Recent heeft Kia het motorenaanbod voor de XCeed crossover uitgebreid met een plug-in hybride. Is dit de crossover die je wil hebben? Autotijd deed een test met de XCeed PHEV Sense en zocht het uit.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De XCeed hoort bij de Ceed-familie en dat zie je meteen aan het ontwerp. Er is niets verkeerd mee, maar het blijft allemaal relatief braaf. De concurrentie in dit segment is ondertussen zo groot dat je wel een unieker design nodig hebt om de aandacht van klanten te trekken. Kia lijkt dit ondertussen zelf te beseffen want met hun nieuwste ontwerpen zoals de EV6 en Sportage slaan de Koreanen duidelijk een andere weg in.
De aandrijflijn van de XCeed PHEV bestaat uit een 1.6 GDi met 105 pk en een elektromotor van 61 pk. Zuiver elektrisch rijden is mogelijk over een afstand van maximaal 48 kilometer volgens de WLTP. Het systeemvermogen komt uit op 141 pk wat voldoende is. De voorwaarde is wel dat je het accupakket niet vergeet op te laden. De XCeed PHEV weegt namelijk zo’n 200 kilo meer dan de gewone benzineversie. Als je dan enkel moet rekenen op de benzinemotor, dan merk je dat 105 pk wat te weinig is. Verder verloopt de wisselwerking tussen de benzine- en elektromotor naadloos en ook de 6-traps DCT automaat doet zijn werk naar behoren.
Van de Ceed SW bestaat ook een plug-in hybride, maar de makkelijkere instap zal mensen toch vaak naar deze XCeed leiden. Bovendien voelt het interieur een stuk ruimer aan en ook de licht aflopende daklijn vormt voor passagiers achterin geen probleem. Het instrumentenpaneel van onze testwagen is digitaal (12,3-inch), maar op het scherm wordt wel een analoge snelheidsmeter nagebootst. Als je de Sport stand activeert verschijnt een andere lay-out waarbij de snelheid veel duidelijker wordt weergegeven. Dit zou wat ons betreft ook de standaard mogen zijn voor de andere rijmodi. Verder heeft de traditionele toerenteller plaatsgemaakt voor een meter die het verbruik aangeeft met drie zones: Charge, Eco en Power.
Het 10,25-inch touchscreen van het infotainmentsysteem reageert snel en is logisch ingedeeld. Bovendien behoudt Kia voldoende knoppen in het interieur zodat je de belangrijkste zaken tijdens het rijden blindelings kan bedienen.
Kia biedt de plug-in hybride XCeed aan in twee uitvoeringen, namelijk de Business Line en de Sense. Wij kregen de Sense uitvoering mee. Aan de buitenzijde is die te herkennen aan de grille in satijn chroom en zwart chroom. Binnenin beschik je naast het eerder besproken digitaal instrumentenpaneel onder meer over aluminium pedalen, een premium JBL audiosysteem met 10 speakers, verkeersbordenherkenning, waarschuwingen voor de dode hoek, een intelligente, handenvrije, elektrisch bedienbare achterklep en een bagagenet in de koffer.
Op het moment van publicatie van dit testverslag kan je de XCeed crossover bestellen vanaf 24.290 euro. Voor dat geld krijg je een 1.0 T-GDi benzinemotor met 120 pk en een handgeschakelde zesbak. De XCeed PHEV in Sense uitvoering kost minimaal 38.390 euro, maar is ook rijkelijk uitgerust.
De XCeed PHEV is een mooie optie voor mensen die op zoek zijn naar een plug-in hybride crossover. Dan moeten ze de XCeed wel eerst opmerken want in dit drukbevolkte segment springt het ontwerp er niet echt uit. Op heel wat vlakken hoort de XCeed PHEV zeker bij de betere middelmaat zonder echt in iets uit te blinken. Het gecombineerde vermogen van de benzine- en elektromotor is voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen, maar ook niet meer dan dat. Dagelijks de accu bijladen is wel de boodschap want met 105 pk schiet de benzinemotor alleen toch wat te kort.
Pluspunten
- Erg zuinig
- Sense uitvoering is rijkelijk uitgerust
Verbeterpunten
- Betere middelmaat, maar springt nergens bovenuit
- Combineer elektromotor met krachtigere benzinemotor
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Kia XCeed. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.