Over geen enkel Chinees automerk wordt in België meer gesproken dan Polestar. Een puike prestatie die volledig te danken is aan de Polestar 2, misschien wel de grootste concurrent voor de Tesla Model 3. Ondertussen verschijnt de Polestar 2 al geregeld in het straatbeeld. Een mooi moment dus voor een testrit met deze elektrische wagen.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Misschien wel de slimste zet van Polestar is de duidelijke link met Volvo, het Zweeds merk dat al decennia synoniem staat voor degelijkheid en veiligheid. Die link is al meteen zichtbaar als je naar de Polestar 2 kijkt. Het ontwerp is namelijk een productieversie van de Volvo 40.2, een concept car uit 2016. Volvo zelf deed er uiteindelijk niets mee, maar als Chinees zustermerk kon Polestar het ontwerp recupereren voor hun eerste elektrische wagen. Bijgevolg oogt de wagen erg Europees in tegenstelling tot wagens van andere Chinese merken zoals MG, Aiways en Nio.
De Polestar 2 is beschikbaar in drie smaken die duidelijk geïnspireerd zijn op Tesla. De Standard Range met één elektromotor en een accupakket van 64 kWh geldt als basisversie en is goed voor een actieradius van maximaal 444 kilometer. De Long Range heeft een accupakket van 78 kWh waardoor het maximaal rijbereik toeneemt tot 542 kilometer.
Tenslotte is er de Longe Range met twee elektromotoren en dat is de versie die wij getest hebben. Met een vermogen van 408 pk en 660 Nm koppel is dit zonder twijfel de versie die zorgt voor het meeste rijplezier. De wagen schiet uit de startblokken en sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Als keerzijde van de medaille lever je wel in op vlak van de actieradius, maar 482 kilometer is nog steeds ruim voldoende. Snelladen kan trouwens aan 150 kW.
Eén van de zaken waar de Polestar 2 duidelijk afstand neemt van de Tesla Model 3 is het interieur. Alleen al het digitaal instrumentenpaneel van 12,3-inch achter het stuur zorgt voor een meerwaarde, maar verder is het interieur ook gewoon een stuk fraaier afgewerkt. In onze testwagen zorgen de goudgele gordels van het Performance Pack nog voor een mooi accent. Verder zijn de zetels comfortabel en ook op de zitpositie valt niets aan te merken.
Omdat de Polestar 2 iets hoger is dan een traditionele hatchback of sedan verwacht je in eerste instantie veel hoofdruimte achterin. Dat valt in praktijk nogal mee omdat in de bodemplaat een groot accupakket is weggewerkt. De vloer en zetels staan dus gewoon iets hoger zodat de hoofdruimte uiteindelijk niet bovengemiddeld is.
De Polestar 2 is de eerste wagen met Android Automotive OS als besturingssysteem. Dit is niet te verwarren met Android Auto waarbij je je smartphone eerst moet koppelen. Dankzij de volledige integratie van Android Automotive bedien je niet alleen apps zoals Google Maps en Spotify. Je kan ook bijvoorbeeld de airco of stoelverwarming regelen met spraakcommando’s of de status van de accu’s aflezen. Het systeem reageert snel en voelt ook meteen zeer vertrouwd aan.
Zijn er dan geen minpunten? Misschien eentje, namelijk het beperkt aantal apps dat je voorlopig kan downloaden in de specifieke Play Store voor Android Automotive. Ontwikkelaars zijn echter ongetwijfeld druk in de weer om daar verandering in te brengen want in navolging van Polestar hebben ook andere autofabrikanten aangekondigd te zullen overschakelen op dit nieuwe besturingssysteem van Google.
De Polestar 2 is een liftback wat de koffer zeer makkelijk toegankelijk maakt. Met de kofferruimte zelf zit het ook goed want achterin is plaats voor 405 liter aan bagage. Mocht dat niet volstaan, dan is er nog altijd de extra koffer voorin, de zogeheten “frunk”. Wat ons betreft is dat vooral een handige plek om de laadkabels op te bergen. Die durven na het laden al eens vuil te zijn en dan is een aparte opbergplek mooi meegenomen.
Onze testwagen is uitgerust met het Performance Pack. Deze optie maakt de Polestar 2 nog wat sportiever met 20-inch lichtmetalen wielen, Continental SportContact banden, verstelbare Öhlins dempers en een goudgele afwerking voor de remklauwen van Brembo, gordels en ventieldopjes. Minder fijn weetje over de verstelbare dempers: je kan ze niet zelf instellen. Je moet hiervoor naar een Polestar servicepunt. Al bij al krijg je dus dure dempers waarvan je de mogelijkheden in praktijk nauwelijks zal benutten.
De besturing van de Polestar 2 is voldoende direct en de gasrespons is meer dan oké. Misschien doet de Tesla Model 3 het op dat gebied nog iets beter, maar toch scoort de Polestar hier ook mooie punten. De stuurbekrachtiging kan je via het infotainmentscherm instellen van licht tot zwaar en ook de mate van regeneratief remmen kan je regelen.
Onze testwagen is de topversie in het gamma die bovendien is uitgerust met het optionele Performance Pack. Daar hoort jammer genoeg ook een stevig prijskaartje bij. Op het moment van de publicatie van dit testverslag kost de Long Range met twee elektromotoren 52.900 euro. Reken daar nog eens 1.000 euro bij voor de lakkleur "Thunder" en 6.000 euro voor het Performance Pack en je bent uiteindelijk 60.900 euro kwijt.
Gelukkig zijn er ook goedkopere alternatieven te vinden in de configurator. De Polestar 2 als Standard Range is er vanaf 44.900 euro. Voor de Long Range met één elektromotor betaal je minimaal 48.900 euro.
Polestar concurreert op vele vlakken met Tesla en dat geldt ook voor de verkoopstrategie. Je kan deze Polestar 2 enkel online bestellen via de officiële website van het merk. De servicepunten van het merk zijn ondergebracht bij Volvo verdelers.
Polestar heeft met de Polestar 2 een uitstekende eerste elektrische wagen afgeleverd. Door de band met Volvo zichtbaar te maken en door concurrent Tesla goed te bestuderen scoort de Polestar 2 zowel op gebied van rijgedrag, infotainment als actieradius. Het interieur staat zelfs op een veel hoger niveau dan dat van de Model 3. Een mooi rapport dus al is het prijskaartje van 60.900 euro een pijnpunt van onze testwagen. Dan toch maar de basisversie overwegen?
Pluspunten
- Mooi Europees ontwerp
- Afwerking interieur
- Infotainment via Android Automotive
Verbeterpunten
- Fors gewicht in vergelijking met Tesla Model 3
- Afstelling Öhlins dempers enkel via Polestar servicepunt
- Geluidje van richtingaanwijzers
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Polestar 2. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.