De nieuwe Hyundai Tucson is in heel wat smaken verkrijgbaar. Naast de traditionele benzine- en dieselmotoren zijn er milde en gewone hybridevarianten, maar ook een plug-in hybride behoort tot de mogelijkheden. Wij gingen met de Tucson Plug-in Hybrid op pad voor een test.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Hyundai toont veel lef bij het ontwerpen van hun nieuwste modellen. Zeker in het geval van de Tucson is dat best opvallend want de SUV is al jaren een verkoopsucces. Toch blijft werkelijk geen enkel designelement van de vorige generatie behouden. Het front van de SUV heeft voortaan een grote grille met koplampen die daar naadloos op aansluiten. Staat de verlichting uit, dan lijkt het alsof de grille doorloopt tot aan de zijkant van de wagen. Ook die zijkant springt trouwens in het oog met enkele scherpe lijnen en vouwen over de deurpanelen. Het minst originele element vinden we achteraan met, jawel, een doorlopende ledstrook over de hele breedte van de wagen. Toch nemen we dat Hyundai niet kwalijk want de combinatie met de achterlichten net daaronder is zeer geslaagd.
Niet alleen de buitenkant is vernieuwend, ook binnenin verdient Hyundai veel lof. Uiteraard zijn er de logische nieuwigheden zoals een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en een even groot touchscreen voor het infotainmentsysteem. Maar het gaat verder dan dat. Hyundai gebruikt betere materialen dan voorheen en de afwerking staat op een hoger niveau. Interessant is ook hoe de voorste deurpanelen en het dashboard één geheel vormen. Alle details in het deurpaneel vloeien bij de A-stijl mooi over in het dashboard.
Toch zijn er ook elementen waar we minder enthousiast over zijn. Zo valt de cluster met de knoppen voor de versnellingen en de elektronische handrem op de middenconsole te groot uit, zeker in vergelijking met de rest van het verfijnde interieur. Een kleine schakelaar of draaiknop had hier volstaan.
Het infotainmentsysteem werkt vlot en de menustructuur is vrij logisch opgebouwd. Net daaronder voorziet Hyundai heel wat touch control knoppen om onder meer snel naar de belangrijkste menu’s te navigeren. Voor de volumeregeling en bediening van de airco hadden we wel liever fysieke knoppen gezien.
Vooral het lage verbruik maakt de Plug-in Hybrid natuurlijk een interessante optie. Daar betaalt deze Tucson wel een prijs voor want het koffervolume neemt af tot 558 liter terwijl je in de gewone benzinevarianten over 620 liter beschikt. Uiteraard kan de achterbank wel neergeklapt worden indien je meer bagageruimte nodig hebt.
Alle geëlektrificeerde benzineversies zijn afgeleid van een 1.6 T-GDi benzinemotor met 180 pk. In de Tucson Plug-In Hybrid levert een elektromotor een bonus van 91 pk op wat zorgt voor een gecombineerd vermogen van 265 pk. Ter vergelijking: wie de gewone hybride bestelt moet tevreden zijn met 230 pk. Verder bedraagt het maximumkoppel 304 Nm en gebeurt het schakelen via een 6-traps automaat.
Onderin de Tucson Plug-in Hybrid ligt een batterij van 13,8 kWh. Daarmee moet je in praktijk meer dan 50 kilometer zuiver elektrisch kunnen afleggen. Met een WLTP-verbruik van slechts 1,4 l/100 km is deze versie dan ook bijzonder interessant voor zakelijke rijders.
Al vanaf de eerste kilometers merk je dat deze SUV eerder uitnodigt tot comfortabel cruisen dan sportief rijden en zeker met de elektrische rijmodus kan dat in alle rust en stilte. De zitpositie is goed instelbaar en de zetels zitten zeer comfortabel. Achter het stuur van de Tucson heeft Hyundai schakelhendels voorzien, maar door het minder sportieve karakter van de Tucson ben je niet geneigd om daar gebruik van te maken.
Met een volgeladen accu zou de Tucson Plug-in Hybrid een zestigtal kilometer zuiver elektrisch kunnen rijden, maar reken in praktijk eerder op 50 kilometer. Liever zien we bij PHEV’s de actieradius toenemen tot zo’n 80 kilometer zodat meer heen- en terugritten volledig elektrisch kunnen afgelegd worden zonder bij te laden. Bij langere ritten is het voorlopig interessanter om meteen de HEV-rijmodus te selecteren. De auto schakelt dan zelf de elektromotor en/of benzinemotor in naargelang de rijsituatie.
Eén van de meest interessante functies onderweg bleek de Blind Spot View Monitor te zijn. Hiermee wordt de snelheidsmeter of toerenteller in het digitaal instrumentenpaneel even vervangen door beelden van een camera onderaan de buitenspiegels wanneer je de richtingaanwijzer gebruikt. Zo krijg je een perfect beeld van de wegsituatie naast de Tucson. Zeer handig.
Verder zijn parkeren en achteruitrijden kinderspel dankzij de 360 graden camera. De beelden die op het infotainmentsysteem getoond worden zijn van hoge kwaliteit en je kan kiezen uit beelden vanuit de verschillende camerahoeken.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag starten de prijzen voor de Hyundai Tucson vanaf 29.499 euro voor de 1.6 T-GDi benzineversie met 150 pk en een manuele zesbak. De Tucson Plug-in Hybrid kost minimaal 44.249 euro.
De nieuwe Tucson begint een klein jaar na zijn lancering al volop in het straatbeeld te verschijnen en daar zijn goede redenen voor. De SUV heeft een knap en onderscheidend exterieurdesign, een interieur met mooie materialen en een vlot werkend infotainmentsysteem. Zakelijke rijders kijken waarschijnlijk met grote belangstelling naar de Tucson Plug-in Hybrid. Zij moeten enkel rekening houden met een wat kleinere kofferruimte, maar verder staat hier een comfortabele SUV die kan concurreren met de top in zijn segment.
Pluspunten
- Knap design
- Materiaalgebruik interieur
- Fiscaal zeer interessant
Verbeterpunten
- Te grote cluster versnellingen
- Kleinere koffer door accupakket
- Elektrisch rijbereik
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Hyundai Tucson. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.