Dat Hyundai hot hatches kan bouwen is ondertussen geen geheim meer. Maar de grootste verrassing van de N-divisie is hun project op basis van de Kona. Zie hier de Kona N.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Jawel, de i30 N bestaat nu ook in een handige SUV-verpakking. Met de Kona N betreedt Hyundai het segment van de hot SUV’s. De basis van het ontwerp is de gefacelifte Kona waaraan door de N-divisie heel wat sportieve elementen werden toegevoegd. We zien agressievere bumpers, een nieuwe grille, rode remklauwen, Pirelli P-Zero banden, 19-inch velgen in Dark Satin Grey en de nodige N-logo’s. Andere nieuwigheden zijn wat subtieler zoals het grijze Hyundai-logo in de grille. De achterzijde springt eveneens in het oog dankzij een diffuser, een grote dubbele uitlaat en een achtervleugel met driehoekig derde remlicht.
Voor de lakkleur kan je kiezen uit het bekende N-kleurenpallet. Wil je echter iets uniek, dan kies je beter voor Sonic Blue, een kleur die exclusief voor de Kona N verkrijgbaar is.
Binnenin kan de Kona N rekenen op alle updates die ook op de minder spannende versies van de SUV hun opwachting maakten. Het infotainmentsysteem bedien je via een 10,25-inch touchscreen en is aangevuld met een menu voor N-mode. Daar vind je niet alleen specifieke data terug over de prestaties, maar pas je ook de instellingen aan voor de N-Custom modus.
Nieuw zijn ook het sportstuur met knoppen voor de N-modi en paddle shifters en sportzetels met accenten in Performance Blue. Verder houdt de N-afdeling onder leiding van Albert Biermann vast aan een mechanische handrem.
De lengte van de Kona N bedraagt 4,21 meter. Daarmee is de SUV dus korter dan de i30 N en dat merk je vooral op de achterbank. Net als bij de standaardversies van deze SUV blijft de beenruimte namelijk vrij beperkt. De hoofdruimte is dan weer ruim voldoende.
Aan de kofferruimte wijzigt niets. Daar is nog steeds plaats voor 361 liter aan bagage. De achterbank kan je ook neerklappen voor een kofferinhoud van maximaal 1.143 liter.
Onder de motorkap van de Kona N ligt een 2.0 T-GDi benzinemotor met een maximumvermogen van 280 pk en 392 Nm koppel. Inderdaad, de motor die ook in de i30 N te vinden is. In tegenstelling tot bij die laatste kan je de Kona N niet combineren met een handbak. Hyundai levert de sportiefste versie van hun SUV enkel met een 8-traps N DCT sportautomaat die alle power naar de voorste wielen stuurt. Een sprintje van 0 naar 100 km/u lukt in 6,4 seconden of zelfs 5,5 seconden met behulp van de launch control. De topsnelheid is vastgelegd op 240 km/u.
Je kan vijf rijmodi selecteren op de Kona N. Bij de eerste kilometers hielden we het rustig in de Normal modus. Daaruit bleek dat deze hete SUV zich perfect kan transformeren in een SUV voor de dagdagelijkse verplaatsingen. Uiteraard is de ophanging ook in deze modus een stuk sportiever afgesteld dan bij de normale Kona. De talrijke oneffenheden in het Waalse wegdek tijdens onze testrit waren dus zeker voelbaar zonder echter storend te worden.
We konden uiteraard niet lang aan de verleiding weerstaan om een versnelling hoger te schakelen. Figuurlijk dan toch want we hebben het over de Sport stand. De tellers van het digitaal instrumentenpaneel kleuren rood, het fijne motorgeluid van de 2.0 T-GDi dringt wat meer door in de cabine en de gasrespons is merkbaar sneller. Bij een sportievere rijstijl komen meteen twee zaken tot uiting. Eerst en vooral hoe goed deze Kona N door de bochten gaat en hoe goed de sportzetels daarbij ondersteuning bieden. Rijplezier gegarandeerd.
In de N-modus staan alle instellingen nog wat strakker. In die mate dat de sportstand eigenlijk al ruim voldoende is op onze Belgische wegen. Vind je toch een mooi stuk asfalt met wat fijne bochten, dan komt de N-knop op het stuur wel van pas. Of maak gewoon een uitstapje naar de Nürburgring, daar zal de Kona N in N-modus zich helemaal thuis voelen. Opmerkelijk is dat de Kona N zuiniger is met de nodige "pops and bangs". Ben je daar specifiek naar op zoek, dan zouden we de i30 N aanraden.
Zoals eerder vermeld is een handbak niet van de partij. Gelukkig voert de 8-traps DCT N automaat in alle rijmodi zijn taak quasi perfect uit. Ben je het toch eens oneens, dan bedien je de automaat gewoon zelf via de schakelpaddles achter het stuur.
Normaal gezien bleef het aantal exemplaren voor België en Luxemburg beperkt tot 120 exemplaren in 2021. Door het succes van de elektrische en hybride modellen van het merk kan Hyundai BeLux die actie nog eens herhalen in 2022. Opnieuw 120 stuks dus met een prijskaartje van 40.499 euro. Voor die prijs krijg je een full option hot SUV. Enkel voor de carrosseriekleur (650 EUR) en een panoramisch dak (750 EUR) moet je bijbetalen.
Binnen het sportieve N-gamma van Hyundai is er anno 2022 voor elk wat wils. Een i20 N als "instapmodel", de i30 N voor mensen die op zoek zijn naar de meest radicale N en deze Kona N voor de SUV-liefhebber. De Kona N tovert al snel een glimlach op je gezicht en die verdwijnt pas wanneer je uitstapt of wanneer je je gemiddeld verbruik controleert. Dat dit soort SUV’s nog op de Belgische markt verschijnen is een half mirakel. Voor de liefhebbers hebben we dan ook maar één boodschap: haast je, het kan zomaar eens de laatste zijn.
Pluspunten
- Prestaties en rijplezier
- Bruikbaar voor dagdagelijkse ritten
- Rijeigenschappen compleet instelbaar
Verbeterpunten
- Beenruimte achterin
- Geen handbak
- Verbruik
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Hyundai Kona. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.