslotte is de hoofd- en beenruimte achterin prima.
Bij het Comfort uitrustingsniveau horen enkele, naar Dacia-begrippen, luxueuze opties zoals het Media Display DAB+ met 8-inch touchscreen, een (wegneembare) smartphonehouder en ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay. Onze testwagen kreeg zelfs nog een upgrade naar het Media Nav DAB+ waarbij ook een navigatiesysteem is inbegrepen. Bij de lagere uitrustingsniveaus ben je voor het infotainment aangewezen op je smartphone.
In de koffer raak je 328 liter aan bagage kwijt. Voldoende in dit segment, maar helaas is de bodem van de koffer erg laag. Je moet je bagage dus stevig omhoogtillen over de laaddrempel. Een dubbele koffervloer had hiervoor een oplossing kunnen zijn, maar die is enkel als optie aan te vinken bij de Sandero Stepway Plus. Een klein minpuntje is ook de uitsparing aan de binnenzijde van de kofferklep. Die is heel vlak waardoor je vingers nauwelijks grip hebben als je de koffer wil dichtklappen. Erg praktisch zijn dan weer de vele haakjes die Dacia voorzien heeft. Rondslingerende bagage behoort daardoor tot het verleden.
Op de besturing van de Sandero valt weinig aan te merken. Termen als sportief en dynamisch blijven achterwege, maar dat zijn ook geen vereisten van de doelgroep voor deze wagen. De vering is eerder comfortabel afgesteld waardoor je op hobbelige wegen wel wat meedeint, maar storen doet het niet.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag staat de Sandero vanaf 8.990 euro voor je deur. Dan krijg je weliswaar een wit exemplaar zonder meegespoten bumpers en met de turboloze SCe 65 motor, maar goed, je rijdt toch mooi in een gloednieuwe wagen uit het B-segment. Heb je iets meer budget, dan kan je het Essential of Comfort uitrustingsniveau selecteren waarbij ook de TCe 90 tot de mogelijkheden behoort.
De geteste Sandero Comfort TCe 90 staat in de showrooms vanaf 12.890 euro. Aanwezige opties op onze testwagen zijn het City Pack, een stalen reservewiel, automatische airco, het Handsfree Pack, Media Nav DAB+, stoffen zetelbekleding "Jull" en de blauwe lakkleur. Daarmee komt het prijskaartje op 14.940 euro.
De Dacia Sandero was qua prijs-kwaliteitverhouding altijd al een mooie aanbieding, maar pas bij deze derde generatie is ook het ontwerp mooi te noemen. De Sandero blijft natuurlijk vooral een budgetvriendelijke en praktische B-segmenter zonder veel toeters en bellen. Het aantal opties is echter sterk toegenomen zodat je de wagen best luxueus kan aankleden. Voor elk wat wils dus, het sterk aanwezige motorgeluid moet je er maar bijnemen. De vorige Sandero was al de meest verkochte auto bij particulieren in Europa. Na het testen van de nieuwe generatie zien we geen enkele concurrent in staat om daar iets aan te veranderen.
Pluspunten
- B-segment auto vanaf 8.990 euro
- Nog betere prijs-kwaliteitverhouding
- Fraai ontwerp
Verbeterpunten
- Motor- en turbogeluid nadrukkelijk aanwezig in cabine
- Lage koffervloer, hoge laaddrempel
- Armsteun van centrale opbergconsole (in Handsfree Pack) net niet lang genoeg
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Dacia Sandero. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.