Hoewel heel wat mensen de laatste jaren overschakelen naar een SUV blijft het segment van de traditionele stationwagons wel belangrijk. Zo ook voor Mercedes dat uitpakt met een gloednieuwe C-Klasse Break. Wij gingen op pad met de C 200, een benzineversie met mild hybrid technologie.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Het design van de vorige C-Klasse Break viel in de smaak bij het brede publiek. Veel hoefde de designafdeling dus niet te wijzigen. In profiel lijkt de C-Klasse Break zelfs als twee druppels water op zijn voorganger. Vooraan sluit het model opnieuw mooi aan bij de rest van het gamma dankzij kleinere koplampen en een trapeziumvormige grille die als het ware 180 graden werd gedraaid en zo breder is aan de onderzijde. Verder is de ledverlichting een stuk verfijnder dan voorheen.
Als je naast de C-Klasse staat lijkt de wagen net iets imposanter dan zijn voorganger. Dat kan verklaard worden de gewijzigde afmetingen. Zo is de C-Klasse Break 5 centimeter langer en 1 centimeter breder geworden.
Terwijl het exterieur een zachte evolutie is kunnen we binnenin toch spreken van een kleine revolutie. Verantwoordelijk daarvoor is de komst van een 11,9-inch touchscreen voor het MBUX-infotainmentsysteem. De vorige C-Klasse moest het nog stellen met een kleiner scherm dat je weliswaar ook kon aanraken, maar dan zonder resultaat. Het infotainment bedienen via een draaiknop was met andere woorden je enige optie. Mercedes heeft het touchscreen mooi binnen handbereik gepositioneerd en licht naar de bestuurder toe gedraaid. Geen gedoe met kleine icoontjes, elk menu is voldoende groot en dus ook tijdens het rijden vlot te bedienen. Zelfs de met uitsterven bedreigde fysieke knoppen voor de klimaatregeling hebben we niet gemist en dat is veelzeggend.
Hoewel het touchscreen de show steelt blijven heel wat elementen uit het interieur van de vorige generatie aanwezig. Kijk maar naar de ronde ventilatieroosters of de bediening voor de zetels in de deur. Op die manier is de C-Klasse een perfecte mix van oud en nieuw. Of toch quasi perfect want de harde plastics onderaan de deurpanelen vergallen het premium feestje. Ook even wennen is de nieuwe hendel om de deur te sluiten wanneer je instapt. Mercedes heeft de traditionele schuine hendel vervangen door een volledig horizontaal element dat echter iets te dik is om goed vast te grijpen.
Achterin is het eveneens aangenaam vertoeven. De toegenomen lengte zorgt voor 2 centimeter extra beenruimte en ook de hoofdruimte voldoet aan de verwachtingen. Verder wordt de C-Klasse Break in tegenstelling tot de nieuwe Berline wel praktischer dan voorheen. De kofferruimte bedraagt nu namelijk 490 liter (+30 l). Wie meer bagageruimte wil kan uiteraard nog steeds de achterbank neerklappen.
Onze testwagen is de C 200 met een 1.5 liter viercilinder benzinemotor en mild hybrid technologie. Het vermogen bedraagt 204 pk en het maximumkoppel is vastgelegd op 300 Nm. Manueel schakelen is voltooid verleden tijd in de C-Klasse. Een 9-traps automaat heeft die taak overgenomen. Het WLTP-verbruik van de C 200 ligt tussen 6,9 en 7,4 l/100 km. De gecombineerde CO2-uitstoot varieert van 150 tot 168 g/km.
Al na een paar kilometer wordt duidelijk hoe comfortabel deze C-Klasse is, precies zoals je van Mercedes verwacht. Oneffenheden in het wegdek worden nagenoeg perfect weggewerkt. Ook de geluidsisolatie is merkbaar beter dan bij de vorige generatie, daar hebben de Duitsers duidelijk zwaar op ingezet.
Hoewel de technische specificaties bewijzen dat de C 200 over 204 pk beschikt is het soms wat zoeken naar die laatste paarden. Dat verandert enigszins wanneer je de rijmodus wijzigt naar Sport of Sport+. Toch past de Comfort stand eigenlijk veel beter bij het karakter van de C-Klasse. Comfortabel cruisen over lange afstanden, daar is deze C-Klasse Break een kei in.
Het valt op dat Mercedes de C-Klasse Break hoger in de markt zet dan zijn naaste concurrenten. Zo vind je geen instapmodel onder 40.000 euro. In die prijsklasse hebben de 3 Reeks Touring en A4 Avant dus het rijk voor zich alleen. Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraagt Mercedes minimaal 45.012 euro voor de nieuwe C-Klasse Break. Het gaat dan om een C 180 Business Line met 170 pk. Voor de C 200 betaal je minstens 49.247 euro.
Bij onze testwagen werden heel wat opties aangevinkt wat zich vertaalt in een prijskaartje van zo maar even 66.217 euro. Je krijgt er uiteraard wel veel voor terug: sportieve AMG Line aankleding, sportzetels, een Burmester Surround sound system, donkergetinte zij- en achterruiten, 19-inch velgen, ambient lighting, verwarmde zetels vooraan, Driving Assistance Package Plus, nightpakket, enz.
De nieuwe Mercedes C-Klasse Break zet op heel wat vlakken een flinke stap vooruit. In die mate zelfs dat we durven spreken van een mini S-Klasse. Een stijlvol interieur met een perfecte balans tussen bekende en nieuwe elementen, een fijne besturing en zeer goede ophanging. Wel even opletten bij het aanvinken van opties. Voor je het weet stel je een C-Klasse Break samen van meer dan 50.000 euro.
Dan nog even specifiek over de C 200. Zouden we deze versie aanbevelen? Het eerlijke antwoord is neen. De reden daarvoor is de recent voorgestelde C 300 e plug-in hybride. Die beschikt niet alleen over een systeemvermogen van 313 pk en 500 Nm koppel, maar pakt ook nog eens uit met een elektrisch rijbereik van 100 kilometer. Zakelijke rijder, waar wacht je nog op?
Pluspunten
- Zeer fraai interieur
- Geluidsisolatie
- Comfortabel cruisen
Verbeterpunten
- Harde plastics onderaan deurpanelen
- Prijzig
Bekijk hieronder onze video's voor de Mercedes C-Klasse Break. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.