Wie Lexus zegt denkt waarschijnlijk meteen aan hybrides, maar voor de nieuwe NX gaat het Japanse merk een stap verder. Het brengt de SUV namelijk ook als 450h+ op de markt, een plug-in hybride met 309 pk. Weet Lexus ook met deze aandrijflijn te overtuigen? Autotijd doet de test.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De eerste generatie van de NX werd al snel het best verkopende model voor Lexus in Europa. Toch viel het opvallende design niet bij iedereen in de smaak. Dat lijkt ook Lexus zelf te beseffen want hoewel de basisingrediënten voor het ontwerp dezelfde blijven, is het uiteindelijke resultaat een stuk terughoudender. Zo is de Spindle-grille mooier geïntegreerd in de voorzijde, worden de wielkasten minder geprononceerd en zijn de vouwen in de flanken een stuk minder scherp. Ook maakt de aparte dagrijverlichting van de vorige NX voortaan gewoon deel uit van de koplampen. Achteraan volgt Lexus enkele huidige trends, met name de komst van een doorlopende lichtbalk en een uitgeschreven merknaam ter vervanging van het merklogo.
Terwijl het exterieur evolueert durven we binnenin gerust spreken over een revolutie, vooral op vlak van het infotainmentsysteem. De onhandige touchpad op de middenconsole verdwijnt naar de prullenmand, voortaan bedien je alles via een touchscreen van 9,8- of zelfs 14-inch zoals in onze testwagen. De schermkwaliteit is uitstekend en de menustructuur is logisch opgebouwd. Apple CarPlay en Android Auto zijn desgewenst ook van de partij. Tenslotte nog een pluim voor de integratie van fysieke draaiknoppen in het scherm om de temperatuur te regelen. Kijk goed andere premium merken, zo kan het dus ook …
Met de deurklinken is ook iets interessants aan de hand. Lexus kiest namelijk voor elektronische exemplaren die je simpelweg indrukt om uit te stappen (zie 3:35 in onze videoreview). Passeert er trouwens net een fietser, dan zal je de deur niet kunnen openzwaaien. Veilig en handig dus, een mens vraagt zich af waarom dit nooit eerder is uitgevonden.
Een stuk minder overtuigend vinden we de naamloze knoppen op het stuur. De functie van deze knoppen hangt af van het menu dat je selecteert. Enkel wanneer je je vinger over deze knoppen beweegt wordt het symbool van de bijhorende functie afgebeeld op het head-up display (zie 3:45 in onze videoreview). Dat klinkt interessant op papier, maar in praktijk konden we er niet echt aan wennen.
Onze testwagen is een NX Privilege Line, het meest luxueuze uitrustingsniveau met een volledig lederen interieur en zeer mooie materialen. Het geheel straalt kwaliteit uit en voelt ook zo aan. Ook passagiers achterin hebben niets te klagen. Zowel de hoofd- als beenruimte volstaan ruimschoots. In de koffer is plaats voor 549 liter aan bagage. De laadkabels kan je gelukkig kwijt in een aparte ruimte onderin.
De aandrijflijn van de NX 450h+ bestaat uit een 2.5 liter benzinemotor met 185 pk en twee elektromotoren met een totaal vermogen van 236 pk. Het systeemvermogen bedraagt 309 pk en wordt standaard verdeeld over de vier wielen. Onderin zorgt een lithium-ion accupakket van 18,1 kWh voor een elektrisch rijbereik tussen 69 en 76 kilometer. De elektrische topsnelheid blijft beperkt tot 135 km/h.
Zoals dat hoort bij een plug-in hybride rijden we het merendeel van onze kilometers elektrisch. Zodoende beschikken we over 236 pk via twee elektromotoren. Dat blijkt ruim voldoende te zijn voor vlotte acceleraties en dat in alle stilte. Los van de stille elektromotoren houdt de NX namelijk ook mogelijke wind- en rolgeluiden keurig tegen.
Die rust staat wel in schril contrast met de verbrandingsmotor die in actie schiet (ja, ook in elektromodus) wanneer je het gaspedaal te enthousiast indrukt. Het typische gebrom van de CVT-automaat (zie 5:36 in onze videoreview) doet ons zowaar uitkijken naar een volledig elektrische NX.
Mede door die CVT-automaat, maar ook dankzij de algemene sfeer in het interieur wordt al vanaf de eerste kilometers duidelijk waarvoor deze SUV bedoeld is. Dat is niet sportief accelereren of bochten nemen aan hoge snelheden, maar wel in alle rust en comfort elektrisch cruisen. De aanwezige Sport-modus past naar onze mening dan ook niet bij het karakter van de NX en bleef na een korte test compleet werkloos gedurende de rest van onze testweek.
De technische fiche van de NX 450h+ belooft een elektrisch rijbereik tussen 69 en 76 kilometer. 65 kilometer is in praktijk zeker haalbaar, maar wat ons betreft mag 100 kilometer bij premium modellen de norm zijn. Mercedes bewijst ondertussen met de GLC 300 e dat dit kan. Hopelijk schakelt Lexus binnenkort op dit gebied dus nog een versnelling hoger.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraagt Lexus minimaal 51.750 euro voor de nieuwe NX. Het gaat dan om de hybride NX 350h met voorwielaandrijving. Diezelfde 350h is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving vanaf 57.550 euro.
Kies je voor de plug-in hybride NX 450h+, dan betaal je minimaal 70.350 euro. De prijzen voor de geteste NX 450h+ Privilege Line starten bij 76.550 euro. Dat zijn stevige bedragen, maar gelet op de uitgebreide standaarduitrusting zijn die prijzen eigenlijk vergelijkbaar met plug-in hybrides van andere premium merken.
Lexus gooit hoge ogen met de nieuwe NX 450h+. Met een knap exterieurdesign, een modern en kwalitatief zeer hoogstaand interieur en uitstekende rijprestaties voert Lexus de druk op concurrenten zoals Mercedes en BMW stevig op. De luidruchtige CVT-automaat is een kleine domper op de stille feestvreugde, maar wie rustig accelereert zal hiervan in elektromodus geen hinder ondervinden. Naar de toekomst toe hopen we dat Lexus het elektrisch rijbereik van de NX plug-in hybride nog wat vergroot. Tot die tijd beschikt de NX 450h+ echter al over voldoende troeven om de verkopen van zijn voorganger ruimschoots te overtreffen.
Pluspunten
- Interieurkwaliteit + comfort
- Werking infotainmentsysteem
- Uitgebreide standaarduitrusting
Verbeterpunten
- Elektrisch rijbereik
- Geluid CVT automaat
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Lexus NX. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.