Na acht jaar lost Peugeot de 308 af met een geheel nieuwe generatie. Peugeot kiest voor een nieuwe designtaal, een compleet gemoderniseerd interieur en geëlektrificeerde motoren. Kortom, hoog tijd voor een test. Autotijd ging op pad met de 308 Hybrid 225 met GT Pack.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
In profiel zijn de lijnen van de vorige Peugeot 308 nog relatief goed zichtbaar, maar vooral de nieuwe voor- en achterzijde ogen veel strakker en moderner. Dat mocht ook wel want de designtaal van Peugeot evolueerde sterk tijdens de lange carrière van zijn voorganger. Onze testwagen is de GT Pack, een uitvoering die je onder meer herkent aan de fijngeknepen koplampen. Verder krijgt het nieuwe Peugeot-logo een prominente plaats in de grille en zijn er “slagtanden” als dagrijverlichting. Daarmee zijn de verwijzingen naar de koning van de jungle nog niet uitgeput want de signatuur van de LED achterlichten verwijst naar de klauwen van de leeuw. Misschien moeten sommige concurrenten ook eens een dier als inspiratiebron zoeken. Bij Peugeot werpt het in elk geval zijn vruchten af.
Het exterieur schept hoge verwachtingen voor het interieur en de eerste indruk stelt alvast niet teleur. Het materiaalgebruik behoort tot het beste wat we in dit segment al gezien hebben en ook de bouwkwaliteit lijkt uitstekend. Onze testwagen beschikt over zetels bekleed met Naboo blauw nappaleer en groene stiksels. Een verrassende combinatie die wel geslaagd is. Verder oogt het design als geheel gewoon erg sterk.
Het instrumentenpaneel had iets groter mogen zijn. Afhankelijk van de lay-out die je kiest vloeien bepaalde gegevens namelijk in elkaar over. Stel je bijvoorbeeld de map in als achtergrond dan verdwijnt een deel van het stratenplan achter de snelheidsmeter en andere data. Het compacte formaat van dit paneel lijkt een gevolg van de i-Cockpit filosofie van Peugeot waarbij je niet doorheen, maar over het (kleine) stuur naar het scherm kijkt. Op zich werkt dit prima, al is het in het begin toch even zoeken naar een perfecte zit- en stuurpositie. Koop je een 308 en wissel je vaak van bestuurder, dan is dat toch iets om rekening mee te houden.
Het infotainmentsysteem is een goede mix van modern en praktisch. De menustructuur is logisch opgebouwd en het systeem reageert snel op alle commando’s. Onze GT Pack uitvoering is uitgerust met een tweede scherm met zes shortcuts naar functies zoals de navigatie en klimaatregeling. Je kan deze shortcuts trouwens volledig zelf bepalen naargelang wat jij het belangrijkst vindt. Normaal gezien schrijven we nu dat we liever fysieke knoppen zien, maar Peugeot maakt de shortcuts zodanig groot dat ze vrijwel blindelings te bedienen zijn.
Achterin is de Peugeot 308 misschien niet de ruimste, maar zowel de hoofd- als beenruimte volstaan nog steeds. Wel zit je met je knieën vrij hoog opgetrokken. De kofferinhoud van onze plug-in hybride testwagen bedraagt 361 liter. In de normale benzine- en dieselversies raak je 412 liter aan bagage kwijt.
We waren op pad met de Hybrid 225, een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride waarbij het getal staat voor het systeemvermogen. Ben je tevreden met wat minder vermogen, weet dan dat Peugeot ook een Hybrid 180 aanbiedt. Beide plug-in hybrides zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat en beschikken over voorwielaandrijving. Dankzij een accupakket van 12,4 kWh zijn deze uitvoeringen goed voor een elektrische actieradius van 60 kilometer.
Daarnaast levert Peugeot de 308 nog steeds met klassieke benzine- en dieselmotoren. Wacht je op een elektrische variant, dan moet je nog geduld hebben tot 2023.
Op enkele wegen in slechte staat en bij verkeersdrempels valt op dat de 308 nogal hard geveerd is, wellicht een gevolg van het hogere gewicht dat onze plug-in hybride testwagen moet meezeulen. Of dit ook het geval is bij de gewone benzine- en dieselversies zoeken we in een volgende test uit.
Daarmee hebben we meteen één van de enige punten van kritiek gehad, want verder stuurt de 308 zeer fijn en gebeurt de wisselwerking tussen de elektromotor en benzinemotor zeer vlot. Peugeot laat je kiezen uit de rijmodi Electric, Hybrid en Sport. Hybrid is de gulden middenweg waarbij de benzinemotor enkel in actie komt bij vlotte acceleraties.
Peugeot belooft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1,2 l/100 km volgens de WLTP. Dat is in praktijk ook haalbaar als je vaak kortere afstanden aflegt met de mogelijkheid om tussenin bij te laden. Ook de Sportmodus dien je dan compleet te negeren. Ondertussen zien we de eerste plug-in hybrides opduiken met een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer. Hopelijk volgt Peugeot die trend binnenkort want 60 elektrische kilometers is net wat krap.
Tenslotte geven we nog een pluim aan Peugeot voor de 360 graden camera. Bij het parkeren en achteruitrijden kan je rekenen op haarscherpe beelden.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag biedt Peugeot de 308 aan vanaf 25.950 euro. Voor dat bedrag krijg je een PureTech benzineversie met 110 pk en een manuele zesbak. Kies je een zuinige plug-in hybride, dan betaal je minimaal 36.850 euro voor de Hybrid 180. Onze testwagen, de Hybrid 225 met GT Pack staat in de Belgische showrooms vanaf 44.950 euro.
Met de nieuwe 308 zet Peugeot niet alleen een flinke stap voorwaarts, maar schuift het merk ook duidelijk op in de richting van de premiummerken. Het exterieur oogt veel strakker dan voorheen, maar vooral het interieur weet echt te overtuigen op vlak van design, materiaalgebruik en praktische bruikbaarheid. Bovendien is de besturing fijn en rijdt je erg zuinig dankzij de plug-in hybride aandrijflijn.
De 308 gooit dus hoge ogen, maar zouden we als zakelijke rijder de Hybrid 225 uitvoering kiezen? Het misschien verrassende antwoord is nee, maar dat heeft alles te maken met het bestaan van een 308 Hybrid 180. Met amper een verschil qua prestaties en verbruik is die plug-in hybride wat ons betreft een verstandigere keuze.
Pluspunten
- Knap exterieurdesign
- Afwerking, materiaalkeuzes en indeling interieur
- Combinatie prestaties en verbruik
Verbeterpunten
- Elektrisch rijbereik
- i-Cockpit niet voor iedereen even geschikt
- PHEV-uitvoering relatief hard geveerd
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Peugeot 308. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.