Dankzij de i30 N is het N-label van Hyundai op korte tijd geëvolueerd van een interessante nieuwkomer tot een te duchten concurrent voor de Golf GTI’s en Focus ST’s van deze wereld. Met de nieuwe i20 N wagen de Koreanen zich nu ook aan een hot hatch in het B-segment en Autotijd kon hem al even aan de tand voelen.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De grootste concurrent voor de i20 N wordt ongetwijfeld de Fiesta ST. Die doet het tegenwoordig met een driecilinder EcoBoost motor terwijl Hyundai bij de i20 N kiest voor een viercilinder 1.6 T-GDi. Het vermogen is wel vergelijkbaar, 200 pk in de Ford en 204 pk in de Hyundai. Verder beschikt de i20 N over 275 Nm koppel en schakelen gebeurt via een manuele zesbak. Een sprint van 0 naar 100 km/u is mogelijk in 6,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 230 km/u.
Met de i20 Coupé WRC waarin Thierry Neuville op de wereldtitel jaagt had Hyundai een mooie inspiratiebron voor de i20 N. Het resultaat is een hot hatch met een verstevigd onderstel, sportophanging, aangepaste stuurinrichting en grotere remmen. Vooraan is er optioneel nog een mechanisch sperdifferentieel.
De standaard i20 heeft al een vrij druk ontwerp en na de tussenkomst van de N-afdeling wordt het pas helemaal heftig. Vooral aan de achterzijde dan. Daar gaat je blik dankzij de felrode accenten meteen naar de sportieve bumper en grote diffuser. Verder zijn er speciale Pirelli P-Zero banden, matgrijze 18-inch velgen en achterlichten die wat donkerder zijn. Tenslotte heeft Hyundai N een achtervleugel toegevoegd die bij hoge snelheden voor voldoende downforce moet zorgen.
De i20 N staat een trede onder de i30 N, maar binnenin krijg je nog steeds de complete N-ervaring. Zo is er een sportstuur met knoppen voor de N-rijmodus en de REV-matching functie. Ook zijn er N-sportstoelen die trouwens zitten perfect.
De i20 N weegt slechts 1.190 kilogram en heeft dus een pk-gewichtsverhouding van 171 pk per ton. De wagen is daardoor heel wendbaar. Schakelen is een plezier met de manuele zesbak en de 1.6 T-GDi lijkt op een kwispelende hond die steeds klaarstaat voor wat actie. Dankzij de verschillende rijmodi kan je de i20 N bovendien perfect instellen voor elke rit, van een stadsrit in Normal tot de N-modus voor op circuits. Er bestaat zelfs een heuse Eco-modus, al vermoeden we dat die vaak genegeerd zal worden door de toekomstige eigenaars.
De i20 N weegt slechts 1.190 kilogram en heeft dus een pk-gewichtsverhouding van 171 pk per ton. De wagen is daardoor heel wendbaar. Schakelen is een plezier met de manuele zesbak en de 1.6 T-GDi lijkt op een kwispelende hond die steeds klaarstaat voor wat actie. Dankzij de verschillende rijmodi kan je de i20 N bovendien perfect instellen voor elke rit, van een stadsrit in Normal tot de N-modus voor op circuits. Er bestaat zelfs een heuse Eco-modus, al vermoeden we dat die vaak genegeerd zal worden door de toekomstige eigenaars.
De Hyundai i20 N bestellen kan vanaf 30.499 euro. Voor België zijn er 150 exemplaren voorzien die ook genummerd worden. Naast een badge met dat nummer krijg je van Hyundai Belux ook een luxebox met de sleutels van de wagen en een certificaat ondertekend door Thierry Neuville.
Wie een hot hatch in het B-segment zoekt zal al snel bij de Fiesta ST en deze i20 N uitkomen. Door zijn ontwerp schreeuwt de i20 N het meer van de daken dat het een hot hatch is. Volkomen terecht wat ons betref want de N-afdeling van Hyundai heeft effectief weer een pretpakket gebouwd dat bovendien comfortabel genoeg is voor dagelijks gebruik.
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Hyundai i20. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.