Hoewel Mazda niet echt overtuigd lijkt van de elektrische wagen met zijn zware batterijen was daar vorig jaar toch plots de elektrische MX-30. Een verplicht nummer van Mazda om aan de strenge uitstootnormen te voldoen of is het meer dan dat? Autotijd zocht het uit.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De MX-30 staat op hetzelfde platform dan de CX-30, maar qua design kunnen beide crossovers niet meer van elkaar verschillen. Vooraan zien we een kleine grille die geflankeerd wordt door de typische, ranke Mazda-koplampen. Aan de zijkant wordt het helemaal interessant met zogeheten suicide-doors, grote kunststof panelen onderaan, een zwart dak, een grijze A- en C-stijl en nog een zilverkleurig accent in de C-stijl.
Het valt ook op hoe lang de motorkap van de MX-30 is in vergelijking met andere elektrische wagens. Daar is echter een goede reden voor want in thuisland Japan staat de MX-30 ook als milde hybride in de showrooms. Er moest dus voldoende plaats zijn voor een benzinemotor. Jammer genoeg betekent dat ook dat de MX-30 geen extra bagageruimte heeft onder de motorkap. De laadkabels moet je dus in de koffer opbergen.
Wie hoopt op wat mogelijkheden op vlak van motorisaties en accupakketten voor de Mazda MX-30 moeten we teleurstellen. Mazda biedt de MX-30 in België uitsluitend aan met een 145 pk sterke elektromotor en een accupakket van 35,5 kWh. Waarom geen groter accupakket? Wel, Mazda stelt dat de productie en recyclage van batterijen een grote impact hebben op het milieu. Bovendien is de batterij het duurste onderdeel van de wagen en Mazda wil het prijskaartje van de MX-30 bereikbaar houden voor het doelpubliek.
Die batterij brengt ons naadloos bij het rijbereik van de MX-30. Volgens de WLTP-testmethode is een rijbereik van precies 200 kilometer mogelijk, al wordt er snel bij verteld dat in de stad 262 kilometer ver kan gereden worden op één laadbeurt. In de zomer met de airco aan zoals tijdens onze testperiode of op een koude winterdag haal je dat opgegeven rijbereik echter niet dus hou daar rekening mee. De MX-30 moet dan ook niet bekeken worden als een wagen voor iemand die dagelijks half België doorkruist. Rijdt je echter dagelijks niet meer dan 150 kilometer (en dat is de overgrote meerderheid in België) dan is deze elektrische crossover zeker het overwegen waard.
Laden kan thuis aan het stopcontact of via een snellader aan maximaal 50 kW. Dat laatste is best zwak. Snelladen aan 100 kW mogen we anno 2021 toch wel mogen verwachten, zeker om het gemis van een grotere batterij te compenseren.
De suicide doors van de MX-30 doen ons even terugdromen naar die geweldige RX-8, maar praktisch is het niet. Zo moet je eerst de deur vooraan openen, pas dan kan de achterdeur open. Bovendien ondervonden we dat passagiers groter dan 1 meter 80 zich toch niet zo makkelijk op de achterbank kunnen laten zakken.
Mazda scoort met het interieur van de MX-30. Niet alleen omwille van het gebruik van eco-friendly materialen zoals vegan leder en deurpanelen uit gerecycleerde petflessen, maar ook omwille van de indeling en afwerking. Mazda heeft ervoor gekozen om het 8,8-inch scherm voor het infotainmentsysteem ver naar voren te plaatsen op het dashboard. De bediening gebeurt dan ook niet via een touchscreen, maar wel met een draaiknop op de middenconsole. Het systeem reageert snel en werkt perfect. Na een dag kan je blindelings navigeren doorheen de menu’s zonder je blik af te wenden van de weg.
Voor de climate control voorziet Mazda wel een touchscreen, maar aan weerszijden van het scherm zijn ook knoppen aanwezig voor dezelfde functies. De gulden middenweg wat ons betreft.
Tenslotte nog een leuk weetje. Rond de middenconsole en in de deurpanelen vind je enkele opvallende accenten in kurk. Dat is een verwijzing naar Mazda’s verleden. In 1920 werd het bedrijf namelijk opgericht als kurkproducent in Hiroshima onder de naam "Toyo Cork Kogyo".
Elektrische auto’s staan bekend om hun snelle sprintcijfers. Bij de MX-30 hoef je op dat vlak geen records te verwachten. Mazda geeft een sprinttijd van 0 naar 100 km/u op van 9,7 seconden. De crossover voelt echter sneller aan en op geen enkel moment tijdens een rit mis je extra pk’s.
Het ontbreken van een verbrandingsmotor maakt dat je binnen geen motorgeluid hoort. Het is echter nooit volledig stil want Mazda heeft voor een kunstmatig motorgeluid gezorgd. Zelf hebben we dit nooit als storend ervaren. Is deze soundtrack echter niet jouw ding, dan heb je pech want uitschakelen is niet mogelijk.
Hoe de MX-30 reageert op het gaspedaal hangt af van de flippers achter het stuur. Daarmee kan je in vijf standen de mate van remgeneratie instellen. Jammer genoeg wordt bij elke nieuwe opstart opnieuw de middelste stand geselecteerd. Na enkele ritten lieten we de peddels dan ook al snel met rust. One pedal driving zit er trouwens ook in de hoogste stand niet in.
Een groot accupakket zorgt voor een enorme toename van het gewicht van de wagen. In dat opzicht is de kleine batterij van de MX-30 een zegen. Met 1,6 ton is deze crossover uiteraard nog steeds geen pluimgewicht, maar Mazda heeft wel de gekende rijdynamiek van hun andere modellen weten te behouden.
Zoals eerder vermeld biedt Mazda de MX-30 aan met één motor en accupakket, maar er zijn wel drie uitrustingsniveaus. Op het moment van deze rijtest betaal je voor de Skymove 33.490 euro. Een trede hoger staat de Skydrive met een prijs vanaf 35.790 euro. De topversie is de Skycruise die te bestellen is vanaf 37.790 euro.
De elektrische MX-30 is een wagen die we elke testdag meer en meer ging appreciëren. Zijn strak ontwerp, mooi interieur en dynamisch rijgedrag maken van de crossover een plezier om mee te rijden. Het beperkte rijbereik kan klanten afschrikken, ook al rijdt de gemiddelde Belg dagelijks slechts 50 kilometer. Is de kleinere batterij geen issue voor jou en wil je elektrisch rijden, dan is deze MX-30 zeker te overwegen.
Pluspunten:
- Eigenzinnig ontwerp
- Mooi strak interieur
- Dynamisch rijgedrag
Verbeterpunten:
- Geen keuze voor grotere batterij
- Instappen achterin niet erg makkelijk voor grotere personen
- Instelling regeneratief remmen keert bij elke herstart terug naar middelste stand
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Mazda MX-30. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.