Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 11-07-2021

Over geen enkel Chinees automerk wordt in België meer gesproken dan Polestar. Een puike prestatie die volledig te danken is aan de Polestar 2, misschien wel de grootste concurrent voor de Tesla Model 3. Ondertussen verschijnt de Polestar 2 al geregeld in het straatbeeld. Een mooi moment dus voor een testrit met deze elektrische wagen.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Europees ontwerp

Misschien wel de slimste zet van Polestar is de duidelijke link met Volvo, het Zweeds merk dat al decennia synoniem staat voor degelijkheid en veiligheid. Die link is al meteen zichtbaar als je naar de Polestar 2 kijkt. Het ontwerp is namelijk een productieversie van de Volvo 40.2, een concept car uit 2016. Volvo zelf deed er uiteindelijk niets mee, maar als Chinees zustermerk kon Polestar het ontwerp recupereren voor hun eerste elektrische wagen. Bijgevolg oogt de wagen erg Europees in tegenstelling tot wagens van andere Chinese merken zoals MG, Aiways en Nio.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)


Motor

De Polestar 2 is beschikbaar in drie smaken die duidelijk geïnspireerd zijn op Tesla. De Standard Range met één elektromotor en een accupakket van 64 kWh geldt als basisversie en is goed voor een actieradius van maximaal 444 kilometer. De Long Range heeft een accupakket van 78 kWh waardoor het maximaal rijbereik toeneemt tot 542 kilometer.

Tenslotte is er de Longe Range met twee elektromotoren en dat is de versie die wij getest hebben. Met een vermogen van 408 pk en 660 Nm koppel is dit zonder twijfel de versie die zorgt voor het meeste rijplezier. De wagen schiet uit de startblokken en sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Als keerzijde van de medaille lever je wel in op vlak van de actieradius, maar 482 kilometer is nog steeds ruim voldoende. Snelladen kan trouwens aan 150 kW.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Interieur

Eén van de zaken waar de Polestar 2 duidelijk afstand neemt van de Tesla Model 3 is het interieur. Alleen al het digitaal instrumentenpaneel van 12,3-inch achter het stuur zorgt voor een meerwaarde, maar verder is het interieur ook gewoon een stuk fraaier afgewerkt. In onze testwagen zorgen de goudgele gordels van het Performance Pack nog voor een mooi accent. Verder zijn de zetels comfortabel en ook op de zitpositie valt niets aan te merken.

Omdat de Polestar 2 iets hoger is dan een traditionele hatchback of sedan verwacht je in eerste instantie veel hoofdruimte achterin. Dat valt in praktijk nogal mee omdat in de bodemplaat een groot accupakket is weggewerkt. De vloer en zetels staan dus gewoon iets hoger zodat de hoofdruimte uiteindelijk niet bovengemiddeld is.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)


Android Automotive OS

De Polestar 2 is de eerste wagen met Android Automotive OS als besturingssysteem. Dit is niet te verwarren met Android Auto waarbij je je smartphone eerst moet koppelen. Dankzij de volledige integratie van Android Automotive bedien je niet alleen apps zoals Google Maps en Spotify. Je kan ook bijvoorbeeld de airco of stoelverwarming regelen met spraakcommando’s of de status van de accu’s aflezen. Het systeem reageert snel en voelt ook meteen zeer vertrouwd aan.

Zijn er dan geen minpunten? Misschien eentje, namelijk het beperkt aantal apps dat je voorlopig kan downloaden in de specifieke Play Store voor Android Automotive. Ontwikkelaars zijn echter ongetwijfeld druk in de weer om daar verandering in te brengen want in navolging van Polestar hebben ook andere autofabrikanten aangekondigd te zullen overschakelen op dit nieuwe besturingssysteem van Google.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Koffer en frunk

De Polestar 2 is een liftback wat de koffer zeer makkelijk toegankelijk maakt. Met de kofferruimte zelf zit het ook goed want achterin is plaats voor 405 liter aan bagage. Mocht dat niet volstaan, dan is er nog altijd de extra koffer voorin, de zogeheten “frunk”. Wat ons betreft is dat vooral een handige plek om de laadkabels op te bergen. Die durven na het laden al eens vuil te zijn en dan is een aparte opbergplek mooi meegenomen.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Performance Pack

Onze testwagen is uitgerust met het Performance Pack. Deze optie maakt de Polestar 2 nog wat sportiever met 20-inch lichtmetalen wielen, Continental SportContact banden, verstelbare Öhlins dempers en een goudgele afwerking voor de remklauwen van Brembo, gordels en ventieldopjes. Minder fijn weetje over de verstelbare dempers: je kan ze niet zelf instellen. Je moet hiervoor naar een Polestar servicepunt. Al bij al krijg je dus dure dempers waarvan je de mogelijkheden in praktijk nauwelijks zal benutten.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Rijden

De besturing van de Polestar 2 is voldoende direct en de gasrespons is meer dan oké. Misschien doet de Tesla Model 3 het op dat gebied nog iets beter, maar toch scoort de Polestar hier ook mooie punten. De stuurbekrachtiging kan je via het infotainmentscherm instellen van licht tot zwaar en ook de mate van regeneratief remmen kan je regelen.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Prijzen

Onze testwagen is de topversie in het gamma die bovendien is uitgerust met het optionele Performance Pack. Daar hoort jammer genoeg ook een stevig prijskaartje bij. Op het moment van de publicatie van dit testverslag kost de Long Range met twee elektromotoren 52.900 euro. Reken daar nog eens 1.000 euro bij voor de lakkleur "Thunder" en 6.000 euro voor het Performance Pack en je bent uiteindelijk 60.900 euro kwijt.

Gelukkig zijn er ook goedkopere alternatieven te vinden in de configurator. De Polestar 2 als Standard Range is er vanaf 44.900 euro. Voor de Long Range met één elektromotor betaal je minimaal 48.900 euro.

Polestar concurreert op vele vlakken met Tesla en dat geldt ook voor de verkoopstrategie. Je kan deze Polestar 2 enkel online bestellen via de officiële website van het merk. De servicepunten van het merk zijn ondergebracht bij Volvo verdelers.

Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Conclusie

Polestar heeft met de Polestar 2 een uitstekende eerste elektrische wagen afgeleverd. Door de band met Volvo zichtbaar te maken en door concurrent Tesla goed te bestuderen scoort de Polestar 2 zowel op gebied van rijgedrag, infotainment als actieradius. Het interieur staat zelfs op een veel hoger niveau dan dat van de Model 3. Een mooi rapport dus al is het prijskaartje van 60.900 euro een pijnpunt van onze testwagen. Dan toch maar de basisversie overwegen?

Pluspunten
- Mooi Europees ontwerp
- Afwerking interieur
- Infotainment via Android Automotive

Verbeterpunten
- Fors gewicht in vergelijking met Tesla Model 3
- Afstelling Öhlins dempers enkel via Polestar servicepunt
- Geluidje van richtingaanwijzers


Rijtest Polestar 2 Long Range Dual Motor met 408 pk (2021)

Bekijk hieronder onze video voor de Polestar 2. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Polestar 2 POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN