Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 03-10-2021

De CX-5 is en blijft één van de belangrijkste modellen voor Mazda wereldwijd. Ook in België weet de SUV heel wat mensen te charmeren. Hoog tijd om uit te zoeken waaraan de CX-5 zijn succes te danken heeft.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

De huidige generatie van de CX-5 kwam in 2017 op de markt. Dankzij de tijdloze Kodo-designtaal oogt de SUV echter nog even fris als bij zijn debuut. Nergens zijn overbodige lijnen of vouwen in het koetswerk te bespeuren, alles is mooi in balans en over elke lijn lijkt uitvoerig nagedacht te zijn.

Voor modeljaar 2022 geeft Mazda het exterieur trouwens een kleine update. De verlichting en grille zijn net wat anders ontworpen, maar het tijdloze karakter van de SUV blijft volledig behouden. Meer details en foto’s vind je in onze nieuwsrubriek.

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)


Interieur met nieuw infotainmentsysteem

Terwijl sommige merken hun interieurs volproppen met drukke designelementen is Mazda de laatste jaren een kei in het creëren van een soort oase van rust met een premium uitstraling. Geen harde plastics, wel mooie, zachte materialen op en rond het dashboard. De ergonomie is ook uitstekend, alles is aanwezig op de plaats waar je het verwacht.

In 2020 kreeg het interieur nog een opfrisbeurt met als belangrijkste nieuws een aangepast infotainmentsysteem. Het 8-inch scherm heeft plaatsgemaakt voor een 10,25-inch display. Geen touchscreen overigens, Mazda kiest als bediening voor een handige draaiknop op de middenconsole. Voor de menu’s van het infotainment geldt hetzelfde als voor de rest van het interieur. Geen schreeuwerige lay-out, maar wel een eenvoudige keuzelijst waarin je snel de gewenste functies vindt. Verder is het systeem compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)

Ergonomie en ruimte

Bij updates van het interieur is het tegenwoordig steeds bang afwachten hoe het merk de klimaatregeling integreert. Mazda houdt gelukkig vast aan een handige bedieningsunit met fysieke knoppen.

Ook voor passagiers achterin voldoet de CX-5 aan de eisen binnen dit segment. Zowel aan hoofd- als beenruimte is geen gebrek. Met een koffervolume van 506 liter raak je al je boodschappen makkelijk kwijt. Volstaat dat niet, dan klap je gewoon de achterbank neer zodat de kofferinhoud toeneemt tot 1.620 liter.

Kortom, binnenin zijn er weinig zaken af te keuren aan deze CX-5, met uitzondering van een aantal kleinigheden. Zo had het infotainmentscherm iets minder ver op het dashboard mogen staan voor een betere leesbaarheid van bijvoorbeeld de navigatie. Verder zou het ook helpen om voor een iets hoger scherm te kiezen en dit een paar graden naar de bestuurder toe te draaien.

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)


Motoren

Onze testwagen is uitgerust met een 2.0 SKYACTIV-G benzinemotor met 163 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. Het maximumkoppel bedraagt 213 Nm. Zij die wat meer power verwachten kunnen doorsparen voor een benzineversie met 194 pk. Dieselrijders zijn dan weer aangewezen op de Skyactiv-D met 150 of 184 pk. Al deze motoren zijn beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving, met uitzondering van de Skyactiv-D met 184 pk. Die laatste komt steeds met vierwielaandrijving.

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)

Rijden

Bij de ontwikkeling van de CX-5 werd duidelijk veel aandacht besteed aan het rijgedrag en onderstel. De besturing is zeer direct en gebeurt met veel gevoel. Bovendien beschikt onze testwagen over een manuele versnellingsbak, een aanrader wat ons betreft.

Hoewel de 2.0 Skyactiv-G over een nette 163 pk beschikt, blijft het natuurlijk een turboloze motor en dat merk je wel op de snelwegen. Acceleraties en inhaalmanoeuvres gaan wat minder vlot dan bij de meeste concurrenten. Van een SUV met dit rijgedrag verwacht je toch wat meer pit.

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag is de CX-5 beschikbaar vanaf 29.790 euro. Voor dat bedrag krijg je de Skyactiv-G met 163 pk, een manuele zesbak en voorwielaandrijving. Ga je voor deze motorisatie in combinatie met de Takumi uitvoering, dan betaal je minimaal 37.890 euro. De duurste uitvoering is de Skyactiv-D Takumi, een dieselversie met 184 pk, een 6-traps automaat en vierwielaandrijving. Deze heeft een prijskaartje van minstens 46.190 euro.

Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)

Conclusie

De Mazda CX-5 blijft nog steeds een aanrader voor mensen die het praktische van een SUV willen combineren met rijplezier. Enkel bij acceleraties mist de 2.0 Skyactiv-G benzinemotor wat pit. De CX-5 beschikt anno 2021 echter over voldoende andere troeven om mee uit te pakken. Een mooi interieur met hoogwaardige materialen, een nieuw infotainmentsysteem en niet te vergeten, het stijlvolle ontwerp dat voor modeljaar 2022 zelfs nog verder werd verfijnd.

Pluspunten
- Tijdloos ontwerp
- Materiaalgebruik interieur
- Rijgedrag

Verbeterpunten
- Pit bij acceleraties
- Hoger infotainmentscherm en naar bestuurder toe draaien


Rijtest Mazda CX-5 Skyactiv-G met 163 pk (2021)

Bekijk hieronder onze video voor de Mazda CX-5. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Mazda CX-5 POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN