Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 24-08-2021

Door al het SUV-geweld van de laatste jaren zou je haast vergeten dat Ford ook nog de praktische S-Max verkoopt. Althans toch in België want bijvoorbeeld in Nederland is deze MPV al even uit het gamma verdwenen. Ook in ons land leek de S-Max na zes jaar stilletjes met pensioen gestuurd te worden, maar plots is daar de nieuwe S-Max Hybrid. Benieuwd of een hybride MPV ons anno 2021 nog kan bekoren.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

MPV’s stonden jarenlang garant voor goede verkoopcijfers tot mensen de SUV ontdekten. Ford probeert dat MPV-etiket dan ook te ontwijken door de S-Max voor te stellen als een SAV (Sports Activity Vehicle). Renault probeerde iets soortgelijks met de Espace, maar klanten prikken daar duidelijk doorheen. Toch is het woordje “Sports” niet helemaal gelogen in het geval van onze testwagen. We rijden namelijk met de ST-Line. Herkennen doe je deze meest sportieve uitvoering aan de zwarte grille in honingraatpatroon, zijskirts, andere bumpers en een sportief afgestelde ophanging.

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)


Verouderd dashboard

Een oordeel over het interieur kan twee kanten uit, naargelang je focust op technologische hoogstandjes of praktische bruikbaarheid. Met zijn dashboard kan de S-Max niet meteen overtuigen. Het oogt zoals de gemiddelde Ford uit 2015 met de typische verticale luchtroosters aan weerszijden van een geïntegreerd infotainmentscherm. Daaronder vind je een reeks knoppen die ons eveneens een nostalgisch gevoel bezorgen. Het (optionele) 10-inch digitaal instrumentenpaneel maakt nog iets goed, maar ook hier verwachten we eigenlijk een 12,3-inch exemplaar met een veel modernere weergave van de belangrijkste gegevens.

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Erg praktisch

Je kan je echter afvragen hoe zwaar bovenstaande zaken moeten doorwegen in het eindoordeel want bij de S-Max draait alles eigenlijk rond ruimte en gebruiksgemak. En op dat vlak hoef je Ford niets meer te leren. Kijk maar naar het Easyfold systeem. Met een druk op de knop in de koffer klapt de achterbank neer en krijg je een immense vlakke laadvloer, goed voor maar liefst 2.200 liter aan bagageruimte. Ford heeft het accupakket van de Hybrid uitvoering bovendien mooi onder de vloer geïntegreerd zodat je geen kofferruimte verliest ten opzichte van de EcoBlue dieselversies.

Bij de ST-Line monteert Ford vooraan sportzetels die erg comfortabel zitten en veel steun geven. Verder zijn er aluminium pedalen en een stuurwiel met geperforeerd leder en rode stiksels.

Onze testwagen is uitgerust met 5 zitplaatsen, maar een versie met 7 zitplaatsen behoort ook tot de mogelijkheden. Die twee extra zitjes achteraan zijn echter voornamelijk bedoeld voor kinderen, als volwassene ga je hier niet comfortabel kunnen plaatsnemen. Wil je zeven volwaardige zitplaatsen, kies dan voor de Galaxy waarvan Ford trouwens ook net een hybride versie heeft gelanceerd.

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)


Motor

De S-Max Hybrid beschikt over een 2,5-liter benzinemotor met Atkinson-cyclus en een elektromotor. Samen zijn die goed voor een systeemvermogen van 190 pk. Dat bleek tijdens onze test steeds voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen.

Geen gedoe met laadkabels in de S-Max zoals bij plug-in hybrides. De hybride MPV recupereert enkel energie tijdens het afremmen en slaat deze op in een 1,1 kWh lithium-ion accu. Vervolgens komt die energie terecht bij een elektromotor die de S-Max helpt om in alle stilte te vertrekken. Ook bij stedelijke verplaatsingen rijd je zo regelmatig compleet emissievrij. De overschakeling tussen de elektromotor en benzinemotor gebeurt haast onmerkbaar. De 8-traps automaat schakelt vlot, maar kan bij momenten wel luidruchtig uit de hoek komen.

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Verbruik

De aandrijflijn heeft uiteraard een gunstig effect op het verbruik. Volgens de WLTP-cyclus moet een verbruik van 6,4 l/100 km mogelijk zijn en dat lijkt in praktijk ook haalbaar. Ford leert je trouwens optimaal remmen via hun Brake Coach. Die meldt je na het remmen via een pop-up op het instrumentenpaneel hoeveel procent van de energie je hebt kunnen regenereren (zie minuut 11:47 in onze POV video onderaan). 100% behaald? Perfect rapport!

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Rijden

De S-Max werd altijd beschouwd als één van de best sturende MPV’s en dat blijkt ook tijdens onze test. De S-Max biedt voldoende rijcomfort, maar stuurt ook direct in bochtige wegen en heeft een goede wegligging.

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Prijzen

Voor de ST-Line uitvoering van de S-Max Hybrid betaal je in België minimaal 44.370 euro. Het hoeft echter zo duur niet te worden want instappen kan al vanaf 33.790 euro. Voor dat geld krijg je de Connected uitvoering met een 150 pk sterke 2.0 EcoBlue dieselmotor.

Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Conclusie

De Ford S-Max is anno 2021 nog steeds bijzonder aantrekkelijk voor grote gezinnen. Dankzij de nieuwe hybride aandrijflijn is de MPV motorisch weer volledig up-to-date. Helaas geldt dat niet voor het interieur. Ben je echter gewoon op zoek naar de best sturende nieuwe MPV, zoek niet langer want de S-Max bezorgt je meer rijplezier dan de gemiddelde SUV in deze klasse.

Pluspunten
- Erg ruim en praktisch
- Motorisch opnieuw up-to-date dankzij Hybrid
- Ondersteuning sportstoelen ST-Line

Verbeterpunten
- Verouderd interieur
- Mensen verkiezen SUV's


Rijtest Ford S-Max Hybrid ST-Line 190 pk (2021)

Bekijk hieronder onze video voor de Ford S-Max. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Ford S-Max Hybrid POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN