Dat zakelijke klanten van Mazda snakten naar een plug-in hybride mag ondertussen wel duidelijk zijn. De nieuwe CX-60 stootte namelijk meteen de CX-5 van de troon als meest verkochte Mazda in België. Is die populariteit terecht? Autotijd deed de test.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Het design heeft Mazda alvast goed voor elkaar. De Japanners houden vast aan hun Kodo-designtaal met hier en daar een moderne twist. Kijk bijvoorbeeld maar naar de koplampen met een fijne strook dagrijverlichting tussen de uiteinden van de grille. In profiel oogt de SUV veel imposanter dan de CX-5. Dat heeft niet alleen te maken met de forsere lengte (+20 cm), maar ook met de lange en hoge motorkap. Onder die motorkap vinden we trouwens een aandrijflijn die in de lengterichting geplaatst is.
Ook fijn om te zien is dat Mazda opnieuw afstapt van de overdreven grote kunststof beschermpanelen die op de CX-30 werden geïntroduceerd. Bij de Takumi uitvoering van onze testwagen zijn de wielkasten en zijschorten zelfs geheel meegespoten in de koetswerkkleur (Rhodium White) met een zeer fraai eindresultaat.
Het interieur laat meteen een degelijke indruk na, een premium indruk zelfs. Overal waar je kijkt zie je hoogwaardige materialen en kwalitatieve fysieke knoppen. De keuze voor fysieke knoppen geeft al aan dat Mazda goed heeft nagedacht over de ergonomie. Zo kan je het infotainmentsysteem enkel bedienen via een draaiknop op de middentunnel. Ouderwets volgens sommigen, zeer gebruiksvriendelijk volgens ons. Desondanks is het centrale scherm wel degelijk een touchscreen. Koppel je smartphone met Apple CarPlay of Android Auto en plots kan je wel naar hartenlust swipen en vingerafdrukken achterlaten op het scherm. Hou er wel rekening mee dat het scherm ver naar achter op het dashboard staat waardoor de draaiknop op de middentunnel ook dan onze voorkeur blijft genieten. Tenslotte nog een duimpje omhoog voor de speciale stiksels van de bekleding op het dashboard aan passagierszijde. Die krijg je wel enkel op de Takumi (lees: duurste) uitvoering.
Her en der horen we enkele opmerkingen over de beenruimte achterin. Naar onze mening volstaat die nochtans, maar oordeel vooral zelf via onze videoreview (1:37) onderaan dit artikel. Achterin instappen is trouwens zeer makkelijk dankzij de breed openzwaaiende achterportieren. Verder is de hoofdruimte meer dan oké. Onze testwagen beschikt ook over een panoramisch schuifdak, een optie van 1.400 euro.
Met 477 liter doet de CX-60 het net een tikkeltje beter dan zijn Duitse concurrenten. De plug-in hybride varianten van de BMW X3 en Mercedes GLC zijn goed voor respectievelijk 450 en 470 liter. Mazda vermeldt trouwens in de specificaties een kofferinhoud van 570 liter, maar een gedeelte daarvan bevindt zich onder de laadvloer waar onder meer de brandblusser bevestigd is en je niet meer dan een laadkabel kwijt kan.
Onder de motorkap van deze CX-60 plug-in hybride ligt een 2.5 liter viercilinder benzinemotor met 192 pk. Die wordt bijgestaan door een elektromotor met 136 pk waardoor het systeemvermogen oploopt tot 327 pk. Dankzij een accupakket van 17,8 kWh belooft Mazda een elektrisch rijbereik van 63 kilometer. AC-laden kan aan 7,2 kW en neemt maximaal zo’n 2u20 in beslag.
Overigens blijft dat niet de enige aandrijflijn voor de Mazda CX-60. Momenteel kan je de SUV al configureren met twee nieuwe zescilinder dieselmotoren, beide milde hybrides met 200 pk en achterwielaandrijving of 254 pk en vierwielaandrijving. Binnenkort wordt daar nog een zes-in-lijn benzinemotor aan toegevoegd.
Over Mazda’s hoor je vaak dat ze zeer prettig sturen. We waren dan ook benieuwd of het Japanse merk die reputatie hoog kan houden bij een SUV met een gewicht van twee ton. Om meteen het antwoord te geven: dat valt goed mee. De enige momenten waarop het gewicht de SUV parten speelt is bij verkeersdrempels. Vooral de achteras blijft daar net te lang op en neer deinen. In bochten ligt de Mazda CX-60 dan weer zeer stabiel op de weg zonder dat dit ten koste gaat van het algemeen rijcomfort. De besturing is bovendien voldoende direct waardoor de SUV je als het ware uitnodigt tot een sportievere rijstijl dan we in deze klasse gewend zijn.
Voor die sportievere chauffeurs voorziet Mazda een Sport rijmodus. Je beschikt dan maximaal over 327 pk zodat acceleraties en inhaalmanoeuvres bijzonder vlot gaan. Helaas komt dat het verbruik niet ten goede. Wij noteerden al snel een gemiddelde van 34 kWh/100 km en 7,9 l/100 km.
Uiteraard is deze CX-60 PHEV in de eerste plaats bedoeld om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Daarbij belooft Mazda een verbruik van 17,1 kWh/100 km. Helaas valt dat in praktijk wat tegen. Tijdens de, weliswaar koude, testweek was 24,1 kWh/100 km onze beste score. Daarmee duikt het elektrisch rijbereik in praktijk (in winterse omstandigheden) onder 50 kilometer.
Een andere opmerking betreft de wisselwerking tussen de elektromotor en benzinemotor. Bij de meeste merken moet je vaak je oren spitsen om de benzinemotor te horen starten. Bij de CX-60 gebeurt dat redelijk luidruchtig en ook de eerste tussenkomst van de benzinemotor gaat niet altijd even vlot.
Op het moment van deze test kan je de Mazda CX-60 plug-in hybride bestellen vanaf 50.890 euro. Gaat je voorkeur naar het Takumi uitrustingsniveau van onze testwagen, dan betaal je minimaal 57.990 euro. Dat zijn relatief gezien bijzonder scherpe prijzen. Voor een BMW X3 xDrive30e betaal je bijvoorbeeld minstens 66.650 euro en voor de eerder geteste Lexus NX 450h+ passeer je zelfs de grens van 70.000 euro. Ook bij Mercedes starten de prijzen voor de GLC 300 e 4MATIC pas bij 72.358 euro, al krijg je daarvoor wel een groot elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer in de plaats.
Ondertussen zijn ook de prijzen van de CX-60 dieselvarianten bekend. De versie met 200 pk en achterwielaandrijving verandert van eigenaar vanaf 47.290 euro. De krachtigere variant met 254 pk en vierwielaandrijving kost minstens 52.290 euro.
De CX-60 PHEV is Mazda’s eerste plug-in hybride, maar het merk slaagt erin om meteen een interessant alternatief aan te bieden voor de traditionele Duitse premiummerken. We waarderen vooral het tijdloze Kodo-design, de fijne rijeigenschappen, een subliem interieur en de scherpe prijszetting. Het verbruik valt dan weer wat tegen, nochtans toch een belangrijk onderdeel van elke plug-in hybride.
De pientere zakelijke rijder zal zich de aankoop van een Mazda CX-60 PHEV in december of ten laatste voor juli 2023 zeker niet beklagen. De echte liefhebber wacht wellicht beter op de komst van de gloednieuwe zes-in-lijn benzine en dieselmotoren.
Pluspunten
- Knap Kodo-design
- Afwerking, materiaalkeuze en ergonomie interieur
- Zeer scherpe prijszetting
Verbeterpunten
- Hoog verbruik
- Wisselwerking benzine- en elektromotor
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Mazda CX-60. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.