De derde generatie Ford Kuga is pas een jaar op de markt, maar duikt al geregeld op in het straatbeeld. Is de SUV terecht zo populair? Autotijd deed de test en ging op pad met de Kuga PHEV, een plug-in hybride met een benzine- en elektromotor.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Ford heeft de designtaal van de succesvolle Puma toegepast op de Kuga. De vele scherpe vouwen van de vorige generatie hebben plaatsgemaakt voor een vloeiend lijnenspel. Daardoor krijgt de Kuga een sportievere uitstraling en dat effect wordt nog vergroot door de fel gewijzigde buitenmaten. Zo is de SUV 9 cm langer, 4,5 cm breder en 2,7 cm lager dan voorheen. Daardoor kijk je niet meer naar een stoere terreinwagen, maar wel naar een dynamische crossover waarvoor verharde wegen de natuurlijke habitat vormen.
Ford biedt de Kuga PHEV aan in vier uitvoeringen. Wij kregen de sportieve ST-Line X uitvoering mee. De voornaamste kenmerken daarvan zijn een verlaagd onderstel, zwarte grille, grijze velgen, rode remklauwen, sportieve bumpers en donkergetinte achterruiten. Ook zijn er onderaan de wagen geen zwarte kunststof panelen te bekennen, alles is meegespoten in de carrosseriekleur. In het geval van de testwagen gaat het om de opvallende kleur Lucid Red.
Voor het interieur van de Kuga passeerde Ford even langs de rekken van de Focus. Het resultaat is een dashboard en middenconsole die volledig overeenstemmen met dat van de hatchback. Geen punten voor creativiteit dus, maar los daarvan valt er weinig op aan te merken.
Het 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en de head-up display geven alle info op een duidelijke manier weer. Het infotainmentsysteem laat zich vlot bedienen via een centraal, 8-inch touchscreen, al zou het nog fijner werken als Ford het scherm enkele graden naar de bestuurder toe zou draaien. Wat ons ook bevalt zijn de fysieke knoppen voor de multimedia en airco. Het interieur oogt daardoor misschien minder clean, maar uiteindelijk is het gewoon praktischer en sneller dan deze functies ergens te verstoppen in een menu van het infotainmentscherm.
Uniek voor de ST-Line X uitvoering is het sportieve stuur met afgeplatte onderkant. Verder verdienen de stoelen een eervolle vermelding. Die zitten namelijk erg comfortabel en zorgen voor een quasi perfecte ondersteuning.
Achterin is het fijn vertoeven. Aan hoofdruimte geen gebrek en dankzij de 15 cm verschuifbare achterbank geldt dat zeker ook voor de beenruimte. De enige toegeving die je met de keuze voor de PHEV wel doet is op vlak van de kofferruimte. Door de lithium-ion batterij gaat daar namelijk 53 liter aan bagageruimte verloren.
De Kuga PHEV beschikt over een 2.5 liter benzinemotor en een elektromotor gekoppeld aan een CVT automaat. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk. Staar je echter niet blind op dat cijfer want tijdens normale ritten in de Auto EV rijmodus schiet de benzinemotor nauwelijks in actie. Met andere woorden, je moet het meestal stellen met de 130 pk van de elektromotor waardoor je nooit echt een overschot aan vermogen hebt. Enkel bij stevige acceleraties komt de benzinemotor brommend tot leven om vervolgens weer snel in te dommelen. De wisselwerking tussen elektro- en benzinemotor kan je trouwens mooi volgen op het instrumentenpaneel.
Naast Auto EV zijn er nog vier andere rijmodi. Met EV Now rijd je volledig elektrisch over een afstand van maximaal 56 kilometer. EV Later zet vooral de benzinemotor aan het werk en EV Charge laat de batterijen opladen via de benzinemotor.
Hoewel de Kuga PHEV best goed stuurt voor een SUV van 1,8 ton kan hij zijn gewicht in de bochten en bij het remmen niet altijd verstoppen. Over dat remmen gesproken: na het afremmen verschijnt een pop-up melding op het digitaal instrumentenpaneel die meldt hoeveel procent van de remenergie je gerecupereerd hebt. Wellicht gaat dat na een tijdje vervelen, maar tijdens onze test wilden we toch maar wat graag telkens een perfecte score van 100% behalen. Met andere woorden, het helpt wel om je rijstijl bij te schaven en het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Op het moment van deze rijtest heeft de Kuga een vanafprijs van 28.150 euro. Daarvoor krijg je een 1.5i EcoBoost benzineversie met 120 pk en een manuele zesbak in de Trend-uitvoering. De rijkelijk uitgeruste ST-Line X uitvoering uit onze test heeft natuurlijk een steviger prijskaartje. In combinatie met de plug-in hybride aandrijflijn kost deze Kuga minimaal 45.700 euro.
De Kuga is inmiddels een vertrouwde naam in het segment van middelgrote SUV's, maar achter dat bekende naamplaatje schuilt toch een heel andere SUV dan voorheen. Weg met de stoere terreinwagen, welkom sportieve crossover. Gelet op het profiel van de gemiddelde SUV-koper lijkt ons dat een uitstekende zet.
De Kuga PHEV stuurt behoorlijk, zeker rekening houdend met het forse gewicht dat de SUV moet meezeulen. Zakelijke rijders zullen het lage verbruik van deze plug-in hybride zeker kunnen waarderen. Voor de anderen biedt Ford de Kuga aan met heel wat alternatieve motoren: benzine, diesel, milde hybride of hybride, het kan allemaal.
Pluspunten
- Knap design
- Mix touchscreen en fysieke knoppen
- Comfortabele stoelen
Verbeterpunten
- DC-snelladen niet mogelijk
- Fors gewicht merkbaar in bochten
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Ford Kuga. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.