Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 05-12-2022

Met de C 300 e introduceerde Mercedes dit jaar een fiscaal interessante uitvoering van de nieuwe C-Klasse. Is deze plug-in hybride een voltreffer? Autotijd deed de test.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

De nieuwe C-Klasse Break duikt ondertussen al vaak op in het straatbeeld en dus kent het design ondertussen geen geheimen meer. Mercedes koos voor een zachte evolutie ten opzichte van de vorige generatie. Vooraan springen de fijnere koplampen en trapeziumvormige grille in het oog. Achteraan is de chroomstrip tussen de achterlichten verdwenen. Staar je verder niet blind op de sportieve dubbele uitlaat onderaan de achterbumper. Net als bij de vorige generatie gaat het helaas om een sierelement.

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)


Interieur

Nog voor je de motor start maakt de C-Klasse Break al indruk met zijn nieuwe interieur. De zwarte Artico lederen zetels zitten meteen perfect en de materialen die je omringen zijn vrijwel allemaal van een uitstekende kwaliteit. Meer dan ooit mogen we voorin spreken van S-Klasse niveau in een C-Klasse. Wil je toch iets negatiefs horen, dan zouden we de harde plastics onderaan de deurpanelen vermelden.

Het MBUX-infotainmentsysteem werkt erg vlot via het verticale touchscreen. Onze initiële twijfelachtige blik richting de klimaatregeling blijkt onterecht. Opvallend toch dat Mercedes net als andere merken geen knoppen meer voorziet voor de klimaatregeling, maar dat de bediening hier desondanks wel vlot verloopt terwijl we daar elders vaak klachten over hebben. De positionering en grootte van het touchscreen maken daarbij het verschil.

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)

Ook achterin is het aangenaam vertoeven. Je krijgt een zee van beenruimte en ook de hoofdruimte volstaat. Wel jammer van de hoge transmissietunnel voor een eventuele derde passagier op de achterbank. Hou ook rekening met de kleinere koffer. Waar een gewone benzineversie goed is voor 490 liter moet je bij deze plug-in hybride C-Klasse genoegen nemen met 360 liter. Er is ook geen aparte ruimte voorzien om de laadkabel op te bergen. Uiteraard kan je de achterbank wel neerklappen zodat het koffervolume toeneemt tot 1.375 liter.

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)


Aandrijflijn

De C-Klasse C 300 e combineert een benzinemotor van 204 pk met een elektromotor van 129 pk. Het resultaat is een systeemvermogen van 313 pk. Schakelen gebeurt zoals bij elke C-Klasse via een 9-traps automaat. Dankzij een accupakket van 25,4 kWh kan deze plug-in hybride uitpakken met een rijbereik van zo’n honderd kilometer. Het gecombineerde verbruik blijft beperkt tot 0,6 à 0,8 l/100 km. Rijdt je zuiver elektrisch, dan ligt het gecombineerde elektrisch verbruik tussen 19,9 en 21,7 kWh/100 km. De batterij opladen kan aan 11 kW. Een sprint van 0 naar 100 km/h is mogelijk in 6,2 seconden en de topsnelheid bedraagt op 240 km/h.

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)

Rijden

Uit onze eerdere test met de C 200 bleek de C-Klasse vooral een comfortabele stationwagon te zijn die ook op bochtige wegen best prettig stuurde. De vraag is nu of dit ook geldt voor de C 300 e die door zijn grote batterij toch zo’n 400 kilogram meer meezeult. Wel, bij Mercedes lijken ze hun huiswerk goed gemaakt te hebben want dat valt in praktijk reuze mee. Je merkt het extra gewicht eigenlijk enkel als je overdreven sportief rijdt.

En hoewel de C 300 e best prettig klinkt als je het gaspedaal enthousiast indrukt, nodigt deze plug-in hybride toch eerder uit om comfortabel te cruisen. Dat heeft te maken met de uitstraling van het interieur, maar ook met de uitstekende geluidsisolatie en de ophanging die oneffenheden mooi opvangt. Om nog even op die geluidsisolatie in te gaan: zelfs in de stille elektromodus hoorden we amper wind- of rolgeluiden.

Voorzichtig omspringen met het gaspedaal is ook de boodschap als je de opgegeven verbruikscijfers wil benaderen. Wij kwamen uit op een gecombineerd verbruik van 13,9 kWh/100 km en 3,3 l/100 km.

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)

Prijzen

Op het moment van deze test vraagt Mercedes precies 61.710 euro voor de C-Klasse Break C 300 e Luxury Line. Kies je voor de AMG Line uitrusting, dan loopt het prijskaartje verder op tot 64.977 euro. Zijn voornaamste concurrent, de BMW 3 Reeks 330e, blijft een stuk bereikbaarder met een vanafprijs van 57.850 euro, maar moet het stellen met een elektrisch rijbereik van zo’n 60 kilometer.

Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)

Conclusie

Onze eerdere test met de C 200 benzineversie wees al uit dat Mercedes met de nieuwe C-Klasse Break een heel mooi pakket aanbiedt. Een modern en tijdloos exterieur in combinatie met kwalitatieve materialen en een puike ergonomie binnenin. De rijeigenschappen van de plug-in hybride hebben vrijwel niets te lijden onder het extra gewicht. Met zijn rijbereik van ongeveer 100 kilometer loopt Mercedes ver voor op de concurrentie. Zoek je dus nog snel een fiscaal interessante plug-in hybride break, dan is deze C 300 e gewoon de beste optie.

Pluspunten
- Materialen en ergonomie interieur
- Elektrisch rijbereik
- (nog even) Fiscaal interessant

Verbeterpunten
- Kleinere koffer
- Stevig geprijsd


Test Mercedes C-Klasse Break C 300 e (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Mercedes C-Klasse Break. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Mercedes C-Klasse Break C 300 e 2022 review

Mercedes C-Klasse Break C 300 e POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN