Rijtest Seat Leon Break FR 1.5 TSI DSG (2022)
Introductie
Ondanks de introductie van drie SUV’s bij Seat blijft de Leon toch één van de speerpunten van het Spaanse merk. Wij gingen op pad met de Leon Break, in andere markten bekend onder de naam Sportstourer.
Ontwerp
De Seat Leon was altijd het sportievere broertje van de Skoda Octavia en Volkswagen Golf. Ook bij deze vierde generatie kozen de ontwerpers voor strakke lijnen die zowel op de hatchback als break zeer goed tot hun recht komen. Aan de zijkant en achteraan zien we een mooie mix van convexe en concave oppervlakken.
Over doorlopende lichtbalken bij nieuwe wagens is al veel geschreven. Bij de introductie van de Leon in 2020 kon dit nog hip en trendy genoemd worden. Helaas werd het designelement sindsdien massaal toegepast op andere modellen, van de Porsche Taycan tot de pas onthulde Alfa Romeo Tonale. We hopen dus stiekem dat Seat op een nieuwe lichtsignatuur voor de achterlichten zit te broeden om deze bij een facelift te introduceren.
Onze testwagen kan pronken met zijn sportieve FR-uitrusting. Dat bestaat onder meer uit een zwarte grille, een sportievere voorbumper, knappe 18-inch lichtmetalen velgen en een chromen rand rond de (fake) uitlaat achteraan. Een FR-badge op de kofferklep mag uiteraard niet ontbreken.
In profiel valt op dat deze generatie opnieuw wat langer is geworden. Dat blijkt ook uit de specificaties. Met zijn 4,64 meter doet deze generatie bijna 10 centimeter beter dan zijn voorganger en ook de wielbasis nam toe.
Interieur
Die grotere buitenafmetingen brengen ons naadloos bij het interieur waar logischerwijs meer binnenruimte wordt verwacht. Op de achterbank is effectief ruim voldoende been- en hoofdruimte, maar vooral op vlak van de kofferruimte scoort de Leon Break. Om precies te zijn kan je in deze stationwagon 620 liter aan bagage kwijt. Bovendien kan je door de dubbele laadvloer de laaddrempel volledig elimineren, zie daarvoor ook onze detailvideo onderaan (4:25).
Door de materiaalkeuzes maakt het interieur een degelijke indruk, maar het geheel oogt wel vrij zakelijk. We missen hier wat van Seat’s "emoción". Wil je toch een kleurrijk accent in de Leon Break, dan kies je maar beter voor de FR-uitvoering. Het lederen sportstuur en de zetels zijn dan afgewerkt met oranje stiksels.
Aandrijflijn
Het motorenaanbod voor de Leon Break is zeer compleet, gaande van dieselmotoren en een versie op CNG tot milde hybrides en een zuinige plug-in hybride uitvoering. Die laatste is op moment van schrijven wel tijdelijk niet beschikbaar volgens de configurator wegens productieproblemen. Onze testwagen beschikt over een 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat.
Rijden
Wie Seat zegt denkt wellicht aan een wat sportiever rijgedrag en redelijk strakke ophanging. Daar lijkt het merk echter van af te stappen. De huidige Leon Break zet duidelijk meer in op comfort. Hoewel Seat een "Sport" rijmodus voorziet moet je voor het sportieve werk toch echt bij de collega’s van Cupra aankloppen. Dat gezegd zijnde, de prestaties van deze 150 pk sterke 1.5 TSI volstaan absoluut voor de dagelijkse ritten. Het blok beschikt over voldoende koppel en de 7-traps DSG automaat levert uitstekend werk. De besturing is ook voldoende scherp en de zetels van onze FR-uitvoering bieden een goede ondersteuning.
Prijzen
Op het moment van de publicatie van dit testverslag levert Seat de Leon Break vanaf 23.810 euro. Voor de sportieve FR-uitrusting van onze testwagen betaal je minimaal 28.380 euro.
Conclusie
De Seat Leon staat meer dan ooit synoniem voor Duitse degelijkheid in een Spaans jasje. Een aantrekkelijk jasje, zeker wanneer de sportieve FR-uitvoering binnen je budget past. De Leon Break kan op vlak van interieur- en kofferruimte concurreren met de toppers in dit segment. Het infotainmentsysteem en gebrek aan fysieke knoppen voor enkele basisfuncties zijn de zwakste punten. Als bestuurder zal je vooral het rijcomfort en de directe besturing appreciëren. De 1.5 TSI met 150 pk en DSG automaat is een uitstekende match voor de Leon Break en loodst je vlot door het verkeer.
Pluspunten
- Directe besturing
- Interieur- en kofferruimte
- Meerwaarde FR-uitrusting
Verbeterpunten
- Structuur infotainmentsysteem
- Ontbreken fysieke knoppen voor basisfuncties
- Zakelijk interieur
Onder de naam "CarStan POV Driving" maakt Autotijd video's over geteste wagens op YouTube.