General Motors voerde net de laatste testen uit met een geheel nieuwe Opel Corsa toen PSA het merk van de Amerikanen overnam. Bijgevolg startte meteen de ontwikkeling van een Corsa die zijn basis deelt met de Peugeot 208. De Corsa kwam uiteindelijk in 2019 op de markt en werd ook meteen gelanceerd als elektrische Corsa-e. Met die uitvoering gingen we op pad.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Qua proporties is de familieband met de Peugeot 208 vrij zichtbaar, maar verder heeft deze Corsa wel een geheel eigen design gekregen. Het probleem is dat we ondertussen de nieuwe Mokka en Astra al kennen. Twee modellen waarbij Opel ons verwende met een strak lijnenspel en de knappe Vizor-grille. Anno 2019 was helaas nog geen sprake van die nieuwe designtaal. Daardoor oogt de Corsa zowel voor- als achteraan wat braafjes. Het is niet dat er storende elementen te vinden zijn, maar even flitsend als bij de nieuwe Mokka en Astra is het hoegenaamd niet.
Overigens is het opvallend dat de elektrische variant nauwelijks te onderscheiden valt van de versies met verbrandingsmotor. Enkel de e-badge op de kofferklep en het ontbreken van een uitlaat verraden met welke versie je onderweg bent.
De designafdeling van Opel kreeg voldoende vrijheid voor het interieur. Wie dus geen fan is van de i-Cockpit van Peugeot, kan bij Opel terecht voor een opstelling waarbij het digitaal instrumentenpaneel wel gewoon zichtbaar is doorheen het stuurwiel. Verder oogt het interieur erg keurig met een groot infotainmentscherm en een traditionele (lees: handige) knoppencluster voor de verwarming.
Het infotainmentsysteem is niet heel erg uitgebreid, maar waarschijnlijk sluit je toch gewoon je smartphone aan. Het systeem is namelijk compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.
De Corsa-e is in de basis ontwikkeld met het oog op verbrandingsmotoren. Bijgevolg kan deze elektrische wagen niet profiteren van meer binnenruimte, iets waar elektrische wagens normaal in uitblinken. Dat merk je vooral achterin want de beenruimte is nogal krap.
De koffer biedt een laadruimte van 397 liter. De achterbank kan je wel neerklappen in 60/40 of 40/20/40 bij de hogere uitvoeringen. De duurdere uitvoeringen hebben bovendien een laadvloer in twee delen. Dit kan je in detail bekijken via onze video onder dit artikel (exterieur en interieur in detail).
De elektromotor van de Corsa-e beschikt over maximaal 136 pk en 260 Nm koppel. Het accupakket is goed voor 50 kW, voldoende om de Corsa-e een rijbereik te bezorgen van 337 kilometer volgens de WLTP. Snelladen kan tot 100 kW. Daarmee laadt je de batterijen in 30 minuten op tot minstens 80 procent.
Het rijbereik van 337 kilometer bleek te optimistisch tijdens onze testdag die bestond uit een mix van stadswegen, landelijke wegen en snelwegen. Opel is daar trouwens zelf ook heel transparant over. Op de website van Opel België kies je gewoon een snelheid en rijstijl en je komt meteen het realistisch rijbereik te weten. Kijk, zo moet het! Zoals verwacht neemt het rijbereik sterk af bij hogere snelheden. De Corsa-e komt dan ook vooral uit de verf in stadsverkeer en op landelijke wegen tot 70 km/u. Dankzij het steeds beschikbare maximumkoppel voelt de wagen daar zeer vinnig aan. Bovendien is de besturing licht waardoor deze wagen erg prettig stuurt.
Een accupakket van 50kW heeft uiteraard gevolgen voor het gewicht. Terwijl een benzineversie afklokt op zo’n 1.100 kilogram overschrijdt de Corsa-e vlotjes de grens van 1.500 kilogram. Toch weet de elektrische versie zijn hoge gewicht over het algemeen goed te verdoezelen. Enkel bij plotse oneffenheden in het wegdek of vluchtheuvels wordt je herinnerd aan het zware accupakket.
Een kleine opmerking is het zoemend geluid van de elektromotor dat zowel bij het accelereren als afremmen nogal nadrukkelijk aanwezig is. Ook tijdens onze rijtest met de Mokka-e merkten we dit reeds op. Echt storen doet het niet, maar uit ervaringen bij de concurrentie weten we dat het stiller kan.
De Opel Corsa staat momenteel in de Belgische showrooms met een vanafprijs van 17.595 euro. Voor dat bedrag krijg je een benzinemotor met 75 pk gekoppeld aan een manuele vijfbak. Verkies je de elektrische Corsa-e dan loopt het prijskaartje op tot minimaal 30.495 euro.
Opel wil snel evolueren naar een volledig elektrisch merk. Door echter te starten met het kleinste model in het gamma maken de Franse Duitsers het zichzelf niet makkelijk. In dit segment van stadswagens zijn veel particulieren actief. Wie ga je dan kunnen overtuigen om de meerprijs van meer dan 10.000 euro te betalen voor een elektrische Corsa? Zelfs al houdt je rekening met de total cost of ownership, een dergelijk verschil verdien je nooit terug.
Ben je dus op zoek naar een betaalbare wagen in het B-segment, overweeg dan zeker een Corsa want de wagen stuurt fijn en heeft een modern interieur met een goede ergonomie. Maar ga misschien toch voor een uitvoering met benzinemotor nu het nog kan.
Pluspunten
- Vinnige stadsrakker
- Lichte besturing
- Groot accupakket
Verbeterpunten
- Braaf design, geen Opel Vizor grille
- Prijskaartje
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Opel Corsa. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.