Geheel volgens de huidige trend zet MG voornamelijk in op crossovers en SUV's. Vandaag lanceert het merk echter de MG5, een wagen waarmee ze een heuse primeur te pakken hebben. Het gaat namelijk om 's werelds eerste elektrische break.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Hoewel de MG5 nu op de Belgische markt verschijnt is deze break niet geheel nieuw. Het gaat om een facelift van de MG5 die bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk al verkocht werd. Een vergelijking met die voorganger maakt meteen duidelijk dat MG grote stappen vooruitzet, niet in het minst op vlak van design. In plaats van een zwakke Volkswagen Passat-kopie beschikt de wagen nu over een eigen gezicht met moderne led-koplampen en enkele zwarte sierelementen die mooi contrasteren met de "Diamond Red" carrosseriekleur van onze testwagen. Een aanrader trouwens, die lakkleur.
Net zoals het exterieur werd het interieur van de MG5 grondig aangepakt. Met een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en 10,25-inch infotainmentscherm is de elektrische break volledig up-to-date. Het infotainmentsysteem durven we zelfs één van de beste in zijn segment te noemen. De strakke vormgeving, duidelijke menustructuur en snelle reactietijd overtuigen meteen. Ook op de middenconsole valt weinig aan te merken. Alles oogt strak en de bouwkwaliteit lijkt in orde. De interieurbekleding is standaard zwart. Voor het lichtgrijze interieur van onze testwagen betaal je 1.000 euro extra.
De MG5 is scherp geprijsd en ontsnapt daardoor niet aan wat harde plastics doorheen het interieur. Helaas stellen we ook vast dat de temperatuur uitsluitend te wijzigen valt via het touchscreen. MG voorziet nochtans enkele fysieke knoppen, hopelijk komt daar in de toekomst nog een knop bij. Zo kan je tijdens het rijden snel de temperatuur regelen zonder je blik van de weg te halen. Verder hadden de blauwe accenten (elektrisch weet je wel) wat ons betreft achterwege mogen blijven, al is het zeker niet storend.
Met een lengte van 4,6 meter is de MG5 actief aan de onderzijde van het C-segment. Daar merk je achterin echter weinig van. Zeker de beenruimte is royaal en ook de hoofdruimte volstaat ruimschoots. Het ontbreken van een transmissietunnel versterkt dat gevoel van ruimte nog. Enkel de voetruimte kan beter, een gevolg van het accupakket dat zich onderin de vloer schuilhoudt.
Een break blinkt traditioneel uit op vlak van kofferruimte. De cijfers lijken op zich inderdaad niet verkeerd met 479 liter en 1.367 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Jammer genoeg creëer je bij het neerklappen van die achterbank allesbehalve een vlakke laadvloer (Zie 1:40 in onze video review).
MG houdt het aantal uitvoeringen van de MG5 vrij beperkt. Zo kan je enerzijds kiezen tussen een Standard Range en Long Range en anderzijds tussen een Comfort en Luxury uitrusting. Dit heeft niet alleen een invloed op het batterijtype en rijbereik, maar ook op het vermogen van de break.
De 177 pk sterke Standard Range heeft een accupakket van 50,3 kWh wat leidt tot een rijbereik van zo’n 320 kilometer. De Long Range krijgt een accupakket van 61,1 kWh en kan daardoor rekenen op een rijbereik van 400 kilometer. Die waarden gelden overigens in combinatie met het Comfort uitrustingsniveau. Kies je voor de duurdere Luxury uitrusting, dan lever je zo’n 10 à 20 kilometer aan rijbereik in. De Long Range versies moeten verrassend genoeg tevreden zijn met een vermogen van 157 pk.
Ongeacht de versie blijven de prestaties van iedere MG5 gelijk. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 8,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 185 km/h. Het theoretisch verbruik schommelt tussen 17,5 en 18,4 kWh.
Het vermogen van 157 pk lijkt niet overdreven veel voor een elektrische break met een zwaar accupakket. Toch reageert de wagen zelfs in de Comfort stand al vinnig op het gaspedaal, terwijl je dan nog niet het volledige potentieel van de motor benut. Dat is pas het geval in de Sport stand.
Ook de ophanging heeft MG voortreffelijk afgesteld. Zowel bij lage snelheden als op snelwegen vormen oneffenheden geen enkel probleem. De geluidsisolatie zou wat beter kunnen. Wind- en rolgeluiden dringen namelijk iets te fel door in het interieur in vergelijking met andere elektrische wagens.
Minder enthousiast worden we van de klikgeluiden die om de zoveel minuten opduiken (zie vanaf 4:21 en 4:44 in onze video) en voelbaar zijn in het gaspedaal. Je voelt dat er technisch iets gebeurt, wat precies is ons echter niet duidelijk.
De MG5 is uitgerust met een KERS-systeem. Hiermee bepaal je de mate van regeneratief remmen. Een prima systeem dat makkelijk te bedienen is via een knop op de middenconsole. De wagen start echter telkens in stand twee. Liever zien we dat de wagen je favoriete stand onthoudt. In de sterkste stand rem je stevig af, al moet je nog steeds het rempedaal induwen om volledig tot stilstand te komen. One pedal driving is met andere woorden niet mogelijk.
Laden kan 3-fasig aan 11 kW wat anno 2022 als de standaard kan beschouwd worden. Snelladen kan ook. Zo laadt je de batterij op van 0 naar 80 procent in 40 minuten.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraagt MG minimaal 33.985 euro voor de MG5. Voor dat bedrag krijg je een Comfort Standard Range uitvoering. Wil je een groter rijbereik, dan betaal je 3.000 euro extra. Met het Luxury uitrustingsniveau wordt de break nog wat fraaier aangekleed. De vanafprijs bedraagt dan 35.485 euro.
MG heeft duidelijk zijn huiswerk gemaakt met de nieuwe MG5. Een fraai ontwerp, up-to-date interieur en goede rijeigenschappen maken van deze wagen een scherp geprijsd alternatief voor zijn elektrische concurrenten. Als break heeft de MG5 trouwens een niet te onderschatten USP. Het rijbereik van de Standard Range lijkt net wat aan de krappe kant, zeker in winterse omstandigheden. Wij zouden daarom voor de Long Range opteren die ondanks zijn lager vermogen identieke prestaties levert.
MG mikt met de MG5 ook op particulieren en dan wordt het verhaal wel een stuk moeilijker. Het prijsverschil met benzinewagens zoals de Fiat Tipo SW blijft daar bijzonder groot.
Pluspunten
- Fraai ontwerp t.o.v. voorganger
- Afstelling ophanging
- Up-to-date interieur en infotainment
Verbeterpunten
- Geen vlakke laadvloer
- Klikgeluiden voelbaar in pedalen
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de MG MG5. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.